Ga naar inhoud

VFR 800 vtec NAKS


jgpeggeman
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste medevfrrijders...

 

Zo ver ik nu kan beoordelen zijn mijn nokkenasketting spanners aan hun eind (ratelend geluid, vooral met halfwarme motor)

M'n viffer heeft nu 70k km ervaring

 

Na wat verder onderzoek heb ik twee opties:

 

1. Bestaande 'reviseren'. Oftewel demonteren, schoonmaken, veer wat strakker zetten, en weer monteren

2. Nieuwe kopen. 

 

En dan komen nu de bijbehorende vragen:

1. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Zo ja, dan hoor ik graag jullie ervaringen

2. Waar? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze destijds handmatig verstelbaar gemaakt maar weet niet meer precies hoe ik dat had gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb dus nieuwe besteld...

 

1 uur geleden, Ray zei:

Ik heb ze destijds handmatig verstelbaar gemaakt maar weet niet meer precies hoe ik dat had gedaan.

 

Ik ben daar zelf niet zo'n fan van, als er automatische in horen te zitten. Echter heeft een van de vorige eigenaren er ook zo over gedacht, en heeft er dus eentje vervangen door een handmatige.

 

IMG_6877.thumb.jpg.1732ccd364b47d9f0c9b6dc9ad3fe798.jpg

 

Met een handmatige heb ik geen idee hoe vast die moeten zitten, en vangen dus ook niks op (veren niet mee). Wat mijns inziens betekend dat ie, of te strak, of te los staat...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je de werking niet helemaal snapt.
De automatische is een eenweg systeem die de ketting op spanning zet en daar op houdt, hij veert niet meer in en het moment wanneer hij dat wel gaat doen is het moment wanneer hij als versleten wordt beschouwt.
Handmatig spannen doe je met een draaiende motor, wel eerst een beetje spanning erop zetten. Je spant het langzaam aan en als hij begint te joelen dan een halve slag terug en wanneer hij begint te tikken dan span je hem weer na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap wel hoe een automatische spanner werkt… die zorgt er dus voor dat de spanning constant blijft… dat lijkt me beter dan handmatig te moeten spannen (op gevoel / geluid)… 

 

als de automatische spanner gaat terugveren, dan heb je serieus stront aan de knikker, want dat is maar één keer, en dan is je veer geknapt 

aangepast door jgpeggeman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat de automatische spanner doet is een beetje druk op de ketting zetten zodat er voldoende spanning op de ketting staat en je timing niet verloopt en ja dat ding kan gewoon heen en weer bewegen. Het is net wat anders als een riem, hier moet meer druk op staan. 

 

Je kan de naksen gewoon met je handen terug duwen als je kleppen aan het controleren bent.

 

Last wisselingen op de timing ketting met een statische spanner vindt de ketting niet fijn en kan dan gaan oprekken of erger breken. Last wissels krijg je als je gas geeft of los laat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die last wisselingen is niet het probleem. De spanner moet de niet trekkende kant van de ketting strak houden, ook bij temperatuur wisselingen en bij de slijtage waar ook een ketting aan onderhevig is.

Ik haat wat dat betreft het woord rek ook. Een ketting rekt niet, hij slijt en niet te zuinig ook. Het is al wat jaren geleden dat ik een autofabrikant nog zag reclame maken met een "onderhoudsvrije" ketting.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 hours ago, RoelNL said:

 

Je kan de naksen gewoon met je handen terug duwen als je kleppen aan het controleren bent.

 

Weet je dat zeker? Het zou mij verbazen.....
Ik moet ze altijd met een schroevendraaier terugdraaien.

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, RoelNL zei:

Je kan de naksen gewoon met je handen terug duwen als je kleppen aan het controleren bent.

 

Ik heb het gisterenavond nog geprobeerd, maar het lukt echt niet om deze met de hand terug te draaien. De spanner werkt met het wormwiel systeem.

 

15 minuten geleden, AFS Motorparts zei:

Ik moet ze altijd met een schroevendraaier terugdraaien.

 



Sterker nog, ik denk dat als je de veer uit de automatische spanner haalt, je deze dan 'omgebouwd' hebt naar een handmatige spanner, welke je dus met een schroevendraaier kan verstellen

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn 2014 vtec kan het misschien een beetje anders zijn, maar als ik het mij goed herinner kon ik ze met moeite terug duwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-10-2022 om 12:43, Ray zei:

Nee want dan blijven ze niet op spanning.

Volgens mij is het weinig anders dan een actuator, die aangedreven word door een veer. Een actuator kun je toch ook niet zomaar terugduwen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken deze constructie niet, maar mechanische spanners hebben vaak een soort van vertanding waardoor ze niet anders terug kunnen dan door een bepaalde actie.

Probleem kan ook ontstaan doordat juist dat stuk is. Nokkenassen draaien, zeker bij lage toerentallen, verre van gelijkmatig en een ketting mag niet toestaan dat de nokkenassen als het ware vooruit draaien doordat ze ruimte kunnen maken.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...