Ga naar inhoud

Kleiner voor kettingtandwiel of standaard?


JXP1
 Delen

Aanbevolen berichten

Als eerste allemaal een gelukkig en gezond 2023 gewenst.

Mijn vraag stel ik omdat ik bij het schoonmaken van ketting en tandwielen van mijn RC 36/2 zag  dat er voor een 15 tands tandwiel is gemonteerd. Zijn er naast een snellere acceleratie nog andere redenen om dit te doen?? Ikzelf stoor mij aan de 10 procent afwijking(geeft te veel aan) van snelheidsmeter en een erg korte 1ste versnelling en denk er aan om een standaard 16 tands tandwiel te monteren.ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Gr Joop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast de afwijking van de km-teller is het vooral een persoonlijke smaak. Een kleiner kettingwiel slijt iets sneller. 

Bij een standaard kettingwiel heb je naar mijn bescheiden mening ook meer dan genoeg acceleratie (als je  wheelie-king bent) . En wat je zegt.....ik vind zo'n korte eerste versnelling ook irritant en onnodig.....

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb zelf net weer een reserve 15 tandwiel binnen voor op de plank.
Tijdens de actie gratis verzenden met de feestdagen. Dit omdat deze maat regelmatig tijdelijk uitverkocht is.

Is toch vraag naar.

 

Ook ik ben al vrij snel veranderd van 16 naar 15 tand.
De reden is niet acceleratie……. is wel een mooie bijkomstigheid trouwens. Zit echt verschil in.

Maar de reden is de verhouding van de versnellingen met rijden.


Met name in stadsverkeer is het een verademing om geen hakkelende 3derde versnelling te hebben rond de 30 a 50 kilometer per uur.

Je kunt nu met 15 tand praktisch altijd in zijn drie blijven rijden.
Door het kleinere tandwiel zit je net goed met de versnellingen en iets hoger in de  toeren zodat je beter in het aanspreek gebied zit.

 

Op hogere snelheid kun je nu daadwerkelijk lekker 80 in zijn 6 rijden waarmee met de 16 tand het net te zwaar rijd in zijn 6 ( dit hoor/voel  je ook in de versnellingsbak) en dan in de 5 gaat rijden wat ook niet echt lekker valt. Plus omdat je net iets hoger in de toeren rijdt door het kleinere tandwiel heb je altijd sterke acceleratie op het gas staan.

 

Maar zoals hierboven al aangegeven is dit een persoonlijke voorkeur, sommigen ervaren dit niet zo.

En de keuze om voor in plaats van achter te veranderen is gewoon goedkoper en sneller te vervangen. Plus ik rij niet zoveel dat ik om de haverklap een nieuw nodig heb.  
Anders zou achter beter zijn.

 

De snelheidsmeter, beter te teveel aangeven dan te weinig.

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Ik heb de hierboven beschreven rijervaring ook met tandwiel 15.  Natuurlijk is de afwijking van de snelheids meter wennen en wijken ze altijd af, en de TomTom geeft toch wel de juiste snelheid. Ik denk dat ik voorlopig maar niets veranderd. "Never change a winning team".

Gr Joop

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...