Ga naar inhoud

Lagers linksysteem vfr 800 vtec


Wackywabbit
 Delen

Aanbevolen berichten

Tijdens wisselen van de achterband merkte ik wat speling op en neer bij losdraaien van het wiel.

Wiel eruit, nog es gevoeld aan alleen de brug, ja er zat wat speling.

Eerste verdachte dan de vering of het linksysteem.

Die laatste gaat er het makkelijkst uit, dus steun onder de brug, bouten los en daar kwam hij.

Op het oog eigenlijk niets mis.

Nieuwe lagers en seals besteld.

Vandaag met de bankschroef en een grote dop op de linkarm en dop 17 erin netjes de lagers eruit geduwd.

Nou.... dan de schoongemaakte bus erin en er was speling voelbaar, heel duidelijk.

Bus afgepoetst en in een nieiw lager, veel beter.

Dus.

Lager on eenzelfde manier in het linkarmpje geduwd, netjes in het midden.

Ander lager ook, seals even ingevet en erin gestoken.

Naaldlagers volgeduwd met lagervet, busjes erin en na overtollig vet poetsen gemonteerd.

Alle speling weg, lagers zagen er niet rot uit, maar kennelijk na 105000km zijn ze wel op.

Ben benieuwd of het ook met rijden merkbaar gaat zijn.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zal kunnen merken dat met uit de bocht accelereren je wat meer grip krijgt, en dat je bandenslijtage minder wordt.
Ik controleer deze lagertjes bij elke bandenwissel bij al mijn klanten, en op dezelfde manier als jij dat doet. Sleutel op de achterwielmoer(en), en de boel omhoogtrekken.
Meestal gaan ze bij Honda tussen de 50 en de 80K mee.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

@AFS Motorparts

Ik heb het bij mijn VFR ook effe getest. 

Als ik het goed heb moet ik dus een sleutel op een wielmoer zetten, achterrem indrukken (neem ik aan, andere draait het wiel gewoon rond), sleutel omhoog en omlaag bewegen. Ik voel dan heel licht wat speling, maar ik hoor niks "knikken" of in ieder geval heel weinig.

Betekent dit dat er speling op het linksysteem zit? Het kan ook nog de schokbreker zijn toch? 

Moet je de boel uit elkaar halen om zeker te weten waar de speling zit?

Kilometerstand is iets boven de 50k.

aangepast door Madfred999
Link naar reactie
Delen op andere sites

Motor in zn 1 zetten.

Dan sleutel op achterwielmoer en omhoog trekken, omlaag niet geprobeerd, daar hangt hij al in.

Omhoog en dan hoorde je niets aan klik ofzo, maar had je wel duidelijk speling.

Andere VFR moet ik nog nalopen voor t seizoen, mocht die het ook hebben, dan film ik het wel even.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt.
Om te controleren waar de speling vandaan komt heb je een tweede persoon nodig. Die beweegt de "hef-arm" op en neer, en jij voelt met blote vingers bij elke overgang van het ene naar het andere onderdeel. Ofwel daar waas de lagers zitten.
Zodra daar echt speling op zit voel je dat het ene onderdeel beweegt ten opzichte van het andere onderdeel. Ook voel je het "bonken" omdat de speling zich verplaatst.
Kan je het niet voelen, dan is de speling onvoldoende om er iets aan te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels de arm met de twee naaldlagers eruit gehaald. Als ik een doorslagpen in de bus duw, dan voel ik speling. 

Dus ik wil de naaldlagers, afdichtingen en bussen vervangen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is meer dan alleen die arm.

Ik heb ook het onderste lager in de schokbreker vervangen.

Die in de achterbrug was nog goed.

Heb hem wel meebesteld, maar iets meer werk, dus uitgesteld.

Komt bij volgende bandenwissel waarschijnlijk.

En ik had geen 2e man nodig, bij mijn vfr was de speling dermate dat het duidelijk genoeg was.

Bussen overigens waren nog prima.

Het zijn echt de lagers die stuk gaan.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...