Ga naar inhoud

Remolie of remvloeistof?


 Delen

Aanbevolen berichten

 Nu weet ik, mede dankzij de taalnarcisten AFS en Ray, dat een motorfiets remvloeistof heeft en geen remolie.

Maar vandaag was ik achterstallig onderhoud aan mijn trapfietsen aan het wegwerken, waarbij ik onder andere een zompige schijfrem onder handen heb genomen. En wat schetst mijn verbazing; daar zit dus gewoon minerale olie in!

 

Dus, waarom gebruiken we eigenlijk van die hygroscopische zooi in onze motorfietsremmen?

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft niets met taal te maken maar met het juist benoemen van producten, we zijn al heel lang bezig met dingen als goed accepteren wanneer het vaak genoeg fout wordt gezegd of gedaan en kijk waar we zijn aanbeland met onze maatschappij.
Maar laten we maar niet politiek gaan worden want dat is toch niet meer te redden.
Het hygroscopische is misschien een nadeel maar daarentegen is het zo goed als niet comprimeerbaar en heeft het een (veel) hoger kookpunt, zaken waar je bij een trapfiets geen last van hebt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kookpunt van minerale olie ligt volgens mij hoger dan dat van dot 4 remvloeistof. Doe gerust nog een poging. ;-)

 

Oh, met de mountainbike rij ik downhils waar jij met de T7 nachtmerries van zou krijgen. 🤪

aangepast door voodoo
  • Haha 1
  • Sad 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oi, de vraag was waarom we remvloeistof gebruiken en geen minerale olie. Daar zal toch een goede reden voor zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt en ik gaf je dat antwoord maar "volgens jou" klopte dat niet.
Ik vermoed dat je Shimano hebt want die gebruikt inderdaad minerale olie met een kookpunt van 200gr waar een DOT4 in de basisversie 205 gr heeft.
Geen groot verschil maar de racing die ik gebruik heeft een kookpunt 325gr.
Shimano lijkt het vooral te doen omdat minerale olie niet agressief is, er zijn ook fabrikanten van fietsremmen die wel DOT4 gebruiken.
Wat je afdalingen betreft, die fiets is wel een stukje lichter, niet echt een vergelijk. De standaard DOT4 en zelfs de DOT5.1 was niet afdoende bij mij en daarom gebruik ik DOT4 racing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal binnenkort eens een kookpunt test doen, wat ik heb gevonden is dat een 15W40 een kookpunt van 280 graden zou hebben.

 

Voodoo's labresults volgen spoedig. 😂

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe dan meteen een compressietest.
Shimano heeft wel een specifieke minerale olie want behalve kookpunt en comprimeerbaarheid is ook viscositeit een belangrijke eigenschap, die moet ook vrij laag zijn.
Nog een voordeel van DOT4.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Viscositeit kan ik niet testen in voodoo's lab.

En voor alle vloeistoffen geldt dat ze niet comprimeerbaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, qua viscositeit: de snelheid waarmee de vloeistof moet verplaatsen is dermate laag dat ik denk dat dat er niet zoveel toe doet.

 

En mijn mtb remmen zijn niet van shimano. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eerste testresultaat is binnen: 5W40 begint te koken bij 225 graden Celcius.

Gemeten met een Testo 915i

 

Belangrijkste conclusie voor nu: als je 5W40 tot 225 graden Celsius verhit in de garage onder je huis, wordt je vrouw boos, want het stinkt verschrikkelijk!

Kookpunt van remvloeistof bepalen doe ik wel een keer als ze niet thuis is....... 🤣

 

Edit: mijn jongste zoon kan beter googelen dan ik, volgens de specs van eurol ligt het kookpunt boven de 280 graden. Afijn, wel lekker geprutst in de garage.

aangepast door voodoo
  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een heel belangrijk punt is ook de viscositeit. Die is zo belangrijk dat in veel auto's tegenwoordig Dot4+ moet.

Deze is speciaal dunner om in het ABS systeem sneller de druk te kunne variëren.

Ook van belang is het materiaal van de afdichtingen in het remsysteem. Denk hierbij ook aan het het rem/veersysteem van de oudere Citroens waar een speciale LHM vloeistof in moet.

Dit is overigens een minerale olie.

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat me ook opgevallen is bij het nakijken van kookpunten is dat er wordt gesproken over droog en nat. Geen idee wat daar mee bedoeld wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Droog is onder lab condities (afgesloten, gesealde, verpakkingen e.d.), nat is met gem. 3.2% vocht in het vloeistof aandeel.. 

En aangezien het tóch altijd iets vocht aantrekt (en 3,2% vocht op de totale vloeistofinhoud van je systeem betekent dat het maar heel iets vocht hoeft te bevatten), kijk ik altijd naar de nat specs.. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...