Ga naar inhoud

Schakelpedaal


DIM-VFR
 Delen

Aanbevolen berichten

Voor mijn VFR750 RC36/1 ben ik op zoek naar gegoten aluminium schakelpedaal. Ik heb nu 2x al een originele besteld en gemonteerd. Maar telkens gaat het pedaal weer los zitten. Ik trek het boutje niet te strak aan en er zit goede vertanding op de as. Maar telkens na een rit of moet ik het boutje weer aantrekken, omdat het pedaal weer los zit. Het boutje is dan niet losgelopen of getrild. Het lijkt erop dat metaal van een boterzacht materiaal is. Wie komt dat betekent voor en hoe heb je dat opgelost. Of wat voor alternatief pedaal heb je gebruikt. 🙄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je gewend om op een oudere BMW te rijden?

Honda's schakelen normaal redelijk licht, dus zonder veel kracht.

Misschien gebruik je gewoon veel te veel kracht. 😁

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook hetzelfde probleem.
Schakel zelf meestal ook te hoog door, en met verkeerde of harde schoenen voel je niet goed het schakel pedaal. (Gevolg is te hard doordrukken voor de zekerheid.)

Oplossing is simpel.

 

Een boutje volledig door het schakelpedaal met een moertje erop.  Even met een slijptol ( of dremel) de knel gleuf ongeveer 1,5mm groter maken. Deze gleuf wil wel eens al dichtgeknepen zijn en dat klemt het ook niet meer.

Gebruik wel een volledig metalen moertje en geen plastic gevuld borg moertje.

 

2.thumb.jpg.d56f55b2c3878104df5d378e5bf0a017.jpg 1.jpg.df20c2ed9bd5f4c710da93eb01df91ec.jpg

 

Zelf rij ik nu al jaren zonder problemen waar eerst om de rit de boel weer los zat.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, bvanes zei:

Ben je gewend om op een oudere BMW te rijden?

Honda's schakelen normaal redelijk licht, dus zonder veel kracht.

Misschien gebruik je gewoon veel te veel kracht. 😁

Nee, maar ik het wel aan het overwegen. 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Mhiam zei:

Hier ook hetzelfde probleem.
Schakel zelf meestal ook te hoog door, en met verkeerde of harde schoenen voel je niet goed het schakel pedaal. (Gevolg is te hard doordrukken voor de zekerheid.)

Oplossing is simpel.

 

Een boutje volledig door het schakelpedaal met een moertje erop.  Even met een slijptol ( of dremel) de knel gleuf ongeveer 1,5mm groter maken. Deze gleuf wil wel eens al dichtgeknepen zijn en dat klemt het ook niet meer.

Gebruik wel een volledig metalen moertje en geen plastic gevuld borg moertje.

 

2.thumb.jpg.d56f55b2c3878104df5d378e5bf0a017.jpg 1.jpg.df20c2ed9bd5f4c710da93eb01df91ec.jpg

 

Zelf rij ik nu al jaren zonder problemen waar eerst om de rit de boel weer los zat.

 

 

Dank je, hier had ikzelf nog niet gedacht. Ik ga het uitproberen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Niet als het al wat versleten is en er al ruimte op zit.
Je kunt het geheel niet vast genoeg meer zetten door alleen de trekkracht van boven via het boutje te gebruiken. Het inwendige schroefdraad draai je uiteindelijk ook gewoon kapot omdat je het steeds weer vaster probeert te zetten.

Plus de tandjes die in de schakelas vallen van het schakelpedaal slijten of zijn al versleten door de speling, waardoor er bij het minste of geringste na het vastzetten er weer speling op zit. Ook als het boutje nog gewoon vast zit.
Door het echt vaster te klemmen door zowel boven als onder het geheel samen te trekken/klemmen voorkom je juist die speling en blijft het wel zitten. Locktite is dan niet nodig.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, AFS Motorparts zei:

Locktite op het boutje zou voldoende moeten zijn.

Het boutje loopt niet los. En de as is netjes. Het metaal is boterzacht. Ik ga de slijpschijf door spleet heen halen, het schroefdraad eruit boren en boutje met moertje monteren.  

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag het pedaal er af gehaald. De slijptol ertussen door gehaald. En het schroefdraad eruit geboord. Een goede m6 boutje er door heen gedaan en moertje met borstrand erop gedraaid. Even 50km wezen rondrijden en het pedaal zit als gegoten. Probleem opgelost. Thanks voor alle input. 

4 uren geleden, Mhiam zei:

Dank je wel voor het meedenken. 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...