Ga naar inhoud

Crosstourer ABS lampje knipperen tijdens rijden.


 Delen

Aanbevolen berichten

Beste mede forumleden.

 

Ik heb een probleem dat het ABS lampje van mijn CT gaat knipperen tijdens het rijden.

 

Als eerst moet ik vermelden dat ik een 17" voorwiel-conversie heb uitgevoerd. Alsmede ook een ander achterwiel heb gemonteerd.

Het voorwiel is voorzien van de originele remschijven en ABS-ring. En bij het monteren van het nieuwe achterwiel is niets veranderd.

 

Het ABS lampje gaat dus knipperen als ik een snelheid boven de 100km/h bereik. En blijft dan knipperen bij alle snelheden en bij stilstand. Het lampje gaat niet knipperen als mijn snelheid onder de 100km/h blijft. Als het lampje knippert en ik stop en ik het contact uit en weer aanzet en ga rijden, dan gaat het lampje niet meer knipperen. Niet bij snelheden onder en boven 100km/h. Maar zodra het contact een paar minuten uitgestaan heeft gaat het lampje weer wel knipperen boven de 100km/h. Verder gaat de procedure van de lampjes op het dashboard normaal. ABS en TCS branden als het contact wordt aangezet. Zodra ik ga rijden doven de lampjes. Dus de sensoren lijken te werken.

 

Wat heb ik tot nu gedaan / bedacht: de ABS-ringen en sensoren gereinigd. De sensor op het voorwiel verder van de ring af gemonteerd. Ik heb gekeken of ik de sensor dichterbij de ABS-ring kan monteren. Maar daar heb ik nog geen oplossing voor. Ik heb gekeken of ik de ABS-ring dichter bij de sensor kan monteren. Maar de ABS-ring zit met de onder de remschijf gemonteerd. Dus de remschijf komt dan ook verder naar buiten. En daarmee misschien met de remklauw in het gedrang komt. Ik heb het laatste nog niet geprobeerd. Maar misschien dat de centrering van de klauw het wel kan opvangen.  Wellicht kan het probleem verband hebben met de kalibratie in wielsnelheid tussen voor en achterwiel mbt de TCS. Het kleinere voorwiel draait nu sneller rond bij dezelfde snelheid. Maar dan zou wellicht het TCS-lampje gaan oplichten. Maar dat doet het niet. 

 

Wellicht is er een techneut onder ons die hier een (ABS) lichtje op kan laten schijnen ?  Alle input is welkom ........

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal wel te maken hebben met het verschil in rotatiesnelheid. TCS ziet waarschijnlijk geen graten in een trager draaiend achterwiel, alleen wanneer dat sneller draait dan het voorwiel heeft het zin om in te grijpen in de aandrijfkracht. Voor het ABS is elk verschil in draaisnelheid relevant.

 

  • With Stupid 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Door het kleinere voorwiel draait de ring sneller en komt niet meer overeen met de geprogrammeerde waarde.

Je loopt ook risico in vermogen in 5e leveren omdat de TC dat signaal ook gebruikt en kan denken dat het niet klopt, voordeel is dat die is geprogrammeerd dat die in moet grijpen als achter sneller gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knalselder, Ray, dank je wel voor jullie reactie.

Dan wordt mijn vermoede wel enigszins bevestigd. En denk ik dat er ik tot zover weinig aan kan doen.

 

Ik vraag mijzelf nog wel af waarom het ABS-lampje gaat knipperen vanaf 100km/h en niet bij een lagere snelheid ?

En niet geheel onbelangrijk. Is de ABS nog actief als het lampje knippert .... ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Yor zei:

 Is de ABS nog actief als het lampje knippert .... ?

Only one way to find out! 🤣

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is een mogelijkheid. Even de remmen laten blokkeren tijdens het rijden en kijken of de ABS ingrijpt. Bij voorkeur de achterrem op een zachte ondergrond. En daarna hard accelereren zodat het achterwiel spint. Kun je meteen kijken of de TCS ingrijpt.  Maar het blijft een onzeker gevoel geven dat het ABS lampje knippert .....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk denk ik niet dat het ABS nog werkt en de TCS ook niet. Het stuurapparaat  heeft vast gesteld dat de ingangssignalen niet kloppen en zal zich daarom vrijwel zeker uit schakelen.

Er rijden auto's rond, Land Rover o.a., waarbij het systeem al op tilt gaat als je voor de banden vernieuwd en achter niet.........

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

ABS (Anti-lock Brake System)Indicator


If the indicator operates in one of the following ways, you may have a serious
problem with the ABS. Reduce your speed and have your motorcycle inspected by your
dealer as soon as possible.
● Indicator comes on or starts flashing while riding.
● Indicator does not come on when the ignition switch is in the ON position.
● Indicator does not go off at speeds above 6 mph (10 km/h).


If the ABS indicator stays on, your brakes will continue to work as a conventional system,
but without the anti-locking function.


The ABS indicator may flash if you turn the rear wheel while your motorcycle is lifted off
the ground. In this case, turn the ignition switch to the OFF position, and then to the
ON position again. The ABS indicator will go off after your speed reaches 6 mph (10 km/h).

 

 dit staat in het users manual

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lampje knippert als waarschuwing dat de ABS niet werkt, het is oranje omdat je er wel mee door kan rijden maar wel nagekeken moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja duidelijke taal.

 

Als ik de ABS werkend wil hebben zoals het hoort zou ik dus de software moeten her programmeren op een 17" voorwiel. 

Of elke keer even stoppen en het contact aan en uitzetten.  Maar dat is natuurlijk onpraktisch ..... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook een andere ring laten snijden, alleen even wat rekenwerk voor het gatenpatroon.

Ik heb 2 nieuwe ABS ringen voor mijn T7 om de snelheidsmeter te corrigeren.

  • With Stupid 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ray,

 

ja is een goede mogelijkheid.  Dus de gaten verder uit elkaar en zo de software foppen ....

Of een een ABS pomp / module van een 1200F monteren. Deze is voorzien van 17" voor en achter .....

Maar dan moeten de aansluitpunten van leidingen en stekkers gelijk zijn ..... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is de ring wel anders en dan zou je die kunnen gebruiken.

Ik denk niet dat het in de pomp/module zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ring vervangen is in ieder geval een goedkopere en makkelijkere oplossing.

Eens goed kijken of de dimensies kloppen ..... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is het onderdeelnummer voor de 1200f. Je moet ook checken of de sensor op de juiste plaats zit voor een andere ring. De diameter zou dus gelijk moeten zijn, maar het patroon verschillend. Of je zou de sensor gemakkelijk moeten kunnen verplaatsen.

 

image.png.e46fbe85790dc2b13b688e9aad644262.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...