Ga naar inhoud

Gehoorbescherming plopt open tijdens het rijden


Roelof
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Vorig jaar heb ik oordoppen van Alpine op maat laten maken. Maar nu heb ik vaak als ik mijn helm op heb dat ze weer los ploppen en ik alsnog veel last van de wind heb. Soms als ze wel goed blijven zitten is het een verademing.

 

Mijn helm wat naar achter drukken helpt, maar ik zal toch een keer moeten schakelen 🥲

 

Herkennen julllie dit probleem en is er een oplossing voor?

 

Zit het probleem tussen de linker en rechter oordop? (Doe ik iets verkeerd met het indoen?)

 

Of heb ik de verkeerde oordoppen gekocht..?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, op zich zijn de oordoppen van Alpine prima, zeker die op maat gemaakte, heb ik ook (nog) liggen en hiervoor jaren gebruikt. Maar dat los komen had is ook af en toe, oren veranderen soms en dat is dan het probleem. De rechter dop heeft meestal een rood merkje in de dop, links niet dus verkeerd indoen is haast niet mogelijk.20230320_215621.thumb.jpg.512a06e59e4b3a5504b9cd21341bdbc7.jpg

Nu gebruik ik (ook van Alpine) de "gewone" oordopjes (wel die speciaal voor gebruik tijdens motorrijden) en ik moet zeggen dat die meer dan prima bevallen, een top aankoop vind ik zelf, erg blij mee.

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Petrovski zei:

Hoi, op zich zijn de oordoppen van Alpine prima, zeker die op maat gemaakte, heb ik ook (nog) liggen en hiervoor jaren gebruikt. Maar dat los komen had is ook af en toe, oren veranderen soms en dat is dan het probleem. De rechter dop heeft meestal een rood merkje in de dop, links niet dus verkeerd indoen is haast niet mogelijk.

 

Nu gebruik ik (ook van Alpine) de "gewone" oordopjes (wel die speciaal voor gebruik tijdens motorrijden) en ik moet zeggen dat die meer dan prima bevallen, een top aankoop vind ik zelf, erg blij mee.

 

 

Dank voor je reactie, vorig jaar heb ik ze op maat laten maken, dus ik hoop niet dat mijn oren zo veranderlijk zijn.. Soms blijven ze wel goed zitten en dan heb ik ook het idee dat ze veel strakker mijn oren in draaien.

 

Met gewone oordopjes had ik altijd het probleem dat ik ze erg hard mijn gehoorkanalen in moest drukken voordat ze goed werkte, waardoor mijn oren dicht bleven zitten na een lange rit. Volgens mij heb ik de vrouw die mijn oren opmeette wel horen zeggen dat mijn gehoorgangen erg smal waren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk trek je ze met het opzetten van de helm al iets los.
Het gebruik van een helmmuts kan dan veel verschil maken. Ik rij al 30 jaar altijd met een helmmuts, in de zomer met een Coolmax-versie. Dat is nog koeler dan geen helmmuts......

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaliter bij ottoplastieken is het zo dat er verschil zit tussen de linker en rechter zijde, dat is je bekend?

Bij het in de oren stoppen, 'draai' je ze er dan wel in? Of prop je ze er zo in? (draaien en drukken is het credo, tenminste bij de Pluggerz versie). Ik lees tussen de regels door dat je ze wellicht niet goed indoet, anders zouden ze (eigenlijk) niet moeten loskomen tijdens het rijden..

Wat Ray ook aangeeft, iets bevochtigen wil het indoen ook vergemakkelijken

Helmmuts (balaclava) draag ik persoonlijk ook, van zijde en elk motorjaar een nieuwe. Maakt ook idd iets verschil.

Maar bij mij gebeurd het ook wel af en toe dat die dingen niet goed zitten, en idd dat ze dan niet goed dempen. Maar idd het menselijk lichaam veranderd ook, geloof dat het advies is om elke 5 jr. een nieuwe set aan te schaffen (en volgens mij zit er bij niet veel mensen dusdanig veel verschil dat het een jaar later al niet meer zou passen).

Ik heb div. setjes liggen (geloof wel iets van 10 stuks, variërend van op maat, in div. dempingssterkten, maar ook op maat met communicatie) en nog een hele doos losse oorschuimpjes (gele van Uvex), maar met allemaal gebeurd het wel af en toe. Direct stoppen en goed indoen is mijn advies, en er zeker niet mee doorrijden..

 

En die normale, waren dat schuimpjes? Zo ja, die draai je tussen je vingers tot je een klein 'stokje' hebt, en doe ze dan snel in. even met de vinger ondersteunen dat ze er niet uitvallen, en ze schuimen zo je gehoorgang dicht.. Het erin proppen werkt niet erg goed, blijven ze niet zitten..

aangepast door Tukker
aanvulling
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een helmmuts heb ik eigenlijk nog nooit bij stilgestaan, zeker als het in de zomer koeler is lijkt mij dat een uitstekende toevoeging. 😁

 

Ik schroef de oordoppen er inderdaad in, maar de ene dag heb ik het idee dat ze voordat ik de helm op heb al beter zitten dan de andere dag. Maar zonder helm dempen ze altijd nog maximaal. Verschil van zijde is mij uitgelegd toen ik de doppen liet aanmeten inderdaad.

 

De harde oordopjes zoals Petrovski deelde moest ik altijd erg hart aandraaien/duwen. Die schuimpjes eigenlijk ook hetzelfde, ik rolde ze wel altijd netjes in een puntje.

 

Een collega raadde mij ook soft wraps van comply aan.

Comply™ Soft Wraps for Custom Molded Devices - Comply Foam UK

aangepast door Roelof
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bekend fenomeen. Ik heb al zeker 25 jaar maatdopjes en elke paar jaar een nieuwe set. Toch komt het regelmatig voor tijdens het rijden dat een dop niet meer goed zit. Irritant. Ik heb nieuwe doppen ook weleens geruild, maar het werd er zelden beter op. Harde en zachte gehad. De allereerste set 2 x terug gestuurd kan ik me nog herinneren. Ik heb verschillende merken gehad, momenteel Alpine. Het probleem blijft bestaan. Ook met een helmmuts.
Mijn broer heeft zijn laatste nieuwe set ook laten aanpassen omdat 1 dop voortdurend los kwam. Het is nu nog steeds niet optimaal. Hij is overgegaan op universele gele doppen. Die bevallen hem beter, zegt hij. Misschien ga ik dat ook eens proberen. Ik heb altijd oorbescherming nodig, want anders word ik gek van de herrie. Gelukkig gaat het meestal wel goed, maar zelfs zorgvuldig plaatsen is geen garantie bij mij.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Helaas hielp een helmmuts en de soft wraps ook niet. Ik ben uiteindelijk overgegaan op schuimpjes van moldex, met goed in een puntje draaien en wat oefening krijg ik ze op de juiste plek in mijn gehoorgang waardoor mijn ritten weer comfortabel zijn. Het is soms best wel even wat pielen om het kanaal te vinden, ik druk ze er dan niet te diep in maar genoeg dat wanneer de schuimpjes weer uitzetten het stil wordt.

 

Het is wel een beetje een wegwerp optie en ze dempen wel erg veel waardoor ik soms niet kan horen of mijn motor nog loopt (door het goede afstellen van Johan is er geen vibratie meer te voelen van het blok), maar met de gehoorbeschadiging die ik al heb liever iets meer dempen dan minder. Anders heb ik straks vanzelf geen doppen meer nodig 😅

 

Beetje jammer van de op maat gemaakte oortjes, maar het is wat het is.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...