Jump to content

Motor/helm communicatie

Recommended Posts

Hoi, ik heb onlangs een nieuwe helm gekocht, een Schubert C5 en erg tevreden over de helm.

Ook gelijk een communicatie set (passend bij deze helm) van Sena, de SC2 gekocht.

Als ik toertjes ga rijden met mijn vriendengroep heb ik altijd via het systeem contact met de laatste rijder in onze groep, hij heeft de Gardo Freecom 4 plus en ik dus de Sena SC2. Na dat alles geïnstalleerd is hebben we "contact" gemaakt om de communicatie op te starten, alles gaat goed en werkt.

Maar slechts voor 15/20 seconden, of we praten of niet, het systeem stopt dan. Heeft iemand een idee wat we verkeerd doen of vergeten?

Bedankt Peter.

Ondanks dat de fabrikanten zeggen dat ze met andere merken kunnen communiceren werkt dat vaak erg slecht.
Daarbij is de communicatie tussen verschillende merken middels bluetooth en dat heeft ook maar een zeer beperkt bereik, misschien leuk voor duo rijders maar motoren onderling zijn toch snel te ver van elkaar voor BT en de verbinding komt dan moeizaam tot niet opnieuw tot stand.
Geen idee hoe het met Sena zit maar Cardo werkt onderling via de mesh wat een veel groter bereik heeft en bij meerdere rijders wordt dat bereik alleen maar vergroot omdat de eerste rijder contact heeft met de laatste rijder via de rijders ertussen.
Maar let op, volgens mij kunnen ook niet alle Cardo modellen met elkaar communiceren via de mesh.

wat Ray zegt, verschillende systemen gaan echt niet lekker met elkaar om.  Wat je kan doen is via een app contact houden. Zello bv.  geen idee of dat lekker werkt.   Sena heeft ook een app maar zal dat werken met Cardo?

Ik weet uit ervaring dat voorheen mijn Gardo in de Schuberth C3 helm wel heel goed via BT werkte met andere systemen, misschien mazzel gehad daarmee.

Wat ik al zei, het werkt subliem, erg duidelijk en heel direct maar 🙈 na die 15 a 20 seconden ....

Maar opgeven doen we niet snel dus .... 

1 uur terug, Smuiger zei:

wat Ray zegt, verschillende systemen gaan echt niet lekker met elkaar om.  Wat je kan doen is via een app contact houden. Zello bv.  geen idee of dat lekker werkt.   Sena heeft ook een app maar zal dat werken met Cardo?

Vorig jaar was de antenne van mijn cardo niet goed, bluetooth met mobiel werkte wel prima. Dus uit frustratie maar via whatsapp gebeld. Dat werkte verassend goed 😅 ideaal is anders natuurlijk.

• Like 1

Zowel Sena als Cardo hebben een mesh systeem maar die werken niet met elkaar. Echter de Freecom 4+ heeft geen mesh. Dus die optie valt op 2 vlakken al af

De SC2 en Freecom 4+ hebben beide een groot genoeg bereik om via Bluetooth verbinding te houden. 

Maar zoals al geschreven. 2 verschillende merken verbinden gewoon heel lastig met elkaar.

Er schijnen apps voor je telefoon te zijn die als een verbindingspartner werken. Dit gaat dan via het mobiele netwerk (data). Dit zou een oplossing kunnen zijn.

Dank @Athome en de anderen ook natuurlijk. Het verbinden is niet het probleem, dat gaat prima en ook snel, zodra we in de buurt van elkaar komen hebben we contact met de verschillende systemen via BT maar het wordt onderbroken na 15 tot 20 seconden.

Met een druk op de knop op de Gardo of op de Sena is het weer in orde maar dan 15 sec later  ...

Ik ben nu aan het zoeken in de telefoons bij de batterij besparende instellingen .. 

Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...