Jump to content

FI en HISS brand soms onder het rijden


Recommended Posts

Hoi Eric,

 

dat had ik in het begin al een keer gedaan, toen was alles goed.

Morgenvroeg kan ik het nog even controleren voor ik ga werken.

Hou jullie op de hoogte.

 

m.v.g. Patrick

Link to comment
Share on other sites

Totale uitval krijg je niet door een stator die de geest geeft, dan zal je accu leeg raken. Jouw probleem lijkt meer op een loszittende accu kabel o.i.d

VFRikus

Link to comment
Share on other sites

Jouw stator ziet er niet echt verbrand uit, ik vermoed dat die nog wel goed is.

Jouw accu is leeg geraakt op de snelweg omdat hij niet werd bijgeladen.

Ik denk dat jouw SR niet goed meer is

 

Laad de accu eerst volledig op, daarna de vfr starten en de accuspanning meten, deze moet rond de 14 volt zijn.

Als dit maar 12 volt is dan wordt de accu niet geladen

Je kunt dan nog de 3 gele draden van de stator meten (wisselspanning) deze moet bij flink gas geven oplopen tot meer dan 60 volt, als dat goed is dan is de SR niet meer in orde

Link to comment
Share on other sites

En let op: het is EXTREEM belangrijk om dit te meten bij een warme motor. Veel spanningsregelaars storten pas in als ze het te warm krijgen, en wanneer ze weer afgekoeld zijn werken ze normaal.
Dus zorg dat je er bij kan, ga dan rijden, stop, en zet de motor niet uit. Ga dan meten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Maar toen ik op de pech strook de motor terug starte deed die eerst niet aanslaan, de start motor draaide goed rond maar sloeg niet aan. Nadien starte die wel een zo naar huis gereden over de binnen wegen. Thuis de motor stil gelegd en nadien terug gestart zonder problemen. Kan ik de stator nu door meten nu die uit het blok is.

 

Gr. Patrick 

Link to comment
Share on other sites

16 uren geleden, VFRikus zei:

Totale uitval krijg je niet door een stator die de geest geeft, dan zal je accu leeg raken. Jouw probleem lijkt meer op een loszittende accu kabel o.i.d

VFRikus

Daarom deze opmerking van mij, want met een leeg gereden accu draait de startmotor op de vluchtstrook niet vlot rond.

Ik vermoed dat hier iets anders aan de hand is.

VFRikus

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Omdat er zo veel overgeschreven was en de meeste rond de 40 000 of 50 000 km kapot gingen dacht ik er is toch 123 000 km mee gereden dat misschin de geest gegeven had.

Ga van de week even alles in elkaar zetten en dan testen. 

 

Gr. Patrick

Link to comment
Share on other sites

Op 27-8-2023 om 14:59, PatjeVFR zei:

Deze keer kreeg ik hem onder het rijden niet meer gestart zoals normaal en ook sprong mijn dagteller en klok op 0 en 1 u.

Rikus, hier werd ik door getriggert

Link to comment
Share on other sites

Mee eens, maar dat kan ook komen door een losse accu klem, of een andere overgangsweerstand die een startstroom niet meer aan kan of tijdelijk niet aan kan.

VFRikus

Link to comment
Share on other sites

On 8/28/2023 at 12:00 PM, PatjeVFR said:

Maar toen ik op de pech strook de motor terug starte deed die eerst niet aanslaan, de start motor draaide goed rond maar sloeg niet aan. Nadien starte die wel een zo naar huis gereden over de binnen wegen. Thuis de motor stil gelegd en nadien terug gestart zonder problemen. Kan ik de stator nu door meten nu die uit het blok is.

 

Gr. Patrick 

Het enige dat je met een losse stator kan meten is de weestand tussen de 3 gele draden. Die moet vrijwel gelijk zijn, ca. 0.6 Ohm.
Voor de rest moet hij weer in elkaar gezet worden.

Edited by AFS Motorparts
Typo
Link to comment
Share on other sites

heb je er een powercommander in zitten? dan zou ik die er even uithalen ;)
die gaf bij mij ook van dat soort uitvalproblemen

Link to comment
Share on other sites

Hallo Bazz,

 

Een powercommander heb ik niet.

Vandaag even tijd gehad om de stator terug in elkaar te zetten.

De accu in rust gemeten en die was 12,7 V.

Dan gemeten met contact op en was 12,5 V.

En met draaiende motor 14.2 V.

Dat zijn volgens mij goede waardes.

Heb ook geprobeerd de stator zelf te meten maar weet niet of ik het goed gedaan heb.

1 pin in de stekker en de andere tegen een bout van het frame. En de multimeter  op wisselspanning gezet.

20230831_112737.jpg

 

VideoCapture_20230901-175803.jpg

Edited by PatjeVFR
Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Create New...