Jump to content

Dolgedraaid....

HoekmanR
 Share

Recommended Posts

Beste rijders,

Onlangs heb ik mijn ketting en tandwielen vervangen van mijn VFR800 uit 2004. Bij het terugzetten van de koppelingscylinder (of het hele huis er omheen) is het draad achter de flensplaat helaas dol gedraaid. Om dit op te lossen wil ik een helicoil toepassen maar daarvoor zal de flensplaat wel verwijderd moeten worden. Wat ik zoal kon zien is dat de waterpomp er voor zit en nog wat andere zaken. Ook zie ik een pakking achter flensplaat zitten. 

Zijn er rijders die ervaring hebben met het verwijderen van deze flensplaat of het repareren van het schroefdraad? Zo ja, welke delen dienen verwijderd te worden en moet er bijvoorbeeld eerst olie afgetapt worden? 

Bedankt!

thumbnail_IMG_6553.jpg.e90d012c3dc4160353899759fd5a9e44.jpg

thumbnail_IMG_6554.jpg.b2d2fd5cb30e9cbcc509b42af017cd46.jpg

• Sad 1

Heb je wel de bouten op de juiste plaats teruggezet. Ze zijn niet allemaal dezelfde lengte.

Is mij ook een keer overkomen.

• Like 4
  • With Stupid 1

Op 5-4-2023 om 21:45, crossrunner zei:

Heb je wel de bouten op de juiste plaats teruggezet. Ze zijn niet allemaal dezelfde lengte.

Was dat het maar haha. Zijn in totaal 4 bouten om het cilinderhuis te verwijderen (met daaraan de cilinder zelf). 3 stuks van 100mm en de andere dacht ik 50mm. Makkelijk te onderscheiden dus. 

Kwam al een topic tegen met dezelfde uitdaging. Deze eigenaar heeft dubbele helicoils toegepast (ook niet handig). https://www.vfrdiscussion.com/index.php?/forums/topic/97619-repairing-thread-on-the-clutch-slave-cylinder/page/2/ Onderstaande foto is de ''flens'' die verwijderd moet worden. 

Net nog even gekeken maar het is denk ik een kwestie van de waterpomp weghalen, tandwiel verwijderen en versnellingshevel verwijderen. Vraag me dan alleen af of de olie en koelvloeistof afgetapt moeten worden. Deze laatste twee voorkom ik liever omdat ze recentelijk vervangen zijn. 

ABE3C261-E78D-4723-AABE-F09E2777241D.png.fcdfeaaf0739b0389b9397df5d967376.png

Wat houd je tegen om het netjes op te vangen en daarna weer terug in te gieten dan?

• Like 2

Op 9-4-2023 om 22:37, Arthur zei:

Wat houd je tegen om het netjes op te vangen en daarna weer terug in te gieten dan?

Heb hier keurig een opvangbak voor. Mij is geleerd vanuit de autotechniek, en zie dat mijn collega's het niet anders doen, geen olie op te vangen en later weer toe te voegen. Beetje pieleuterig maar stof of andere vaste delen kunnen makkelijk in de olie komen wat je vervolgens weer in je blok gaat gooien. Nee bedankt :). Koelvloeistof was wel aan vervanging toe dus deze gelijk maar vervangen.

Op 5-4-2023 om 21:45, crossrunner zei:

Van de lange bouten was er inderdaad een iets kortere! Zo op het oog niet snel gezien. Bij het terugplaatsen was het wel duidelijk geworden. Nu dus eerder opgemerkt 😄

Gaten uitgeboord, draad getapt en de helicoils M6 geplaatst, nieuwe pakking gekocht en alles teruggeplaatst. Het beetje olie wat er vrij kwam aangevuld nieuwe koelvloeistof er in en de Viffer kan er weer tegenaan. 

thumbnail_IMG_6614.thumb.jpg.bc559106956aa5b8f12e2f799ac297d0.jpgthumbnail_IMG_6617.thumb.jpg.9e911e6f850320a1c815f2871d423f61.jpg

• Like 1

Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...