Ga naar inhoud

ABS lampje knippert en toen viel de motor uit


Paulus VFR
 Delen

Aanbevolen berichten

Zojuist ging onderweg het ABS lampje knipperen. Ik dacht even hard remmen om te kijken of dat iets deed. Bij remmen viel het dashbord uit en na 2 keer remmen viel de motor stil. Heeft iemand dit ooit meegemaakt en weet je wat dit kan zijn? Spanningsregelaar? Ik ga de pechhulp bellen 😔

aangepast door Paulus VFR
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een pech Paulus! Wel een gelukje (voor zover mogelijk) dat het hier gebeurd en niet tijdens je geplande reis in Frankrijk. RGDA.

 

Was je ver van huis?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, beter in Zeeland dan in de Alpen. Gelukkig heb ik pechhulp dus was zo weer onderweg met een leenauto. Wel jammer dat ik niet mee kan met de tour komende Zondag. Tot de volgende 👍

 

Lumii_20230504_181129134.thumb.jpg.630f297448df5f9f9363ffa617040079.jpg

  • Sad 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is Vermaat, was je op Voorne Putten?

 

klinkt wel een beetje als de stator, ook mee stilgevallen rond de 40K

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Stond op de Noorddijk vlakbij Melissant. Raad eens wat mijn kilometerstand is 😂 net over de 40k

 

Deze foto is van eerder deze week.

 

20230502_095921.thumb.jpg.37ad2a862a8904e8cb18703d94a76443.jpg

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het ABS lampje knippert is de boordspanning minder dan 10,5 volt.

Inderdaad is er dan iets mis met het opladen van de accu, zeker als je rijdt.

Als het gebeurd na een lange tijd dat de motor stil heeft gestaan, is het vaak de accu, maar zeker niet bij het rijden.

 

Bij een vtec als die van jou zou het de stator kunnen zijn.

Je hebt dan de optie om een nieuwe te kopen of hem te laten reviseren. Er zijn verschillende bedrijven die dat doen. Reviseren is een stuk goedkoper dan een nieuwe.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Paulus VFR zei:

Raad eens wat mijn kilometerstand is 😂 net over de 40k

die van mij zag er zo crispy uit, accu en SR waren ook mede overleden... :closedeyes:

VFR stator.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, bvanes said:

Bij een vtec als die van jou zou het de stator kunnen zijn.

Je hebt dan de optie om een nieuwe te kopen of hem te laten reviseren. Er zijn verschillende bedrijven die dat doen. Reviseren is een stuk goedkoper dan een nieuwe.

Nee, reviseren is duurder dan een goede nieuwe imitatiestator. Maar wel goedkoper dan de matige kwaliteit die Honda wenst te leveren.
Ik repareer alle merken motorfietsen, maar defecte spanningsregelaars en stators komen bij Honda toch echt vaker voor dan bij andere merken.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 4-5-2023 om 13:46, Paulus VFR zei:

Zojuist ging onderweg het ABS lampje knipperen. Ik dacht even hard remmen om te kijken of dat iets deed. Bij remmen viel het dashbord uit en na 2 keer remmen viel de motor stil. Heeft iemand dit ooit meegemaakt en weet je wat dit kan zijn? Spanningsregelaar? Ik ga de pechhulp bellen 😔

Zo is bij mij de stator ook overleden vorig jaar, ABS lampje aan. Motor herstart om te kijken of het lampje weg ging maar wilde daarna niet meer starten.

 

Daarna met de auto van mijn vader nog een keer kunnen starten, maar zodra ik de rem er bij pakte viel de motor weer uit.

 

Na het reviseren van de stator en het vervangen van de accu en spanningsregelaar liep hij weer als een zonnetje, maar was wel aan de prijs..

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Hi, bij mij vanmorgen ook gebeurd. Lampje van ABS knippert, bleef toen branden waarop het dashboard uitviel en uiteindelijk ook de motor.

 

Net 2 maanden in bezit dit ik ga terug naar de motorzaak. 

 

Op MP staat deze te koop, is dat de juiste voor mijn 2006 VTEC?

 

315026175_Screenshot_2023-08-20-11-01-44-45_c876520747fffd2e3f3cc79d2a2398f12.thumb.jpg.f03e866a7ae215c6d535127bdaea057a.jpg

 

aangepast door DaniëlU
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dat zo lees op het plaatje wel ja is voor een VFR800 van 2002 t/m 2007

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit een jaar geleden ook gehad. Ik heb toen een aftermarket model gemonteerd, maar eerst een extra "spoelkanaal" in het deksel gefreesd, zodat er meer olie over de stator loopt. Tot nu toe geen problemen meer gehad.

Ik zou effe moeten zoeken hoe groot en waar het extra kanaal moet komen. Het was echt een werkje van niks.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al gezocht, niet gevonden wat ik wilde weten.

 

Is het vervangen goed zelf te doen, heeft iemand wellicht een how to? Lees in haynes ook dat je de olie moet aftappen maar is dat echt nodig? (zit echt net nieuwe in) en er wordt geschreven over een special tool.

 

Alvast bedankt voor de tips.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olie aftappen hoeft niet, er komt amper iets uit. De olie kan natuurlijk wel vervuild zijn door de "verkoolde" stator.

Ik heb geen speciaal gereedschap nodig gehad, standaard gereedschap.

Wel is het aan te raden om een pakking te hebben, of materiaal om zelf een pakking te maken.

De nieuwe stator heeft een drie-polige stekker. Deze heb ik eraf gehaald omdat dat een zwak punt is. Daarbij, als je de stekker van links (statorkant) naar rechts (stekker/contrastekker) moet doorvoeren is bijna onmogelijk zonder veel zaken te verwijderen.

Als je de stekker verwijderd kun je de oude draden terugtrekken (van rechts naar links) en meteen een touw of draad mee doorvoeren, en die dan gebruiken om de nieuwe draden van links naar rechts te voeren. Contrastekker verwijderen en de drie gele draden doorverbinden. De volgorde maakt niet uit.

aangepast door Madfred999
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...