Jump to content

ABS lampje knippert en toen viel de motor uit

Paulus VFR
 Share

Recommended Posts

Inderdaad zoals al gezegd komt weinig tot geen olie uit en is goed te doen als je een beetje handig bent.

Ook waar is dat de olie vies kan zijn door de verbrande stator zou het gewoon vervangen ter voorkoming van nevenschade aan je VFR

Edited by klein

Als je de motor pas 2 maanden hebt van een garage zou het wel zo netjes zijn van de betreffende zaak dat ze dit verhelpen. Maarja, ik heb op die manier ook een mindere ervaring gehad bij een zaak waardoor ik daardoor ik er dus nooit meer kom en ook geen positieve reclame zal maken😂, ik werd geholpen maar het ging allemaal niet van harte.

Inderdaad niet onverstandig om olie te vervangen. Nevenschade kan een stuk duurder uitvallen dan een beetje olie

Heb de zaak net gebeld, ondanks dat ik de motor zonder garantie heb gekocht willen ze helpen om tegen kostprijs de stator opnieuw te laten wikkelen (of als er al een after market in zit te vervangen). De arbeidsuren brengen ze dan ook niet in rekening.

Gezien de aankoopprijs vind ik dit een nette oplossing. 

• Like 1

On 8/20/2023 at 9:15 PM, Madfred999 said:

De nieuwe stator heeft een drie-polige stekker. Deze heb ik eraf gehaald omdat dat een zwak punt is. Daarbij, als je de stekker van links (statorkant) naar rechts (stekker/contrastekker) moet doorvoeren is bijna onmogelijk zonder veel zaken te verwijderen.

Als je de stekker verwijderd kun je de oude draden terugtrekken (van rechts naar links) en meteen een touw of draad mee doorvoeren, en die dan gebruiken om de nieuwe draden van links naar rechts te voeren. Contrastekker verwijderen en de drie gele draden doorverbinden. De volgorde maakt niet uit.

Met een klein schroevendraaiertje (of speciaal hiervoor bestemd gereedschap) kan je simpel de stekkers losklikken uit de houder. En dan kan je dus ook de draden op de originele manier doorvoeren en het stekkerblok er weer aan zetten.
Natuurlijk is een doorgesoldeerde draad beter, maar het kan bij sommige werkzaamheden ook heel lastig zijn.

• 2 weeks later...

Net even gebeld met Boshuizen Raalte. Ze hebben hem open gemaakt en de stator was inderdaad doorbakken. 3 kwart was zwart. Het was wel nog de originele (!) Die het 119K km heeft volgehouden. As we speak wordt de stator opnieuw gewikkeld, daarna teruggeplaatst.

Hoop de VFR volgende week weer op te kunnen halen.

• Like 1

Share

• Create New...