Jimmy Posted May 8, 2023 Share Posted May 8, 2023 Dag Iedereen, Mijn 1200f is van 2010 en momenteel 44.000km op de teller, heeft altijd veel verbruikt naar mijn gevoel. Dat was twee en half jaar geleden toen ik hem kocht (met 27.000km op de teller) ook al zo, sindsdien bij Sabsteef langs geweest en DAM uitlaat er op gezet, dat heeft weinig verandering gebracht. Dit weekend naar de Ardennen gereden en eerst 145km autostrade gereden aan 130-140kph, geen sprintjes oid en daarmee 12,5l benzine verbruikt.. Als ik flink mijn best doe en overal 70 waar 70, 50 waar 50 en in hoge versnelling dan krijg ik mijn verbruik gezakt tot 8l/100km maar niet minder. Dat lijkt mij nog aan de hoge kant. Met de (voor mij nieuwe) DAM uitlaat hoor ik wel dat er redelijk wat onvolledige verbranding aanwezig is, maar ik kan hem dus niet vergelijken. Klepspeling is het niet, die is gecheckt met het vorige onderhoud. Ik zou dan de injecteurs als schuldige aanduiden? Maar dan waren ze ook al slecht afgesteld al toen ik hem kocht want er is op 2 jaar tijd, 16.000kms niet veel veranderd. Hij pingelt niet stationair. Jullie dezelfde ervaring of verbruikt de mijne toch abnormaal veel? Ideeën wat er kan zijn? Grtn Jimmy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petrovski Posted May 8, 2023 Share Posted May 8, 2023 Ik vind dat best veel, maar ik heb altijd de 800Vtec en de 800F gehad en die zaten 1:15 als ik eraan trok maar haalde op toer ritjes binnendoor vaak 1:20 Link to comment Share on other sites More sharing options...
de ritselaar Posted May 8, 2023 Share Posted May 8, 2023 Hallo Jimmy, De 1200F is niet de meest zuinige maar met de mijne heb ik ooit 1 op 16,5 gehaald bij normaal rijden in Duitsland ( wel zweten op het laatst omdat er maar geen tankstation op kwam dagen ). Maar ook wel eens onder de 1 op 10 gereden ( constant boven de 220 met koffers op de A31 ). Dus vind ik dat die van jouw wel iets teveel gebruikt. Was ook bij Sabteef geweest. Gr Nico Link to comment Share on other sites More sharing options...
knalselder Posted May 8, 2023 Share Posted May 8, 2023 Ook vorige week, gemeten over een dagrit van 640 km, 25% snelweg (zuinigste bij mij) en 75% secundair in de Belgische, Duitse en Luxemburgse eifel: 5,85 l/100km gemiddeld. Niet gek gedaan, maar ook niet getreuzeld. Ook 2010 1200f, flash (de originele van Guhl) en Dam uitlaat. Je hebt toch nergens een soort tuningbox op de motor zitten? 8 l/100km herken ik echt niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
harrie Posted May 8, 2023 Share Posted May 8, 2023 Heb eveneens een witte VFR1200F uit 2010,verworven in 2011 met km.stand 5000 ,was demo uit Como Italië. Staat nu op 42000. Ieder jaar wel meer of minder km's gemaakt (waaronder afgelopen weekend VFRtocht vanuit Klarenbeek) Rij over 't algemeen redelijk rustig, kruisen met 130/150(in Duitsland) ,héél soms voor de kick even 200 aantikken als 't kan. De drie wintermaanden rij ik niet. De hele tijd alle tankbeurten -liters en kilometerstand- genoteerd. Later meestal 98 eerder meer 95, door elkaar, soms is er geen 98 En wat blijkt? De machine rijdt over ruim 12 jaren gemiddeld één op 16,13km . 2226,70 ltr voor 138 tankbeurten. (6,20 ltr per 100km) Je ziet ook dat 98 een iets grotere actieradius geeft. Géén Sabsteef géén PCommander gewoon origineel, af Italiaans demoadres voor zover ik weet. Heb ook geen powerdip gemerkt in al die jaren maar kan ook zijn dat ik daar niet gevoelig voor ben -met Ritselaar nog over gehad gisteren. Heb een keer een toertocht achter Ray Teeld gereden, dat was flink gassen maar ook toen niets gemerkt. Jouw verbruik is dus zeker aan de hoge kant. En hoe dat kan?? Je hebt een nog kleinere actieradius dan ik, het heeft mij wel eens spannende momenten opgeleverd maar t ging altijd goed,één keer 250 km gehaald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AFS Motorparts Posted May 9, 2023 Share Posted May 9, 2023 Is de brandstofdrukregelaar al eens gecontroleerd? Ruik je onverbrande benzine als je de olievuldop open maakt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
knalselder Posted May 9, 2023 Share Posted May 9, 2023 helemaal eens met Harry. Over het hele jaar zit ik op 6 l/100km gemiddeld. Wat meer op kleine stukjes en met koud weer. Voor de flash was het algemeen gemiddelde een 0,2 hoger. Daarmee is mijn 1200f zuiniger dan mijn 800fi van 98 en dan mijn Pan 1100 van 91 (allebei 6,5 gemiddeld). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ray Posted May 9, 2023 Share Posted May 9, 2023 Hoe staat het met de warmtehuishouding? Een slecht werkend koelsysteem kan ook een hoger verbruik veroorzaken (thermostaat of lucht, misschien een lek). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jimmy Posted May 9, 2023 Author Share Posted May 9, 2023 Bedeankt voor de reacties allemaal. Een tuningbox of iets dergelijke zit er niet op nee, zijn verbruik was ook hoog voor ik bij Sabsteef ben geweest, dat heeft gevoelsmatig geen verschil gemaakt (buiten het feit dat ik nu makkelijker een versnelling hoger rij). De warmtehuishouding is goed, hij houdt heel goed zijn temperatuur aan. Ik heb er net mee gereden @AFS Motorparts en daarna je bericht gelezen en meteen eens gaan ruiken, ik riek wel degelijk brandstof aan de oliedop. Brandstofregelaar laten checken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
AFS Motorparts Posted May 10, 2023 Share Posted May 10, 2023 Jazeker. Die is vrijwel gegarandeerd stuk. Dit komt voornamelijk door ethanol-houdende benzine. De laatste jaren zie ik het zoveel dat ik sommige brandstofdrukregelaars op voorraad ben gaan houden. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted May 10, 2023 Share Posted May 10, 2023 Deze hebben nog een vacuüm aansluiting? VFRikus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts