Ga naar inhoud

Onderhoud aan mijn vfr rc36 II


Gort
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

ik ben sinds 4 weekjes ongeveer de eigenaar van mijn vfr rc36 II.

 

alleen ben ik heel benieuwd waar jullie de ketting en tandwiel mee reinigen en weer opnieuw mee smeren.

 

groet 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schoonmaken:
- W5 chain cleaner ( Lidl)
of
- Blanke lampenolie ( action)

 

Inspuiten met
- S100 White Chain Spray 2.0

 

Er zijn inderdaad ook diverse smeersystemen, maar als je een hobby mooi weer rijder bent heb je dat niet echt nodig.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

schoonmaken helpt niet voor de levensduur.  gewoon vethouden is alles.  Tenzij je blingbling goudenketting hebt dan voor de looks

  • Like 2
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid: precies wat Smuiger zegt. Ik maak de ketting eigenlijk alleen schoon (met lampenolie) als er veel zand op zit. En dat is met normaal weggebruik zelden nodig. 

Voor het smeren gebruik ik Motul lubricant. Maar wit kettingvet van de Action doet het ook prima. Alleen niet door elkaar gebruiken.

Ook niet doen: hogedrukreiniger gebruiken of een harde (staal)borstel. Daarmee beschadig je de o- of x-ringen.

 

Belangrijk voor de levensduur is de juiste kettingspanning. 

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minutes ago, Gort said:

Nee dat zal ook wel niet, maar je wilt toch de meest kilometers rijden met je ketting en tandwiel 

Vet houden, en de juiste spanning en uitlijning (niet van toepassing bij enkelzijdige achterwielophanging).
Schoonmaken zorgt er over het algemeen voor dat de kettingset juist minder lang meegaat.
Wanneer de ketting over de kettingwielen loopt zal vuil opzij gedrukt worden naar plaatsen waar het geen kwaad kan (al is het wel een rotgezicht). 
Ga je nu schoonmaken, dan zal je een deel van dat vuil weer terugverplaatsen naar de plekken waar het wel meer slijtage veroorzaakt. En dat is dan ook de reden dat ik geen voorstander ben van dik kettingvet dat je met een kwastje moet aanbrengen. Daarmee doe je namelijk precies hetzelfde, alleen nog iets erger.
Gewoon elke 250km de spuitbus kettingvet gebruiken of een smeersysteem met olie monteren. Dan moet je zonder veel problemen 50.000km met een kettingset kunnen halen. Er zijn er zelfs die meer dan 80.000km halen!

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...