Ga naar inhoud

Opwarmende motor slaat af bij stationair toerental


Cyberob
 Delen

Aanbevolen berichten

Mijn VFR800Fi uit 2001 heeft al een tijdje de neiging om af te slaan wanneer de motor zo warm is dat het wax element het toerental niet meer verhoogd, maar nog niet zo warm is dat hij zonder problemen stationair blijft draaien. Het stationair toerental is op dat moment ook erg instabiel. Tijdens rijden verder geen problemen. Alleen als ik stop wanneer de motor al een paar minuten draait dan wil hij dus afslaan. Vorige maand nieuwe bougies en vandaag een nieuw wax element geplaatst, maar dat heeft het probleem niet verholpen. Ideeën?

aangepast door Cyberob
Link naar reactie
Delen op andere sites

eerste wat in mij opkomt als leek:

klinkt als zuurstoftekort? 

stationair te laag afgesteld?

brandstofpomp?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Zou kunnen als het wax element als nog de luchtstroom via de starter valves te vroeg sluit.

2. Stationair heb ik juist iets moeten verhogen om door 'de dip' te komen. Staat nu warm op 1450 rpm.

3. Brandstofpomp levert een contstant debiet, zowel bij stationair als vol gas. Dit heb ik gecontroleerd met WPH en klopt. Hiernaast zou het dan ook problemen moeten geven bij hogere toeren.

 

Brandstofdrukregelaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-6-2023 om 11:17, Cyberob zei:

Brandstofdrukregelaar?

Niet waarschijnlijk want dan zou je het ook merken bij hogere belasting. Mogelijk valse lucht. Sproei wat remmenreiniger rond de gasklephuizen en luister of dat het toerental verandert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valse lucht zorgt alleen voor een hoger toerental. Sterker nog: bij de FI wordt het stationair toerental afgeregeld door middel van valse lucht!

VFRikus

aangepast door VFRikus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, helaas nog niet. Maar moet zeggen dat ik er de afgelopen dagen vanwege de hitte niet actief mee bezig ben geweest. Maar blijft wel een dingetje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Bovenstaand pobleem doet zich nu ook voor bij stationair draaiende warme motor. Toerental is erg instabiel, met dips naar beneden, totdat hij afslaat. Motor rijdt verder goed zodra er toeren worden gemaakt. ECU geeft geen foutmeldingen. Iemand verder nog een idee wat dit kan zijn? (@Johan)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich wel, maar een lekje kan variëren en als er een correct toerental afgesteld is bij lekkage en die lekkage is even minder door beweging van een slangetje kan hij wel zakken.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

3 weken geleden kwam ik bij Baboon een compleet gasklephuis voor mijn motor tegen voor maar liefst 50 euro. Sinds ik deze heb gemonteerd is bovengenoemd probleem verdwenen. Hiernaast lijkt een ander probleem uit het verleden ook weg (zie ander topic). Twee vliegen in één klap zullen we maar zeggen. Jammer dat ik niet de vinger op de zere plek heb kunnen leggen, dus wat de werkelijke oorzaak was zullen we nooit weten.

 

20230715_161403.thumb.jpg.7579c67fb76d9ff7e9b805068482d1ed.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...