Jump to content

Speed sensor VFR 800 VTEC

Recommended Posts

Ik heb ooit de sensor stuk gehad. Dat is is simpel te meten, maar alleen als de storing aanwezig is.

Ik moet zeggen de mijne begon ook met af en toe uit vallen, maar al vrij snel gelukkig constant en toe heb ik de scope even op de middelste van de drie aansluiting gezet en daar was geen signaal.

De andere twee draden zijn voeding en massa.

VFRikus

bij gebrek aan een scope gaat het ook met een led spanning zoeker. hij geeft een bloksignaal zoals in de afbeelding en met een led tester zie de aan - uit.

scope.jpeg

2 uren geleden, Filipvp zei:

Rare is dat het gekomen is nadat ik mijn ketting heb aangespannen en gesmeerd wat je toch af en toe moet doen. Een paar dagen daarna zijn de problemen begonnen. Puur toeval of ?

Makkelijk te testen denk ik, ketting iets losser zetten en kijken of het dan weg is?

Hmm, dit doet me opeens denken aan een youtube serie van 44teeth met de "haunted gixer" waar bovenaan de powerband hij inderdaad niet verder wou, letterlijk alles verwisseld om toen erachter te komen dat de ketting 1mm te lang was 😂 dit aansluitend aan jouw enige wijziging aan de ketting spannen toch maar nog een keer herspannen en heel kritisch kijken naar in-spec ? Zelfde met of er misschien een schakel is die niet goed is? (Gewoon ff inspecteren op de middenbok en kijken of een schakel onder een hoek blijft staan)

Weet je toevallig of je voorste tandwiel een OEM tandwiel is, dus met kunststof bekleding?

Het schijnt (volgens een Amerikaanse site) wel eens voor te komen dat bij een tandwiel zonder bekleding het verbindingsstuk soms los komt en dan genoemde effecten vertoont. 

Een tijdelijke oplossing was om tussen tandwiel en bout wat extra opvulringen te plaatsen zodat de afstand tussen bout en sensor kleiner wordt. 

Maar, je zou dan mi slijtsporen moeten zien op het kunststof.

Hoe dan ook, het is heel eenvoudig te testen.

Edited by Madfred999

Op het oude kunststof tussenstuk was niets van slijtsporen te zien, steekt nu zelfs een nieuw tussen en als je kijkt zit die goed over de bout. Tandwielen en ketting zitten er al bijna 10.000 km op, dan zou je denken dat je sneller problemen hebt. Nieuwe sensor is dit weekend besteld  maar nog niet binnen.  Online shops zijn iets goedkoper dan dealer maar duurt allemaal wat langer. Als je dan op ebay kijkt zie je ze in de USA aan 100 dollar, dan vraag je je af wat winstmarges ze in Europa nemen.

Straks ketting nog eens bekijken, maar had ze al geĂŻnspecteerd dit weekend en zag er toch niets raars aan, ook niet echt losse of vastere stukken.

Ik heb indertijd een gebruikte op de sloop gehaald, dingen gaan bijna nooit stuk en dan is dat een prima alternatief. Om die reden zijn ze gebruikt ook niet duur,

VFRikus

De sensor zit op het voorste kettingwiel, tussen de boutkop van het kettingwiel en de snelheidsensor zit een kunststof verbindingsblokje.

Dit blokje is versleten en draait niet meer mee met het kettingwiel en dan wordt de snelheid niet meer weergegeven

Snelheidsensor los halen van het afdekkapje en heel voorzichtig weghalen, hierbij oppassen dat het kunststof blokje niet achter het kapje blijft haken 

Kunststof blokje vervangen

Het kan zijn dat het blokje tever op de meenemer van desensor gedrukt is, dan raakt hij de boutkop ook niet goed.

Probeer eens het blokje net even iets op het meenemertje te drukken en dan weer monteren

Ik heb er nog 1 liggen als je een vervanger zoekt maar weet niet of de stekkers anders zijn vanaf 2006, dit is een pre 2006 variant.

Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...