Jump to content

Lampen branden niet

Share

Recommended Posts

Hallo, kan het kloppen dat als ik de motor op contact zet de lampen niet gaan branden. Dat ze pas gaan branden bij een lopende motor?

De seinlampfunctie werkt wel. Maar dim en grootlicht niet bij contact.

Ik kan de motor niet starten ivm een niet werkende koppeling en ik weet niet of hij in zijn vrij staat .

Alle tips zijn welkom.

Als de motor niet loopt kan je altijd met de pook de bak in vrij zetten. Ook zonder koppeling

De motor naar voren en achteren bewegen en dan de pook op de neer bewegen. De wisselt dan gewoon van versnelling.

Of de lampen moeten branden wanneer je deze op contact zet, zal wellicht model afhankelijk zijn. Maar bij de deze meeste motoren gaan de lampen branden bij het op contact zetten. 

In de ACC stand zijn de lampen vaker uit maar ook dat verschilt.  

• Thanks 1

Goede tip dat net de pook en bewegen. Gestart maar geen resultaat. Relais vervangen ook geen verandering. Vreemd blijft dat de seinlamp het wel doet en dim en grootlicht niet met de schakelaar. Lampen zijn dus oke

Motor had een schuiver gemaakt en relais was kapot.

Nog andere ideeën?

Schakelaar gedemonteerd, gecontroleerd en schoon gemaakt?

• Thanks 1

Ja, en als je toch bezig bent, loop alle elektrische verbindingen na of ze schoon zijn, goed contact maken en controleer tevens de massa punten.

Wat zuurvrije vaseline op de verbindingen aanbrengen zorgt iig voor minder corrosie op de contactpunten in de connectors.

Pak desnoods een werkplaats handboek en zoek de elektrische schema's voor een overzicht, waar wat zit.

En van daaruit verder troubleshooten.

• Thanks 1

• 3 weeks later...

interessant, ik heb exact hetzelfde probleem!

Heb je inmiddels al een oplossing gevonden?

schakelaars heb ik opengemaakt, schoongespoten, nagemeten maar de signalen komen gewoon tot aan de connectoren binnen. Seinschakelaar doet het prima, alleen met de lichtschakelaar op de rechterkant van het stuur werken de koplampen niet. Het achterlicht werkt trouwens wel. Bij seinen hoor je ook het relais schakelen. Uit de wiring diagrams kom ik niet veel verder.

Iemand een idee?

edit: ik heb even voor je gekeken, maar bij mijn vfr (RC36 2 uit 1996) maakt het niet uit of de motor wel of niet draait.

Edited by vs450_750

ik heb het inmiddels opgelost. Het signaalpad is eigenlijk best eenvoudig:

van je accu gaat het naar je rechter lichtschakelaar op het stuur. Daar moet je 12 volt krijgen op je zwart rode kabeltje. Als je je schakelaar aan zet, geeft ie het door aan het wit/blauwe draadje aan je linker stuurschakelaar. Onder het dashboard kan je deze signalen uit de twee connectoren halen. De rode en de zwarte 9 pollige stekkers zijn voor de stuurbediening links en rechts.

Je kan ook, zonder verder na te meten, de stuurschakelaars openmaken en goed schoonmaken met remmenreiniger. Daarnaast ook even goed de contacten van de connecgtortjes onder je dashboard reinigen met remmenreiniger of contactspray.

als je hi/lo schakelaar (links) niet goed in positie staat krijg je ook dit gedrag. Je kan dit zien wanneer het achterlicht wel meeschakelt met de rechter stuurschakelaar. Dus als je rechts de selectieschakelaar beweegt en je dashboardverlichting en achterlicht gaan aan, druk dan even extra hard op de hi/lo switch links. Kleine kans dat ie hem dan wel pakt.

Succes en laat het even weten of het is gelukt, ik heb de kabelboom inmiddels volledig in mijn hoofd zitten haha

• Like 1

Geoxideerde schakelaar, slechte aarde, draadbreuk, kapot relais of lamp kapot.

Elimineren van mogelijkheden en je komt tot een oplossing.

• 3 weeks later...

Dank voor alle bijdragen. Het is opgelost. Het bleek inderdaad in de rechter schakelaar te zitten. 👍👍

Edited by DJA

Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...