Jump to content

VFR800 Vtec uit 2004 NAKS nummer zoveel?

Case
 Share

Recommended Posts

Beste mensen,

Zelf heb ik een 800fi met die fantastische tandwiel aangedreven nokkenassen, maar mijn schoonzoon heeft een 2004 Vtec met NAKS.

Bijgevoegd een fimpje met het ratelende geluid waarvan ik vermoed dat dit de bekende NAKS is die niet helemaal fris meer is/zijn.

Motor is van 2004 en er staat ietsje meer dan 50k op de teller. Status onderhoud onbekend (jaar geleden gekocht) anders dan wat ik er aan gedaan heb aan regulier onderhoud.

Kleppen zijn nog niet door mij gesteld.

Filmpje is gemaakt bij koude motor en volgens schoonzoon verdwijnt het geluid min of meer als de motor warm is.

Graag jullie advies/ervaring/bevestiging of dit inderdaad de NAKS is.

Alvast bedankt.

Zo klonk het bij mijn VFR (dit was ook die van mij), lijkt erop maar ook niet helemaal;

ik ben geen techneut maar zo klonk het bij mij ook ongeveer.

na vervanging opgelost. km stand was ergens +40K

• 1 month later...

Beide NAKS'n vervangen en het probleem is opgelost.

Heb uit nieuwsgierigheid een exemplaar uit elkaar gehaald, wat een kwestie is van een veerring loshalen trouwens, en dan krijg je wat er op de foto staat.

Waarom dan zo'n ding na zoveel jaar / kilometers niet goed meer functioneert, is me niet duidelijker geworden.

Er zit een veer in die zorgt dat het op spanning blijft en op een gegeven moment denk je dat de maximale slag van de pen bereikt is waardoor de NAKS niet meer voldoende aanligt door de rek/slijtage en de nokkenasketting kan gaan klapperen?

Maar een nieuwe NAKS heeft exact dezelfde maximale slag als de oude die eruit kwam, dus dat zal de verklaring niet zijn denk ik dan.

Is het de veroudering van de veer wellicht?

IMG_1070.jpeg

Edited by Case

De veer houd de ketting strak, maar er zit ook duidelijk een schroefspindel in die er voor moet zorgen dat de de spanner maar een kant op kan bewegen en daar gaat het blijkbaar mis.

Een nokkenas draait verre van gelijkmatig rond, dus een veer alleen is niet voldoende.

Overigens rekt een ketting niet, maar slijt.

VFRikus

Bij een oude veer wordt de veerconstante minder. Dat wil dus zeggen dat hij "minder drukt".
De veer zelf hoeft niet zo veel te doen, behalve de vrije slag die in de ketting optreedt verkleinen. De spanner gaat bij elke keer dat er teveel speling op de nokkenasketting komt iets verder uitveren.
Maar zodra de veer niet sterk genoeg meer is om de spanstift snel genoeg naar buiten te drukken werkt het systeem niet meer.
Ik ken mensen die de spanners uit elkaar halen en de veer gewoon handmatig oprekken, waarna ze het nog een tijd goed doen. Maar dat is alleen zinvol als je er goed bij kan komen, anders kost het meer tijd dan het je als besparing oplevert.

Dank voor de reacties.

Het probleem is opgelost en ik heb een verklaring, mooi!

Dan sluit ik het topic.

• Case locked this topic
Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...