Jump to content

“Kinderziektes” eerste gen. VFR 800 Vtec.

Paaltje1410
 Share

Recommended Posts

Goedemorgen Forumleden,

Ik overweeg de aanschaf van een eerste generatie Vtec (2002 - 2005), te weten een 2002 model. 
- Zijn van deze eerste serie, eerste bouwjaar, zogenaamde “kinderziektes” bekend, of storingen/ onderdelen die als zwak bekend staan ??

- Zijn er van deze gen. bv. ook terugroepacties geweest ??

Alvast bedankt voor jullie reacties. 

Fijn weekend allen 😃

• Like 1

De eerste generatie V-tec's zijn goed betrouwbaar, alleen niet wat de stator van de dynamo betreft.

Die wil wel eens doorbranden en bij velen vervangen.

Verder wil dat na 50.000 km de NAKs wel eens niet meer goed werken en vervangen moeten worden.

• Like 1

Helemaal eens met wat @bvaneshierboven schrijft.

Ik rijd een VTEC-variant uit 2003. Ben er super blij mee, maar ook bij mij de stator moeten vervangen. Twee keer zelfs, want het eerste exemplaar wat ik plaatste was blijkbaar niet goed. (Fabrieksfoutje). De tweede (zelfde merk) zit er nu al ruim een jaar in.

Nokken As Ketting Spanners (NAKS) zijn inderdaad gewoon slijtage onderdelen. Het mechanisme wordt lam/moe. Die moet je soms gewoon vervangen. Verdomd handige bliksems kunnen dat door alleen het rechter kuipdeel te demonteren en ik dacht de rechter voetsteun. Maar je kunt het ook laten doen. Mocht je een VFR aanschaffen, blijf dan lid. Dan maak je vanzelf kennis met een sleutelfenomeen die luistert naar de naam @Johan. Geen betere plek om je VFR te laten onderhouden.

Succes met je afwegingen en wij hopen dat je zult slagen. Wat voor een kleur is de machine waar je voor aan het kijken bent? Een foto plaatsen mag natuurlijk ook! 

Edited by Robert-Jan
  • Like 1

Op het forum zijn diverse topic terug te vinden over het wel en wee  van de Vtec.

Bij deze eentje mits je de Engelse taal machtig bent: Klikkerdeklik.

• Like 1

De prijs van die stator zou ik niet weten. Ik heb zorgeloze 50.000 km gereden, maar dat was van de 2e generatie van na 2005. Die van mij was uit 2008.

Daar komt dat stator probleem ook voor, alleen wel minder.

Die van 2005 en later hebben allemaal ABS en dus ook de verstelling van de voorspanning van de achtervering is met een knop.

Ook heeft die een andere bekabeling dan die van voor 2005 met andere connectors.

• Like 1

Ik heb onlangs beide NAKS'n van de VFR (2004) van mijn schoonzoon vervangen. Materiaalkosten € 145,= per stuk (je hebt er 2 nodig) inclusief nieuwe pakking  en afdichtringetje. Eindkapje van de oude kun je overzetten naar de nieuwe.

Arbeid heb ik dan niet geteld, want dat heb ik zelf gedaan.

De achterste NAKS is het eenvoudigste: zit rechts, hitteschild en rempedaal demonteren en je kunt er goed bij.

De voorste NAKS is een stuk lastiger: zit ook rechts, rechter kuipdeel eraf, tank omhoog, luchtfilter inclusief stekkers en slangen eraf, er lopen wat kabels in de weg maar door de stekkers los te halen kun je ze omleggen en dan kun je bij de NAKS komen. Beetje rustig en voorzichtig te werk en dan kan het. Wat mij betreft geen klusje voor een beginnende sleutelaar. Ik denk dat een monteur van een motorzaak hier gemiddeld ook wel 4 uur mee bezig is alles bij elkaar (2 NAKS'n vervangen).

Wat foto's voor een indruk. 1e foto is de achterste, de 2 andere foto's van de voorste, zit rechts tussen het frame en het gasklephuis (hoeft er niet af).

IMG_1059.jpeg

IMG_1061.jpeg

IMG_1062.jpeg

• Like 2

Hallo Paaltje,

ik heb zelf een V-Tec van de eerste generatie, een zilvere van 2002.

Bij mij heb ik de nokkenas ketting spanners vervangen bij 108 000 km en heb het zelf gedaan met een beetje geduld en technische kennis lukt het goed. 

Eerste keer kleppen laten stellen bij een zaak laten doen bij ongeveer 50 000 km maar dat was pruts werk.

Bij de 75 000 km bij Johan gedaan en ook het balhoofd laten veranderen door een conische lager geeft ook verschil.

Bij 115 000 km is die weer bij Johan voor onderhoud geweest en kan er nu weer een paar jaar tegen aan, niets dan lof voor de VFR goeroe.

Bij mij staat er nu ongeveer 125 000 km op de teller en nog steeds de eerste stator.

Het enige probleem dat ik nu heb gehad is een massa probleem, maar dat is nu ook opgelost.

De grote blauwe stekker achter de linker kuis geeft veel problemen bij de V-Tec maar is simpel op te lossen.

Edited by PatjeVFR
  • Like 2

Balhoofdlagers en wiellagers zijn ook een aandachtspuntje, net als de excentrische kettingspanner.
Als deze lang niet gebruikt is omdat de vorige eigenaar de ketting simpelweg nooit op spanning heeft gebracht en er ook nog eens een beetje pekel bij is gekomen, dan zit het excenter vaak vast.
Om deze weer gangbaar te maken kan je vaak echt wel meerdere uren werk hebben.
Ik sleutel voor mijn beroep, maar ik heb er wel eens een gehad waar ik bijna een dag werk aan had. En die had ik toch voor aanvang al meerdere dagen ingespoten met een goede kruipolie.....

• Like 2

Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...