Jump to content

Voorkomen dat stator of spanningsregelaar stuk gaat


Pierre_vdo
 Share

Recommended Posts

Onlangs heb ik mijn eerste VFR800 VTEC 2002 gekocht. Inmiddels is me wel duidelijk dat de stator, en daarnaast de spanningsregelaar vaak stuk gaan, vaak met wat bedrading/connectors. Mijn motor heeft bijna 30k gelopen, ik wil voorkomen dat dat ook onverwacht gebeurt; zeker bij een mooie zomerrit naar het zuiden wil je niet opeens langs de kant van de weg komen te staan. 

 

Ik heb daarom opgezocht hoe dit het beste preventief kan worden voorkomen en probeer hieronder een uitputtende lijst te maken. Er mist echter best wat info, mijn doel is om dat hier compleet te krijgen. Ook weet ik niet of alles wat hieronder staat waar is, of dat iemand in het forum dit veronderstelde zonder het echt te weten. Alle info hieronder heb ik uit dit forum gehaald en is dus kennis geleend van jullie!

 

STATOR
Deze kan verbanden doordat:

  • De in- en uitgaande (gele?) draad van een fase bij trillingen de schellak doorslijten.
    • ? Is dit te voorkomen?
  • De spanningsregelaar stuk is
    • Zie hieronder hoe dat te voorkomen
  • Connectoren zijn gecorrodeerd waar veel stroom over loopt en vervolgens doorbranden, waarna de stator de spanning niet kwijt kan
    • VFR800: Soldeer de verbindingen: van stator naar rest van het systeem
  • De olie niet goed door de stator loopt. Dit is specifiek een probleem bij de VTEC, doordat er een extra olieleiding van VTEC in de weg zou zitten. Daardoor is ook altijd hetzelfde deel van de stator "gebakken" (Todo: foto's van de oplossing vinden).

 

Monitoren door:

  • Accu die niet meer oplaad (kan gebeuren als bijvoorbeeld één uitgaande wisselspanning stuk gaat)

 

 

Spanningsregelaar
Wat de spanningsregelaar doet is door middel van 3 thyristoren of mosfets de stator kortsluiten. Een kortgesloten stator kan geen spanning leveren. Door dit vele malen per seconde te doen wordt de spanning op 14.2 volt gehouden. Het vele schakelen zorgt voor de warmte. Bij een hoog toerental wordt er vaker geschakeld.

 

Kan stuk gaan door:

  • Hitte die het niet goed kan afvoeren (m.n. bij pre-VTEC modellen)
    • Heatsink monteren (evt met ventilator/koelpasta)
    • Verplaatsen naar een plaats met meer rijwind (zoals bij de VTEC)
    • Stroomvreters aanzetten zodat hij minder stroom hoeft af te voeren en minder warm wordt (lijkt niet echt realistische optie)
    • Minder hoge toeren draaien met de motor, zodat de stator minder stroom levert, en de spanningsregelaar minder hoeft af te voeren
  • Connectoren zijn gecorrodeerd waar veel stroom over loopt en vervolgens doorbranden
    • VFR800: Soldeer de verbindingen: massa in de blauwe stekker links achter de zijkuip (ter hoogte van de overgang naar de topkuip), massapunt in de kabelboom in de topkuip
  • Oude techniek
    • Een mosfet spanningsregelaar (merk Electrex wordt vaak als voorbeeld genoemd ) gaat langer mee, wordt minder warm, en schakelt sneller (is dat significant beter voor stator?)

 

Monitoren door

  • Oplaadcircuit werkt niet meer, waardoor de accu leeg raakt. Het voltage zal < 13v zakken. Op een dag wil die niet meer starten.
  • Het voltage wordt te hoog. Boven de 3000 rpm toeren van de motor kan je zelfs 17 - 19 volt zien. Lampen kunnen stuk gaan.  Tijdelijke oplossing kan soms zijn de spanningsregelaar te laten afkoelen en daarna te kijken of het voltage weer even goed is.

 

 

Bedankt!

Edited by Pierre_vdo
Link to comment
Share on other sites

En de gouden tip voor de VTEC rijders: pas het statorhuis inwendig aan, naar model van de rc79/rc80. Dan is de koeling van je stator weer in orde.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

26 minuten geleden, voodoo zei:

En de gouden tip voor de VTEC rijders: pas het statorhuis inwendig aan, naar model van de rc79/rc80. Dan is de koeling van je stator weer in orde.

Hoe doe je dat precies? Het "huis" klinkt als de buitenkant, maar de binnenkant moet anders?

Link to comment
Share on other sites

Hoe dat precies gaat weet ik niet, ik heb namelijk, heel verstandig, een rc80 gekocht.

Er was op VFRD ooit een topic over, dat zal ik binnenkort eens opzoeken en hier linken.

Link to comment
Share on other sites

Correct en tevens juist.

Zodat de vtec-leiding de oliestroom niet beperkt en de koeling van de stator is zo als die pre-vtec bedoeld was.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helder. Heeft iemand hier ooit uitleg over gegeven? Dan ga ik ernaar linken in de openingspost.

 

Edit:

Ik heb hier wat gevonden https://www.vfrdiscussion.com/index.php?/forums/topic/76182-stator-bbq-fix/ maar helaas ontbreken daar alle foto's van de oplossingen. Ook is me niet altijd duidelijk of iemand een idee roept en deze heeft getest (bijv. een extra olieleiding erin maken met een pompje), of maar wat riep.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb bij mijn VFR800VTEC een extra "spoelpoort" gemaakt in het deksel, en een bestaande vergroot. Hierdoor krijgt de stator meer olie, en wordt dus beter gekoeld. Dit is nu sinds 2 jaar zo, ongeveer 10.000 km. Tot nu toe geen problemen gehad. 

Ik moet effe opzoeken hoe ik dat precies gedaan heb.

Edited by Madfred999
Typo
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ik heb foto's gemaakt, staan volgens mij ook ergens op het forum. Aannemelijk bewijs niet direct, alleen de constatering dat de stator langer meegaat dan de vorige. Dat kan natuurlijk ook heel veel andere oorzaken hebben.

Link to comment
Share on other sites

Het bewijs dat het helpt is volgens mij vooral gelegen in de constatering dat bij de >2014 vtecs de stator wel heel blijft.

Link to comment
Share on other sites

Hieronder de link van de modificatie zoals ik die bij mijn VTEC heb uitgevoerd.

 

https://www.motor-forum.nl/threads/vfr-topic-deel-12-de-zomer-in-knallen-met-v4.413315/post-30907996

Edited by Madfred999
Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Create New...