VFRoar Posted February 20, 2024 Share Posted February 20, 2024 Beste leden, Hoop dat dit de goede plek is voor mijn vraag! Ik had een aantal dagen terug voor het eerst file gereden met mn VFR, en daarna een tijdje in de stad. Buitentemperatuur was rond de 12 graden. Echter bij het stilstaan voor het stoplicht merkte ik dat mijn gezicht wat bezweet raakte, ik dacht: Raar, voelt aan als zomers weer. Zadel was best warm. Toen keek ik naar de temp. meter, gaf 108 Celsius aan! Ventilator ging aan maar lager dan de 105 ging ie niet. Is dit aan de hoge kant of valt het mee? Ik ben benieuwd, het betreft een 5de generatie 800FI. Merkte verder niets aan het motorgedrag en tijdens het rijden ging het weer richting 85 Celsius. Ik ben benieuwd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted February 20, 2024 Share Posted February 20, 2024 Als de fan wel draait bij zo'n temperatuur zit er lucht in het systeem. VFRikus Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRoar Posted February 20, 2024 Author Share Posted February 20, 2024 Hoi Rikus, Oké, dus het kan geen kwaad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cyberob Posted February 20, 2024 Share Posted February 20, 2024 (edited) De ventilator hoort rond 104 grC aan te slaan. Bij mij koelt hij bij stilstand dan terug tot net onder de 100 grC. Aanslaan bij 108 grC is dus aan de hoge kant. Ook de temperatuur van 85 grC tijdens rijden is aan de hoge kant. Bij de huidige buitentemperatuur zou dit onder de 80 grC moeten blijven. Heb je deze motor net nieuw of heeft hij net onderhoud gehad? Edited February 20, 2024 by Cyberob Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted February 20, 2024 Share Posted February 20, 2024 2 uren geleden, VFRoar zei: Hoi Rikus, Oké, dus het kan geen kwaad? Jazeker kan dat kwaad! Een goed functionerend koelsysteem van een FI houd hem rond de 76 graden! VFRikus Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRoar Posted February 20, 2024 Author Share Posted February 20, 2024 (edited) @Cyberob Net 3 weken terug gekocht, heeft daarvoor een half jaar stilgestaan maar wel een afleverbeurtje/ technische check gehad voor verkoop aan mij. Moest een tijdje warmlopen voordat ik er op kon proefrijden, motor liep niet heel mooi. Tijdens de proefrit had ik niet op de temp gelet, was ook maar een ritje van max half uur. Opvallend is wel: Zowel vandaag als paar dagen terug was de temp precies 91 C bij het weer uitzetten van de motor. Reed wel door de woonwijk zonder rijwind, maar met een toerental onder de 4k voelt 90+ C toch echt wel te hoog. Edited February 20, 2024 by VFRoar Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRoar Posted February 20, 2024 Author Share Posted February 20, 2024 35 minuten geleden, VFRikus zei: Jazeker kan dat kwaad! Een goed functionerend koelsysteem van een FI houd hem rond de 76 graden! VFRikus Ik was even door de war, lucht in het koelsysteem zou dus een probleem kunnen zijn. Goede tip, ik zal het zsm laten nakijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted February 20, 2024 Share Posted February 20, 2024 De FI is wat lastiger dan normaal te ontluchten. Zelf gebruik ik daar een vacuum ontluchtset voor die ik ook bij auto's gebruik. Dat werkt perfect. VFRikus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cyberob Posted February 21, 2024 Share Posted February 21, 2024 Als je hem niet particulier hebt gekocht zou ik zeker even teruggaan naar de zaak waar je hem 3 weken geleden gekocht hebt. Mijn vermoeden is idd ook lucht in het koelsysteem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HoekmanR Posted February 22, 2024 Share Posted February 22, 2024 Bij die van mij is de thermostaat vervangen. Ritjes met dit weer blijft de temperatuur rond de 75 graden schommelen. Als ik na een rit de motor stationair laat draaien is het een kwestie van een paar minuten voordat hij op de 105 graden zit en de fan aanslaat. Fan gaat weer uit bij een graad of 98. Ga ik vervolgens (ook met wat kouder weer) door de woonwijk rijden dan komt de temperatuur echt niet onder de 90 graden. Pas als ik een N weg pak of een snelweg regelt hij hem weer af op 75 graden. Tijdens de zomer schommelt de temperatuur zo rond de 85 a 95 graden bij het rijden op een N weg. Er vanuitgaande dat de thermostaat helemaal open staat redt hij het niet af te koelen naar 75 graden wat in de winter wel lukt. Voor mij een logisch verhaal. Check inderdaad of er geen lucht in het systeem zit of begin met het vervangen van de thermostaat. Kan nooit geen kwaad! Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted February 22, 2024 Share Posted February 22, 2024 Een VTEC heeft bepaald niet het zelfde koelsysteem als de FI, dus dit is appels met peren vergelijken. VFRikus Link to comment Share on other sites More sharing options...
HoekmanR Posted February 23, 2024 Share Posted February 23, 2024 Niet hetzelfde maar wel dezelfde werking, namelijk je blok koelen 🙃 . Sinds mens heugenis weten we dat lucht in het koelsysteem funest is ongeacht het systeem. Dit is makkelijk zelf uit te voeren. Schommelende temperaturen (met name erg afkoelen of slecht op termperatuur komen) is vaak te wijten aan een thermostaat. De how-to's staan op dit forum! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRoar Posted March 27, 2024 Author Share Posted March 27, 2024 Ondertussen heb ik een update; was een paar dagen terug langs de garage geweest en de beste man zei dat de temperatuur prima is dus ik hoefde mij daar geen zorgen om te maken. Als ik echt circuit zou willen rijden zou ik max 75 graden mogen halen i.v.m. beter vermogen, maar bij hogere temperaturen loopt de motor zuiniger; aldus de garageman. @VFRikusIk ben benieuwd of het kan kloppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted March 27, 2024 Share Posted March 27, 2024 Dat laatste heeft hij gelijk in, maar dat beter vermogen bij 75 graden is een broodje aap. VFRikus 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tycho Sta Posted September 7, 2024 Share Posted September 7, 2024 (edited) Nou bij dus wel wat ellende… tot nu toe geen last van gehad of niet gemerkt. Gisteren een enorme plensbuis gehad waardoor onder andere mijn usb socket lader het niet meer doet en nu ook een probleem met een kokend koelwater systeem. Zag het voor het eerst vanmiddag toen ik achter me keek; Een heel spoor met druppels. Heb toen contact gehad met de dealer waar ik hem gekocht heb. Hij dacht dat ie bij het opnieuw opvullen misschien teveel had bijgevuld. Dus maar weer een stukje rijden en ondertussen de temperatuur in de gaten gehouden. Tijdens het rijden duikt ie onder de 100, 90 en slingert ie een beetje boven de 80. Als ik langzaam rijd en af en toe stil sta dan loopt ie wel op boven de 100. Toen ik thuis voor mijn garage stond heb ik hem laten draaien en zie je de temperatuur nog verder oplopen. Aan de linkerzijde voelde ik toen de ventilator lucht blazen. Op een gegeven moment ging ie goed over zijn nek. IMG_2633.mov Ik heb de motor vervolgens uitgezet en de kappen aan de rechterzijde losgehaald omdat ik benieuwd was of daar ook een ventilator zit. Ben er inmiddels achter dat dit niet het geval is. Ik kon gelijk de deur even het niveau van de koelvloeistof controleren. Deze zit een cm of 5 onder de vulmond. Vervolgens heb ik de motor weer gestart om te kijken of de ventilator gaat draaien en bij welke temperatuur. Bij 110 heb ik hem uitgezet om geen verdere schade op te lopen. De ventilator gaat niet draaien. Gek want met de kappen nog gemonteerd was ik ervan overtuigd dat ie nog draaide. Een paar weken terug toen ik de motor stationair liet draaien in mijn garage sloeg de ventilator aan en zelfs toen ik de motor uitzette draaide die toen nog een paar minuten door. Wie heeft er tips? En wat zijn waarden waarbij de ventilator aan en uit slaat en wat is de max. temperatuur… ik ga uit van een 110 graden van dat hoor je echt het borrelen en koken van het koelwater. Edited September 7, 2024 by Tycho Sta Opmaalfoutje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts