Jump to content

Motortemp. te hoog?


VFRoar
 Share

Recommended Posts

5 minutes ago, Tycho Sta said:

Nou bij dus wel wat ellende… tot nu toe geen last van gehad of niet gemerkt. Gisteren een enorme plensbuis gehad waardoor onder andere mijn usb socket lader het niet meer doet en nu ook een probleem met een kokend koelwater systeem. Zag het voor het eerst vanmiddag toen ik achter me keek;

 

IMG_3295.thumb.jpeg.c62d54f1eafd2441eb405fe3500b01bf.jpeg

 

IMG_3296.thumb.jpeg.c61076cc7146402265bd28c32a6f92d8.jpeg

 

Een heel spoor met druppels.

Heb toen contact gehad met de dealer waar ik hem gekocht heb. Hij dacht dat ie bij het opnieuw opvullen misschien teveel had bijgevuld.

 

Dus maar weer een stukje rijden en ondertussen de temperatuur in de gaten gehouden. Tijdens het rijden duikt ie onder de 100, 90 en slingert ie een beetje boven de 80. Als ik langzaam rijd en af en toe stil sta dan loopt ie wel op boven de 100.

 

Toen ik thuis voor mijn garage stond heb ik hem laten draaien en zie je de temperatuur nog verder oplopen. Aan de linkerzijde voelde ik toen de ventilator lucht blazen.

 

Op een gegeven moment ging ie goed over zijn nek.

 

 

IMG_2633.mov 12.01 MB · 1 download

 

Ik heb de motor vervolgens uitgezet en de kappen aan de rechterzijde losgehaald omdat ik benieuwd was of daar ook een ventilator zit.

 

IMG_2636.thumb.jpeg.75d535ec9aebf268a6393ef72bd97d6f.jpeg

 

Ben er inmiddels achter dat dit niet het geval is.

 

IMG_2637.thumb.jpeg.cbc96b3b2dc1bba73be4ebb8d4d75f46.jpeg

 

Ik kon gelijk de deur even het niveau van de koelvloeistof controleren. Deze zit een cm of 5 onder de vulmond.

 

IMG_2640.thumb.jpeg.688e9b58287b70ec04703b6a87a5daa5.jpeg

 

IMG_2641.thumb.jpeg.c0ca0282cb2e0a0e8c58f14c45a416a0.jpeg

 

Vervolgens heb ik de motor weer gestart om te kijken of de ventilator gaat draaien en bij welke temperatuur. Bij 110 heb ik hem uitgezet om geen verdere schade op te lopen. De ventilator gaat niet draaien.

 

IMG_2643.thumb.jpeg.5ac70ecfe0d9d816046fe5470bdd045d.jpeg

 

Gek want met de kappen nog gemonteerd was ik ervan overtuigd dat ie nog draaide. 

 

Een paar weken terug toen ik de motor stationair liet draaien in mijn garage sloeg de ventilator aan en zelfs toen ik de motor uitzette draaide die toen nog een paar minuten door.

 

Wie heeft er tips? En wat zijn waarden waarbij de ventilator aan en uit slaat en wat is de max. temperatuur… ik ga uit van een 110 graden van dat hoor je echt het borrelen en koken van het koelwater.

 

IMG_2634.jpeg

 

Ik zie trouwens dat er tussen het rode olie lampje en de groene neutraal indicator ook nog een (blauw?) koelwaterlampje zit... deze is niet gaan branden. Wanneer zou die bij moeten springen?

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, VFRikus said:

Lijkt dat er lucht in het systeem zit.

VFRikus

 

Dank voor het meedenken maar die fan moet toch gewoon aanslaan? Ik dacht me te herinneren dat ie de vorige keer bij 104 aan ging?

Link to comment
Share on other sites

On 9/7/2024 at 11:40 PM, Tycho Sta said:

Dank voor het meedenken maar die fan moet toch gewoon aanslaan? Ik dacht me te herinneren dat ie de vorige keer bij 104 aan ging?

 

Ik heb nog even in de tekeningen gekeken, https://www.cmsnl.com/honda-vfr800-2002-2-european-direct-sales_model5704/partslist/F__3600.html

 

Capture1.thumb.JPG.748b3b28fe58c309509a69ac4f0eecec.JPG

 

Of de fan motor is kaduuk.....

 

Capture3.thumb.JPG.ae684b0664f16a2965a41a0cbf77b68c.JPG

 

Of de sensor?

 

Capture2829.JPG

Edited by Tycho Sta
Dubbele foto
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Tycho Sta said:

 

Ik heb nog even in de tekeningen gekeken, https://www.cmsnl.com/honda-vfr800-2002-2-european-direct-sales_model5704/partslist/F__3600.html

 

Capture1.thumb.JPG.748b3b28fe58c309509a69ac4f0eecec.JPG

 

Of de fan motor is kaduuk.....

 

Capture3.thumb.JPG.ae684b0664f16a2965a41a0cbf77b68c.JPG

 

Of de sensor?

 

Capture3.thumb.JPG.ae684b0664f16a2965a41a0cbf77b68c.JPG

 

 

 

Capture2829.JPG

 

Nou het lijkt wel of ik met zelf in gesprek ben 😉, wellicht heeft iemand anders er nog wat ... misschien moet ik dit maar even proberen.

 

 

2002-2011_FanSwitchTest.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Als je met je hand de fan draait, gaat dat dan heel licht?

Link to comment
Share on other sites

Ja dat gaat wel. Je kan hem makkelijk rond draaien, er zit geen zwaar punt in en hij staat ook niet vast. Als je hem een slinger geeft draait ie ook nog even door. Het lagertje lijkt in orde. Het blad loopt ook niet aan in de behuizing.

Link to comment
Share on other sites

Ok, dan lijkt het iig geen mechanisch probleem te zijn.

 

En direct 12V op de fan, draait die dan?

Edited by voodoo
Link to comment
Share on other sites

Ik weet het niet meeruit mijn hoofd maar vorlgens mij was het zo dat als je de temp schakelaar connector met een draad tegen massa houdt dan moet je fan gaan draaien. 

 

Verder heb ik bij mijn Vorige Vtec ook koelproblemen gehad. Ik was er toen zo klaar mee dat er iedere keer iets was dat ik die fiets had ingeruild. Maar mijn vermoeden was daar dat waterpomp niet meer werkte. Ik had alleen nog koeling toen ik de bergen zonder gas geven naar beneden reed dan zag ik de temp zachtjes terug lopen naar beneden, maar zodra ik weer gas was liep die zo weer op, ik heb daar toen ter plekke mijn thermostaat eruit gehaald om zo min mogelijk weerstand in het koelcircuit te krijgen maar dat mocht ook niet baten.

 

Ik was toen vanuit Oostenrijk terug naar Nederland gereden en heb die fiets toen helemaal afgetrapt, 120  graden en hoger voorbij zien komen maar het interesseerde mij toen niet meer. Fiets bleef overigens gewoon zijn vermogen houden en gewoon rijden.

Link to comment
Share on other sites

Hoe je de ventilator test heb je al gevonden zie ik. Lucht in het systeem is een berucht verschijnsel want de VFR is erg lastig goed te ontluchten. Lucht veroorzaakt in ieder geval rare drukken en hoge temperaturen die dan gemeten worden. De schakelaar voor de fan is niet hetzelfde als de sensor voor de temperatuurmeter, 2 verschillende dingen. Is er koelvloeistof ververst waardoor er niet goed ontlucht kan zijn?

Wat verder ook kan is een verstopte dop op de radiateur. Die is veerbelast en zorgt ervoor dat het systeem op overdruk blijft bij stijgende temperatuur van de koelvloeistof. Moet dus open en gangbaar zijn.

Tot slot is ooit wel eens aan de hand geweest dat 2 slangen verkeerd waren aangesloten bij de radiatuerdop. Slang van het reservoir gewisseld met de slang van de “overstort”.

  • With Stupid 1
Link to comment
Share on other sites

Klopt tempsensor zit ergens anders de fanschakelaar heeft gewoon een vaste waarde (bepaalde temp) waarop die schakelt. Deze zit uit mijn hoofd in de radiator.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, voodoo said:

Ok, dan lijkt het iig geen mechanisch probleem te zijn.

 

En direct 12V op de fan, draait die dan?

Nog niet geprobeerd staat op mijn lijstje om te checken als ik even tijd heb.

3 hours ago, RoelNL said:

Ik weet het niet meeruit mijn hoofd maar vorlgens mij was het zo dat als je de temp schakelaar connector met een draad tegen massa houdt dan moet je fan gaan draaien. 

 

Verder heb ik bij mijn Vorige Vtec ook koelproblemen gehad. Ik was er toen zo klaar mee dat er iedere keer iets was dat ik die fiets had ingeruild. Maar mijn vermoeden was daar dat waterpomp niet meer werkte. Ik had alleen nog koeling toen ik de bergen zonder gas geven naar beneden reed dan zag ik de temp zachtjes terug lopen naar beneden, maar zodra ik weer gas was liep die zo weer op, ik heb daar toen ter plekke mijn thermostaat eruit gehaald om zo min mogelijk weerstand in het koelcircuit te krijgen maar dat mocht ook niet baten.

 

Ik was toen vanuit Oostenrijk terug naar Nederland gereden en heb die fiets toen helemaal afgetrapt, 120  graden en hoger voorbij zien komen maar het interesseerde mij toen niet meer. Fiets bleef overigens gewoon zijn vermogen houden en gewoon rijden.

Haha nou hoop niet dat ik jou fietst gekocht heb 🤪

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Case said:

Hoe je de ventilator test heb je al gevonden zie ik. Lucht in het systeem is een berucht verschijnsel want de VFR is erg lastig goed te ontluchten. Lucht veroorzaakt in ieder geval rare drukken en hoge temperaturen die dan gemeten worden. De schakelaar voor de fan is niet hetzelfde als de sensor voor de temperatuurmeter, 2 verschillende dingen. Is er koelvloeistof ververst waardoor er niet goed ontlucht kan zijn?

Wat verder ook kan is een verstopte dop op de radiateur. Die is veerbelast en zorgt ervoor dat het systeem op overdruk blijft bij stijgende temperatuur van de koelvloeistof. Moet dus open en gangbaar zijn.

Tot slot is ooit wel eens aan de hand geweest dat 2 slangen verkeerd waren aangesloten bij de radiatuerdop. Slang van het reservoir gewisseld met de slang van de “overstort”.

Ja toen ik mijn motor een week of 3 geleden heb gekocht zijn alle vloeistoffen vervangen. De dealer bevestigde dit ook. Maarja inmiddels heb ik er al een kleine 1000 km mee gereden en loop ik er nu pas tegen aan. Of merk ik het nu pas. Je zou toch zeggen dat als het is gaan koken de lucht ook wel weg is. En ik blijf het raar vinden dat de fan niet (meer) gaat draaien.

Link to comment
Share on other sites

Je kan het systeem van de fan wel testen.  Dat is net beschreven, mocht die dan wel werken met draadje tegen de massa en je weet zeker dat er geen lucht inzit en de bekabeling goed is dan is de temp. schakelaar kapot.

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Create New...