Jump to content

Motortemp. te hoog?


VFRoar
 Share

Recommended Posts

10 minutes ago, RoelNL said:

Je kan het systeem van de fan wel testen.  Dat is net beschreven, mocht die dan wel werken met draadje tegen de massa en je weet zeker dat er geen lucht inzit en de bekabeling goed is dan is de temp. schakelaar kapot.

Ga het van de week even proberen ja…

Link to comment
Share on other sites

6 uren geleden, Tycho Sta zei:

 

Nou het lijkt wel of ik met zelf in gesprek ben 😉,

 

Dat zijn toch wel de beste gesprekken.    Kijk eerst of dat thermisch relais kaputt is en ga dan weer met  jezelf in conclaaf

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Smuiger said:

Dat zijn toch wel de beste gesprekken.    Kijk eerst of dat thermisch relais kaputt is en ga dan weer met  jezelf in conclaaf

 

nu eerst nog even op zoek naar elektrische tekening, dat zou ook wel makkelijk zijn. Misschien heeft iemand deze?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tycho Sta said:

 

nu eerst nog even op zoek naar elektrische tekening, dat zou ook wel makkelijk zijn. Misschien heeft iemand deze?

Haha dank voor de tip, de dealer heeft zich inmiddels ook netjes gemeld. Krijg het advies de draden van de temperatuur sensor even door te verbinden om te kijken of de fan dan wel aangaat. En oh ja ook even koelvloeistof bijvullen.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk toch dat lucht in het systeem de hoofdverdachte is. Het is echt een PITA om het systeem te ontluchten. Elke keer als je denkt de lucht er uit te hebben........vergeet het maar....er zit nog ergens een f*cking luchtbel. Veel geduld en massage voor nodig. Tenzij met een vacuumpomp ontlucht. (sorry als ik daar overheen heb gelezen)

 

Het zou niet de eerste keer zijn dat er een luchtbel boven in de linker radiator zit (in dat mooie hoge punt waar volgens mij ook de sensor zit) . Daardoor wordt de temperatuurmeting verstoort waardoor de fan niet aanslaat. En dan wordt het heul erg heet en gaat ie koelvloeistof overboord gooien.  

 

De normale temperatuur is pakweg 79 graden en de fan hoort bij 104 aan te slaan, Bij hete dagen in de file is 110 ook niet vreemd. Als ik het goed onthouden heb slaat de motor bij 120 graden af om schade te voorkomen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Eric said:

Ik denk toch dat lucht in het systeem de hoofdverdachte is. Het is echt een PITA om het systeem te ontluchten. Elke keer als je denkt de lucht er uit te hebben........vergeet het maar....er zit nog ergens een f*cking luchtbel. Veel geduld en massage voor nodig. Tenzij met een vacuumpomp ontlucht. (sorry als ik daar overheen heb gelezen)

 

Het zou niet de eerste keer zijn dat er een luchtbel boven in de linker radiator zit (in dat mooie hoge punt waar volgens mij ook de sensor zit) . Daardoor wordt de temperatuurmeting verstoort waardoor de fan niet aanslaat. En dan wordt het heul erg heet en gaat ie koelvloeistof overboord gooien.  

 

De normale temperatuur is pakweg 79 graden en de fan hoort bij 104 aan te slaan, Bij hete dagen in de file is 110 ook niet vreemd. Als ik het goed onthouden heb slaat de motor bij 120 graden af om schade te voorkomen. 

Eric, dank voor je toelichting. Ik heb vanmiddag even een flesje koelmiddel opgehaald toen ik langs de zaak reed waar ik mijn motor heb gekocht. Nu eens even kijken of ik nog wat tips kan vinden m.b.t. het bijvullen en ontluchten. Heb wel deze topic gevonden:

 

 

Deze is ook wel aardig:

 

 

Het komt natuurlijk weer helemaal waardeloos uit, dit weekend de sleuteldag in Delft en de week erop zou ik de VRO1 gaan doen. Dan moet de motor natuurlijk wel in orde zijn.....

 

Link to comment
Share on other sites

Als je een autobedrijf in de buurt hebt die een vacuüm vulset heeft dan is het in no time klaar.

VFRikus

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En als je het zelf wilt proberen heb je hier misschien iets aan; vanaf ongeveer minuut 45: Kevs Shed

"Een flesje koelmiddel"is misschien niet genoeg.....:whistle:

 

Mijn ervaring (zonder vacuumpomp dus): met heel veel geduld en heel veel in de slangen knijpen tijdens stationair draaien. En als je denkt dat je er bent.:nono:......think again.. en knijp again......

Nog een goedbedoelde tip: ik zie dat er groene koelvloeistof in zit. Eigenlijk wil ik G12+ (roze) aanbevelen. Dat koelt beter en beschermt het koelsysteem op de langere termijn ook beter. 

 

Maar je dealer zou toch ook een oplossng moeten hebben, toch? 

Hoe dan ook.....ik hoop dat het snel en goed opgelost wordt.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Eric said:

En als je het zelf wilt proberen heb je hier misschien iets aan; vanaf ongeveer minuut 45: Kevs Shed

"Een flesje koelmiddel"is misschien niet genoeg.....:whistle:

 

Mijn ervaring (zonder vacuumpomp dus): met heel veel geduld en heel veel in de slangen knijpen tijdens stationair draaien. En als je denkt dat je er bent.:nono:......think again.. en knijp again......

Nog een goedbedoelde tip: ik zie dat er groene koelvloeistof in zit. Eigenlijk wil ik G12+ (roze) aanbevelen. Dat koelt beter en beschermt het koelsysteem op de langere termijn ook beter. 

 

Maar je dealer zou toch ook een oplossng moeten hebben, toch? 

Hoe dan ook.....ik hoop dat het snel en goed opgelost wordt.  

Dank voor de tips! Mijn dealer wil er ook wel naar kijken maar het is bijna 2 uur rijden voor me… en ik kan er niet op wachten dus ja niet heel ideaal allemaal hè. 

Link to comment
Share on other sites

Veel geduld en succes toegewenst. 

(En als het echt niet gaat lukken, dan komen andere zaken als sensor, schakelaar of thermostaat toch weer in beeld helaas). 

Link to comment
Share on other sites

On 9/11/2024 at 3:18 PM, Eric said:

Veel geduld en succes toegewenst. 

(En als het echt niet gaat lukken, dan komen andere zaken als sensor, schakelaar of thermostaat toch weer in beeld helaas). 

Beste medeforumgebruikers 😉 

 

zojuist in het half donker in mijn garage de draad maar weer even opgepakt. De rechterkap gemonteerd de stekker van de fan even losgehaald.

Contact aangezet. Draadje erop en even spanning meting t.o.v. massa, ja we hebben 12 Volt! Vervolgens draadje van stekker tegen massa, ja de fan gaat draaien.

 

Oké stekker weer terug op sensor en even goed aandrukken. Vervolgens dop aan de rechterzijde losgehaald en opgevuld tot aan de rand, de dop eraf gelaten.

Het expansievat was vrijwel leeg, deze net even boven de helft opgevuld en vervolgens motor gestart. Ik kreeg eerst geen temperatuuruitlezing maar deze begint

pas bij zo'n 35 graden. Vervolgens de temperatuur laten oplopen, af en toe even gas geven en hier en daar ik wat slangen knijpen. Ik verwachtte eigenlijk dat ik

wel zou merken dat de thermostaat open zou gaan maar dat was niet het geval. Ik meen ergens in een filmpje te hebben gezien dat het niveau dan zakt. 

 

Boven de 90 graden heb ik hem uitgezet en de dop er weer op gedraaid. Vervolgens weer de motor gestart waarna de temperatuur nog verder op liep.

Bij 104 graden sprong de fan netjes aan.... hij koelt dan af tot 101 graden en slaat dan weer uit. Vervolgens loopt de temperatuur weer op en dan herhaalt boven

staande zich weer. Dit heb ik een paar keer gedaan en toen vond ik het wel mooi geweest.

 

Ik heb vervolgens weer even het niveau in het tankje gecontroleerd maar hier valt niks aan te zien. Wat kan ik nu concluderen? Dat er waarschijnlijk toch lucht in

het systeem heeft gezet waardoor de fan sensor in een luchtbel zat waardoor de fan niet aansloeg? Of zat er een slechte verbinding in de stekker? Of wellicht iets anders? 

 

Ik kan in ieder geval weer rijden, ik overweeg wel om er een 2 standen schakelaar tussen te bouwen zodat ik in geval van nood of heel warm weer handmatig de 

fan kan aanzetten. Zijn er meer mensen die dit gedaan hebben?

 

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken. Ik hoop dat dit voor andere gebruikers die hier tegenaan lopen hier wat aan hebben.

 

Thanks!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Persoonlijk zou ik nog iets langer hebben laten lopen (hoger dan 90 gr) voordat de dop er weer op zou gaan. Maar goed...de fan werkt en het systeem koelt. Al zou ik verwachten dat het meer zou afkoelen dan 101 gr.  

 

Ik wil niet zeuren maar "als je denkt dat je er bent.....think again" 😜

 

Maar voor nu lijkt het me een goed idee om maar gewoon te gaan rijden en kijken wat er gebeurt. Ik zou niet verbaasd zijn als het nog een beetje napruttelt (en je nog wat kunt bijvullen). 

 

So far so good 👍🤞

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Eric said:

Persoonlijk zou ik nog iets langer hebben laten lopen (hoger dan 90 gr) voordat de dop er weer op zou gaan. Maar goed...de fan werkt en het systeem koelt. Al zou ik verwachten dat het meer zou afkoelen dan 101 gr.  

 

Ik wil niet zeuren maar "als je denkt dat je er bent.....think again" 😜

 

Maar voor nu lijkt het me een goed idee om maar gewoon te gaan rijden en kijken wat er gebeurt. Ik zou niet verbaasd zijn als het nog een beetje napruttelt (en je nog wat kunt bijvullen). 

 

So far so good 👍🤞

 

 

 

 

 

Ha Eric,

 

ik denk dat ik hem inderdaad nog even een keer laat opwarmen met de dop eraf. Toen ik die ellende had ging het koken en hoorde je het borrelen dus vandaar dat ik niet boven de 100 graden wilde komen maar inderdaad er zit misschien nog wat in.

Ik neem in ieder geval wel het halve flesje koelvloeistof even mee. Ik ben van plan morgen naar Delft te komen dan kan ik mooi even kijken hoe ie het houd. 

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Het is verstandig om de motor nog eens vanaf koud warm te laten draaien met de radiateurdop eraf en flink in de slangen knijpen. Alle slangen die je kunt zien en waar je bij kunt. Eventuele luchtbellen kunnen er anders niet uit. Als de fan draait dan zou de afkoeling in de buurt van 95 graden moeten zijn om de fan af te laten slaan.

Het is echt een volhardende klus om de VFR goed te ontluchten.

Toch nog even terugkomend op de radiateurdop: die zorgt ervoor dat er druk op het gesloten systeem blijft staan zodat de koelvloeistof niet gaat koken boven de 100 graden. En dat bij te hoge druk koelvloeistof weg kan om het systeem te beschermen. Dop gecheckt?

Edited by Case
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Create New...