John Lion Posted March 4, 2024 Share Posted March 4, 2024 Hallo, Ik heb denk ik een issue met de accu van mijn 1200x Crosstourer. Wilde gisteren mijn eerste rit gaan maken maar de motor weigerde dienst. Ik denk dat er een nieuwe accu nodig is. Wie kan mij van advies voorzien wat de beste keuze is? Lithium of gesloten systeem? Ik lees graag jullie reacties en alvast bedankt daarvoor! Groet John van Leeuwen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athome Posted March 4, 2024 Share Posted March 4, 2024 Met het type wat er in zit ben je gewoon het goedkoopst uit. Maar niet perse slechter. Een lithium accu heeft op papier voordelen maar de prijs is ook hoger. In praktijk merk je niet zo veel van die voordelen. Het klinkt wat negatief maar een Lithium accu moet je nemen als je van gadgets houdt. Niet vies bent om nieuwe dingen te proberen. Ik heb zelf uit nieuwsgierigheid nu een Noco Lithium accu in mijn Goldwing zitten. In dagelijks gebruik merk ik eigenlijk geen verschil tussen deze en de standaard AGM accu. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodoo Posted March 4, 2024 Share Posted March 4, 2024 Ik zou ook niet weten waarom je een li-ion accu zou gebruiken voor deze toepassing. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Firefly Posted March 4, 2024 Share Posted March 4, 2024 Ik ook niet, of je moet inderdaad van gadgets houden. Vergeet ook niet dat, mocht je deze gebruiken, je waarschijnlijk ook een nieuwe onderhoudslader (dank je Ray) zult moeten kopen. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bvanes Posted March 4, 2024 Share Posted March 4, 2024 (edited) Li-ion accu met dezelfde capaciteit is kleiner en vooral veel lichter, maar ook veel duurder. Verder houdt die de lading beter vast als die een tijd stil staat. Een druppellader is dus eigenlijk overbodig, tenzij je elektronica hebt die de accu leeg laat lopen. Een echt issue is dat er intern allerlei elektronica inzit, met onder andere een zekering, die gaat kapot als je met startkabels probeert te starten als je li-ion accu te weinig capaciteit meer hebt om je motor te starten. Ook heb je een andere druppellader nodig anders gaat de li-ion accu zeker kapot. Je hebt acculaders specifiek voor li-ion, maar tegenwoordig ook versies die controleren wat voor accu je hebt lood of li-ion en het laadprogramma daarop aanpassen. Ik zou het dus eigenlijk afraden, al was het alleen al om de prijs, en de aanschaf van een andere lader. Standaard zit er bij de Crosstourer een gel loodaccu in van Yeasu. Trouwens bij de Crosstourer makkelijk zien of je een issue hebt met de accu, dan gaat het ABS lampje knipperen als je start. De ABS doet dat als de accuspanning onder de 10,5 volt komt. Als dat even is na de winterstop en bij even rijden gaat het ABS-lampje weer uit dan is de accu wel iets zwakker, maar is nog steeds wel ok. Bij mijn zoon gaf de Crosstourer uiteindelijk aan dat er iets mis was met de gasklep of zo. De Crosstourer heeft ride-by-wire en de actuator heeft het moeilijk als spanning niet goed meer is. Toen maar de accu vervangen na ruim 10 jaar. Daarna de hele seizoen geen problemen meer gehad. P.S. mijn Africa Twin heeft vanaf de fabriek een li-ion accu. Ik ben benieuwd hoe lang die meegaat. Bijna 4 jaar en counting. Edited March 4, 2024 by bvanes 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jimmy Posted March 5, 2024 Share Posted March 5, 2024 Ik heb een tijd geleden een Lithium batterij in mijn 1200f gestoken voor 80 euro. Ondertussen al twee winters mee overbrugt zonder te laden. Om een idee te geven, ik rij tot +- 5graden. Een stuk kleiner en lichter, ik ben er tevreden van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AFS Motorparts Posted March 5, 2024 Share Posted March 5, 2024 12 hours ago, bvanes said: Standaard zit er bij de Crosstourer een gel loodaccu in van Yeasu. Doe je veel aan Scrabble? 😁 Ik neem aan dat je Yuasa bedoeld hebt....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Lion Posted March 5, 2024 Author Share Posted March 5, 2024 Dank voor jullie reacties! Ga op jullie advies voor de gel lood accu die er standaard in zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HoekmanR Posted March 5, 2024 Share Posted March 5, 2024 (edited) Heb in de VTEC 2 jaar een Lithium accu gehad. Hij past helaas niet in de 1200X. Daarnaast ook een stuk lichter natuurlijk maar ook zeker merkbaar verschil met starten. Startkracht (CCA) is vele malen hoger en laadcycli verdubbeld of het veelvoudige ervan. Wel oppassen met koude temperaturen (gaat vaak gewoon goed) en de onderhoudslader moet ook een Lithium stand hebben. EDIT: past natuurlijk gewoon in de 1200X maar dan op z'n zij 🤯 Edited March 30, 2024 by HoekmanR Niet logisch nagedacht... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts