Jump to content

Opklapbare helm of niet


Mesmer
 Share

Recommended Posts

Ik ben toe aan een nieuwe helm. Mijn Shoei GT-air heeft de maximale leeftijd inmiddels wel bereikt. Bij een motorzaak had ik de Shoei Neotec 3 in mijn handen. Mooie helm en leek me ook handig omdat ik inmiddels een bril heb.

 

De helm werd mij afgeraden omdat mijn motor daarvoor "te sportief" zou zijn. Ik rijd een VFR V-tec uit 2006. Ik kon beter weer voor een GT air gaan.

 

Hebben ze gelijk? 

Want alsnog lijkt een opklapbare helm mij erg handig.

Link to comment
Share on other sites

En check even of je die klaphelm wel lekker kunt opzetten met je bril op, mijn ervaring is dat dat niet altijd goed gaat.

 

Link to comment
Share on other sites

9 minuten geleden, Smuiger zei:

idd.  maar eerst helm en dan bril er door frommelen gaat ook prima

Dat is sowieso het plan maar het lijkt me makkelijker met een opklaphelm.

Helemaal ook omdat ik de helm minder vaak af hoef te zetten als die open kan (bij benzinepomp, aanmelding bij bedrijfs parkeergarages) scheelt frommelen met de bril.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ik ben niet brildragend wanneer ik motor rijd. (Jij dus blijkbaar wel).
Ik draag ook een systeemhelm (zo noemen ze die dingen). Ik vind het plezierig en comfortabel. En inderdaad bij tanken of andere momenten kan ik dan gewoon het kindeel opklappen. Mijn helm heeft ook nog uitsparingen, zodat de bril comfortabel te dragen is (HTC), maar dat zullen alle merken wel hebben.

Het opzetten van de bril kan natuurlijk lekker eenvoudig door het kindeel even open te klappen.

 

Maar succes met je afwegingen en het passen en testen natuurlijk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Systeem is ideaal, ik zet de mijn op en af met bril op.

Achteraf de bril er in frommelen vind ik niks,ding zit dan nooit goed. Komt waarschijnlijk door mijn nog immer riante haardos.

VFRikus

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Nog een volkomen subjectief punt: ik associeer de systeemhelm met "bmwrijdersopleeftijd".

Dus ik heb een shoei ryd integraalhelm.

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

2 minuten geleden, voodoo zei:

Nog een volkomen subjectief punt: ik associeer de systeemhelm met "bmwrijdersopleeftijd".

Dus ik heb een shoei ryd integraalhelm.

Shit .. ik was er net uit ..

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

3 uren geleden, voodoo zei:

"bmwrijdersopleeftijd".

Ik ben een ANTI BMW rijder op leeftijd 🤣😂 maar de systeemhelm, voor mij nooit een andere eer. Zit lekker, erg gemakkelijk in gebruik, ik heb een Shuberth C5.

 

Succes met het uitzoeken en passen :thumpup:

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

wat een onzin! :pfft:
ik rij al met een systeemhelm vanaf dag 1 en als je geen circuit rijdt werkt het uitstekend, ook met 200+ geen enkel probleem. 

overigens mijn eerste 'klaphelm' had ik voor mijn 40e en ook nu voel ik me totaal niet aangesproken als 'BMW rijder op leeftijd' ;)

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Het is wel zo dat de meeste systeemhelmen gemaakt zijn voor een eerder rechtop positie. Op een supersport lig je meer voorover en heb je meer gezichtsveld nodig bovenaan de helm die de meer sportievere helmen bieden. 
Dat gezegd zijnde, ik rij met de Schubert C3 systeem helm en draag een bril. Vind ik makkelijk om op te zetten met mijn bril nog aan. Ik zie er op mijn VFR1200F méér dan genoeg mee en hij is super stil. Ook op snelheid geen probleem. :) Maar er is niets mis met een goeie integraalhelm..

  • Like 2
  • With Stupid 1
Link to comment
Share on other sites

Ik gebruik zelf een Nolan n100-5 plus, zie dat deze aardig in prijs is gedaald. Hiervoor ook een Schuberth C3 pro gehad. Voordeel van de Nolan is dat deze ook goedgekeurd is als jet-helm (je moet dan wel het kinstuk vergrendelen). Je mag er dus mee rijden met het kinstuk omhooggeklapt, dat was voorheen bij veel systeemhelmen nog niet het geval. Dit is heerlijk als je bij hogere temperaturen tussen bebouwing rijdt of ergens langdurig moet wachten. Ook prettig tijdens vrijwilligerswerk als verkeersregelaar bij evenementen die ik op de motor doe voor het oogcontact met overige weggebruikers.

Kaat je niets wijsmaken door de verkopers. Pas de helm en ga er desnoods mee op je motor zitten om te kijken hoe het zit.
Ben zelf overgestapt van Schuberth naar Nolan mede omdat ik voor dezelfde prijs (helm + communicatie module) wel 2 Nolans kan kopen tegenover 1 Schuberth

Edited by RoelH
Link to comment
Share on other sites

Ook ideaal is het ingebouwde zonnevizier.

Tip: ga niet rijden met open geklapt systeem, de helm verliest dan zijn stevigheid en is kans op letsel groter. Bij een ongeluk kan de verzekering lastig doen.

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Create New...