Jump to content

Honda VFR750 RC-36II brandstofpomp relais?


Recommended Posts

Goedenavond,

 

helaas ben ik vanavond gestrand met mijn Honda RC-36II langs de snelweg (gelukkig bij een parkeerplaats)

De ANWB heeft mij zeer goed geholpen en daarbij bleek dat de brandstofpomp niets meer deed.

Uiteindelijk heeft de ANWB man een oldtimer brandstofpomp gemonteerd, vastgezet aan de voetsteun van de passagier aangezien deze nergens anders paste.

De pomp is rechtstreeks op de accu aangesloten, geschakeld met een steekzekering (zo kon ik hem makkelijk weer uitzetten).

Nu wil het zijn dat de tijdelijke pomp aansluiten op de bestaande stekker ertoe leidde dat de pomp niet liep en de contactpunten van de oude pomp zien er gaaf uit.

Tijdens het wachten op de ANWB kreeg ik de motor heel even lopend en toen hoorde ik de pomp ook wel tikken!

 

Ik zit dus nu te twijfelen of het de brandstofpomp is, of het relais dat de pomp aanstuurt of toch iets anders?

Doordat de nieuwe pomp het niet deed op de bestaande bedrading denk ik het relais, maar hoe test ik dat?

Edited by snakemaster
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oeps, even wachten op de aanwezige kennis hier op het forum.

Ik kan poetsen en kletsen maar wat motoren (sleutelen) betreft is helaas mijn hulp nihil.

 

succes.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik ben inmiddels zelf wat verder gekomen.

Door het relais te omzeilen op de connector, zwart met blauw-zwart doorverbinden, merk ik een duidelijk verschil in hoe de pomp zich gedraagt, de pomp werkt zonder relais veel krachtiger.

De originele brandstofpomp werkt nu dus toch wel weer, wellicht omdat de motor is afgekoeld?

 

Het enige waar ik over twijfel is of het verschil in kracht kan komen tussen het moment van werken. Bij het doorverbinden werkt de pomp al op het contact aan, en bij het niet doorverbinden ben ik aan het proberen te starten. 

Het elektrische systeem is dan natuurlijk ook zwaarder belast door de startmotor, wellicht dat de pomp daardoor ook minder spanning krijgt?

Edited by snakemaster
Link to comment
Share on other sites

Het relais heeft misschien last overgangsweerstand of gewoon zijn beste tijd gehad. Kun je de pomp even testen door deze even direct uit een bakje te laten zuigen en terug erin te pompen, dan weet je zeker dat je goede flow heb en kan je goed zien of die moeite heeft of niet.  Wat je ook even kan doen is de weerstand meten van de kabels zowel de + als de -, je moet wel even zoeken waar de benzine kabel vandaan komt en het circuit even doorverbonden houden zoals je al gedaan had met het testen. Mochten de Ohmse waardes gewoon goed zijn dan gewoon opzoek gaan naar een nieuw relais.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor je reactie! 

 

Ik heb inderdaad de pomp getest met benzine in een grote fles maar ik heb nog niet de flow zelf gemeten. Wel zag ik het eruit spuiten, terug in de fles. 

Waartussen moet ik dan de weerstand meten? Er komt een draad van de bobine (rood/geel) een draad van de zekering (zwart) en een draad naar de brandstofpomp (zwart/blauw).

 

Ik lees op internet ook dat sommigen het relais eruit laten en de draden doorlussen. Ik overweeg dit als tijdelijke oplossing aangezien een nieuw relais ook een paar dagen onderweg is en ik de motor morgen nodig heb.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Weerstand meten van draden is het slechtste wat je kan doen, laat er dan een lamp op branden, dan weet je ook dat er vermogen kan worden overgebracht.

VFRikus

Link to comment
Share on other sites

Lampje kan ook maar zegt niet zoveel, en weerstand meten is prima kan je eventueel nog wat bewegen en dan zie je misschien de weerstand veranderen terwijl het lampje blijft branden en je het dan niet weet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lampje zegt juist wel wat! Dan is een draad in staat stroom door te laten. Ook met een lamp kan je bewegen en zien of er iets veranderd.

Op die manier heb ik bij mijn eigen auto een door geschuurde en daardoor aan massa liggende draad opgespoord in de kabelboom. Op moment van kortsluiting gaf de H-4 lamp licht.

VFRikus

p.s. een trainer van GMTO noemende een meting met een ohm meter ooit een meting van de duivel. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Ik weet nu nog niet steeds helemaal wat ik moet meten en waar 😅.

 

Vandaag gereden zonder relais, dat ging prima op een kleine luchtbel na, de motor sloeg af toen ik voor iets anders langs de weg parkeerde en ik hoorde de pomp tikken (lucht) alles even losgemaakt, door laten lopen en toen was het goed.

 

Voor de zekerheid heb ik de pomp opbrengst gemeten. Deze is veel hoger dan in de handleiding staat. In de handleiding staat dat deze 900cc per minuut moet leveren, die van mij levert 2400cc per minuut en is overigens eentje van Mitsubishi. Kan dit kwaad?

 

Motor lijkt wel wat bokkerig tijdens rijden onder 3k toeren maar ik dacht te hebben gelezen dat dit een beetje bij de v4 hoort?

Link to comment
Share on other sites

Je moet belast meten, dat betekend op de pomp terwijl de motor draait moet je op de pomp de laadspanning meten en op de massa draad 0 volt.

Een ohm meting is niet betrouwbaar, want die zegt niks over de kwaliteit van de verbinding.

VFRikus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vol goede moed dacht ik dat de pomp goed werkte maar helaas kwam ik toch weer stil te staan. De pomp tikte wel maar er kwam niets meer uit, ook niet met een paar goede tikken op de pomp. Het lijkt wel alsof het binnenwerk stuk is gegaan?  Ik kan niet helemaal rijmen hoe dit samenhangt met een relais wat misschien dus wel of niet stuk is. Gelukkig toch een goede passant die gereedschap had waardoor ik de pomp er tussenuit kon halen om op vacuüm thuis te komen.

 

De motor lijkt wel een miskoop inmiddels 🤔 aangezien het achterwiel lager ook nog droog stond en was ingesleten op de achteras .. 

  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Create New...