Jump to content

Zoektocht naar de voor mij perfecte VFR


DoughieB
 Share

Recommended Posts

Mijn eerste VFR kocht ik 2 jaar geleden, een F800 FI, de klik was er meteen en werd snel vertrouwd met deze motor.  Tot mijn vrouw aangaf meer te willen rijden, waarbij we een Honda NC750X hebben gekocht. 

Dat het een fijne motorfiets is, hoef ik niet te vertellen. Besloten dat we de VFR weg zouden doen, daar ik nog een toerbuffel hebben van een ander merk.  Intussen is er een VFR 750 F bij gekomen die kk aan het opknappen ben, De onvermijdelijke jeuk was niet te harden... En toch, zou ik graag een VFR erbij willen hebben ipv mijn huidige toerbubbel.  Het is geen must, maar soms wil je wat anders. ABS is een pre, en wat voorbij kwam op mijn lijst, de VFR Vtec, 800 Crossrunner (2014) de 800FI (2014) en de 1200F. 

 

Bij mijn eerste proefrit op een VFR 800 Vtec (2007) liep dat over op een teleurstelling. Niet dat de motor slecht was, echter het hele Vtec karakter is iets wat totaal niet bij past. En dat is jammer daar ik de 800 Crossrunner een mooi alternatief vond. Die is immers ook een Vtec en daar voel ik weinig meer voor. De 1200F vind ik ontiegelijk mooi, doch de  actieradius valt mij zó tegen... Dat ik mij afvraag of er wel een VFR is die wél bij mij past zonder het gevoel te hebben concessies te hoeven doen... Met mijn huidige toermotor tak is pas na 350 km ipv de 200-250 km met de 1200F. Had overwogen om de F800FI te voorzien van ABS, maar dat vond ik het niet waard tov de waarde van de motor zelf... 

 

Ach ja, haast is er niet, wellicht dat een proefrit op beiden motoren mij toch over de streep kunnen trekken,. 

WhatsApp Image 2024-04-02 at 10.19.24.jpeg

WhatsApp Image 2024-04-02 at 10.19.24 (1).jpeg

Link to comment
Share on other sites

De nieuwere 800F is vanaf 2014 (rc79) gemaakt en daar is het vtec moment een stuk minder heftig dan bij de vorige generatie (rc46). Wellicht dat dit een mooie optie is en ja de 22ltr tank zorgt dat je minimaal 300km kan rijden en als je zuinig aan doet de 500km ook wel kan halen (I got the t-shirt).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Het VTEC gebeuren kon mij ook niet aanspreken, maar sinds enig tijd rij ik een RC80 en ik ben helemaal om. VTEC moment is inderdaad een stuk minder, en ik moet zeggen dat ik ook niet zo vaak die toerentallen rijdt.

Er onder is ook zat te beleven!

VFRikus

 

Edited by VFRikus
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En ik tankte met mijn 1200f na de flash nooit meer voor 250 km, maar meestal na 280-300 km. De brandstofmeter vraagt ook wat gewenning.

Link to comment
Share on other sites

Ik rijd op een 2011 crossrunner. RC60.

Het vtec moment is hier eigenlijk niet echt voelbaar.

Misschien is de 2007 vtec niet goed gesynchroniseerd geweest want dan wordt hij ook wat nukkiger op het gas.

Link to comment
Share on other sites

Heb 17 jaar op een vtec uit 2002 gereden en het vtec moment was heel goed voelbaar wat ik wel lekker vond. Sinds een jaar op een crossrunner uit 2018 en het vtec moment is bijna niet meer waarneembaar. Ik zou zeggen ga eens een proefrit maken. 

Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden, Athome zei:

Wellicht een 1200X nog een optie.  300 km op een tank is geen probleem maar dan houdt het ook wel op.

Ik heb met mijn RC80 al 428 km. op een tank gereden en ik had hem nog niet eens tot de rand vol gegooid.

Denk dat 450 geen probleem zal zijn.

VFRikus

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Allen bedankt voor jullie reacties. Dit is wél de info en de ervaringen waar ik naar zocht. Dat haal je niet ff uit een korte proefrit. 

 

Op 2-4-2024 om 10:50, voodoo zei:

En als je wilt mag je best een rondje op mijn RC80 rijden.

 Dat aanbod sla ik niet af! Ik stuur je een PB. 🙏🏻

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Inmiddels een hele fijne en ook lange proefrit kunnen maken dankzij @voodoo  

een dik uur samen kunnen rijden in combinatie met een mooie route. Ik dat klein uurtje dat ik heb kunnen rijden ben ik wel overtuigd van de kwaliteiten van de RC80. De Vtec hoor je wel alleen de overgang is bijzonder prettig. 
 

Al is er al heel veel pret te beleven tot 7000 toeren. Bijzonder wendbaar. Draaien op een smal straatje zonder de voeten aan de grond. Binnen een paar km al een met de VFR. De KM stand van de motor van Voodoo is niet te voelen.  En hij is te koop… Zij het niet dat zwart niet m’n kleur is. Even kijken wat ik daar aan kan doen. Spuiten of wrappen. Ben er nog niet over uit… De rode NC750X, daar rijd m’n vrouw mee. Ik af en toe ook. 🤓 

 

tja, keuze stress. 😅

 

Voodo, bedankt voor de gezelligheid en de geboden gelegenheid. 

 

 

IMG_1493.jpeg.fe3da1fbeaac82d09db611d8588b6f7e.jpeg

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Graag gedaan! 

Ik vond het ook een gezellig toertje én ik heb weer lekker op een NC750 gereden. Voor een beetje toeren in NL is zo'n kalm motorblokje met goed 50pk echt ideaal.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gefeliciteerd met die nieuwe vfr.

Link to comment
Share on other sites

Gefeliciteerd Doug met de VFR, prima keuze :thumpup:. Maar er is in deze club veel meer te beleven en wat dat allemaal is lees je hieronder.

Mocht je een lidmaatschap overwegen, je vrouw kan als B lid ook lid worden en meedoen met alles en dat voor 50% van de prijs 😉.

 

Als PR manager van onze mooie club mag ik je namens de club ook welkom heten, bij deze :welcomeax0:. Ook zal ik je gelijk de voordelen en mogelijkheden laten lezen die je hebt mocht je lid willen worden, na forumlid kan je n.l. ook nog VFROC lid :1342845: worden. Hieronder lees je hoe dat gaat.  

                 
We kennen als VFR Ownersclub Nederland (VFROC) forumactiviteiten en clubactiviteiten.                                                       

 

FORUMACTIVITEITEN

 

Voor de forumactiviteiten hoef je geen clublid te zijn. de laatste sleuteldag van onze mooie club in Delft is aanstaande (september a.s.) daarna maken we bekend waar en wanneer er weer nieuwe sleuteldagen in de planning staan, maar dat ze er komen is zo goed als zeker.

 

Die sleuteldagen zijn forumactiviteiten waarbij forum- en clubleden elkaar treffen. Je kunt in een overdekte en verwarmde hal je motor onderhouden/poetsen (wel zelf gereedschap/poetsspullen meenemen), hamburgers eten en koffie thee/frisdrank drinken (een vrijwillige bijdrage op prijs wordt gesteld). Het is dus een gezellige ‘meet en greet’. Je kunt ook gewoon komen kijken en wat van motortechniek leren terwijl anderen bezig zijn. Alle sleuteldagen staan altijd bij ‘De VFR’ - ‘Techniek ’- ‘Algemeen’ op het forum.

 

ALLE activiteiten van de VFROC vind je op de homepage (website) bij de button Agenda, maar dat had je misschien al ontdekt.
Daar staan de forum- én de clubactiviteiten.

 

CLUBACTIVITEITEN

 

Als je wilt deelnemen aan alle clubactiviteiten moet je clublid worden. Daar  zijn weliswaar wat kosten aan verbonden (die staan op de site vermeld) maar je krijgt bij iedere clubrit gratis koffie en gebak op het verzamelpunt. Dus als je een paar ritten meerijdt, is het lidmaatschap uiteindelijk gratis. Andere voordelen van een clublidmaatschap en de mogelijkheid om je aan te melden vind je hier: Lid worden van de VFROC 

Dus onderaan de streep biedt een clublidmaatschap je voordeel, maar ook heel veel plezier en gezelligheid. Als je CLUBlid bent kun je ook mee met de buitenlandweekenden die we ieder jaar weer organiseren. Zie:  VFROC ALGEMEEN – Agenda. 

Als je een VFR hebt en een keer zonder kosten wilt meerijden met een clubrit: dat kan altijd. Stuur dan even een mail naar toercommissie@vfroc.nl en geef daarin aan welke rit je voorkeur heeft. Dan kun je na de rit beslissen of je wel of geen clublid wilt worden.


Hoe dan ook, heel veel plezier en veilige kilometers toegewenst.

 

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Create New...