Jump to content

Vreemd, maar hopelijk bekend probleem met laadspanning.


 Share

Recommended Posts

Dag allen,

 

Ik ben sinds een maand of 3 gelukkig eigenaar van een VFR 750 RC362. Ik kwam een week of 3 geleden stil te staan met een lege accu te staan en direct verdacht ik de spanningsregelaar.

Enfin, gestrand in Deventer, heb ik een motorzaak gebeld en die hebben me opgepikt en de motor nagekeken.

 

Ook zei kwamen tot de conclusie, defecte spanningsregelaar. Deze hebben we samen met een nieuwe accu vervangen en ik kon weer de weg op.

Echter een paar weken later, weer de accu leeg thuis. (Veel gereden, plezierritjes gemaakt etc.)

Dus goed, accu opgeladen motor gestart en heb de spanning gemeten met lopende motor. Deze geeft aan ~14V bij stationaire toerental en bij verhoogd toerental 14.4V
Ook met warmere motor krijg nog steeds een read van 14V~

Dus dat lijkt allemaal in orde, nu komt echter het vreemde van het verhaal. Mijn batterij loopt toch langzaam leeg, als ik een uur of 4-5 gereden heb dan is het kiele kiele.
Ik heb niet de laadspanning constant gemeten tijdens lange ritten, maar op de steekmomenten lijkt dit toch gewoon 14V te zijn.

Hoe kan dit, is mijn laadstroom te laag, dus toch een defecte dynamo oid?


Hopelijk kunnen jullie mij met de ervaring en kennis vertellen waar ik naar moet kijken.

Vriendelijke groet,


Smiddy!

Link to comment
Share on other sites

Vrijwel zeker de spanningfregfelaar defect. Deze willen nog wel eens falen bij het warm worden.

Een keer gaan rijden met een voltmeter aangesloten.

VFRikus

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wat voor soort spanningsregelaar is erin gezet ? Hier zijn namelijk grote verschillen in kwaliteit en bouw. Zelf heb ik er 1 gehaald van carmo. Alle oude  bedrading er tussenweg gehaald en hem rechtstreeks op de accu an dynamo aangesloten. Ook nog een extra ventilator erbij om de warmte af te voeren 

Staat wel ergens op het forum hier kan het zo snel niet terugvinden.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Voor zover ik weet gewoon een basic imitatie. Maar ook na een langer stuk rijden blijft die 14 volt aangeven, ik heb het alleen steeksgewijs gemeten. 
 

Ik kan niet met zekerheid zeggen of hij ook dips heeft. 

Link to comment
Share on other sites

Nog niet, ben geen electroheld. I guess multi op amp zetten en meten met lopende motor op de accu? Wat zou die moeten geven aan stroom?

Link to comment
Share on other sites

8 uren geleden, Smederij zei:

Voor zover ik weet gewoon een basic imitatie. Maar ook na een langer stuk rijden blijft die 14 volt aangeven, ik heb het alleen steeksgewijs gemeten. 
 

Ik kan niet met zekerheid zeggen of hij ook dips heeft. 

Meter in de tanktas en een constante meting doen, als hij dan ook 14 Volt blijft geven is je accu stuk.

VFRikus

 

Edited by VFRikus
Link to comment
Share on other sites

Meten aan de stator doe je door de stekker van de spanningsregelaar los te nemen en de weerstand te meten tussen de fasen. Dwz tussen elk van de drie gele draden, die moet tussen de 0,1 en 1,0 Ohm liggen Drie weertandmetingen dus: tussen gele draad 1 & 2, 1 & 3 en 2 & 3. Vervolgens meet je de weerstand tussen de fase en massa, deze moet oneindig zijn. Tenslotte kan je nog de uitgangsspaning van de stator meten met draaiende motor. Je meet weer tussen de verschillende fasen zoals in de eerste meting alleen nu meet je wisselspanning en die moet bij stationair draaien rond de 20V~ zijn en bij 5000 toeren 50+ Volt~.

 

Accupoolklemmen zitten goed vast?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
 Share

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Create New...