Jump to content

To start or not to start.....

Recommended Posts

Hulp gevraagd bij een klein maar irritant probleempje.

Mijn motor - VFR800fi van bj 2000 - start probleemloos als de motor in de vrij staat (zoals het hoort). Niks mis mee.

Maar de motor hoort ook te kunnen starten met de motor in een versnelling als de koppeling ingetrokken is, toch? En dat doet ie dus niet (meer?; mogelijk dat het al veel langer het geval is en dat ik het niet eerder heb gemerkt). Het viel mij gisteren pas op toen de motor (door mijn eigen foutje) afsloeg en niet meer wilde starten in de versnelling; uiteraard met ingetrokken koppeling. 

Dus.....ik vermoedde dat de "clutch switch" niet goed zou werken. Heb deze doorgemeten (zo ingewikkeld zit dat ding niet in elkaar) en die werkt goed. Dus daar zit het probleem niet. "Doorlussen" maakt trouwens ook geen verschil. Moet ik denken aan een kabelbreuk of iets dergelijks en hoe spoor ik dat op?

Tips en adviezen zijn welkom. 

Dank alvast.

Posted (edited)

Mijn FI had hier ook last van, maar dat kwam omdat mijn aftermarket handels in de door mij gekozen instelling de microswitch niet meer bediend werd.

VFRikus

Edited by VFRikus
  • Like 2

Ik had er ook last van, kwam door een microswitch in het koppelingshendel.

• Like 1

1 uur geleden, VFRikus zei:

Mijn FI had hier ook last van, maar dat kwam omdat mijn aftermarket handels in de door mij gekozen instelling de microswitch niet meer bediend werd.

VFRikus

Dit was het eerste waar ik aan moest denken. Ooit ook eens zo'n probleem gehad met de voorrem. Weet je nog? Heb jij nog voor me gefixt op een sleuteldag bij jou. 

Dat heb ik dus dubbel gecontroleerd; ook op de manier zoals AFS adviseert. Dat werkt zoals het hoort.

De microswitch werkt volgens mij helemaal goed. 

Als ik die switch loskoppel en de draden doorverbind dan verandert er ook niks. Dan zou hij toch moeten starten? Maar dat doet ie niet. Of zie ik dat verkeerd?

Dat probleem met je voorrem kan ik me nog herinneren.

Dit begint op een draadbreuk te lijken. Tijd om te gaan meten met het schema er bij.

VFRikus

• Like 1

Daar was ik al een beetje bang voor. Elektriciteitschema's...da's niet mijn sterkste kant 😅

• Like 1

12 uren geleden, VFRikus zei:

VFRikus

Had ik dus ook, maar dan met m’n remhendel; remlicht brandde continu 🥴. Opgelost door een aanpassing op het nokje van de remhendel die nu weer keurig m’n schakelaartje bedient. 

23 hours ago, Eric said:

Dit was het eerste waar ik aan moest denken. Ooit ook eens zo'n probleem gehad met de voorrem. Weet je nog? Heb jij nog voor me gefixt op een sleuteldag bij jou. 

Dat heb ik dus dubbel gecontroleerd; ook op de manier zoals AFS adviseert. Dat werkt zoals het hoort.

De microswitch werkt volgens mij helemaal goed. 

Als ik die switch loskoppel en de draden doorverbind dan verandert er ook niks. Dan zou hij toch moeten starten? Maar dat doet ie niet. Of zie ik dat verkeerd?

Je hebt 2 soorten schakelaars. Maak- of breek-schakelaars.
Het hangt er dus vanaf of jouw schakelaar een maak- of breekcontact heeft. Dus probeer het ook even met draden los....
Heb je ook de zijstandaardschakelaar al gecontroleerd? Als die bekrachtigd is, dan kan je alleen in zijn vrij starten.

Dankjewel Frank. Het is een maakschakelaar. In die zin dat de schakelaar contact maakt als het pinnetje ingedrukt wordt. 

Ik had inderdaad ook al met de draden los geprobeerd: niks nada nothing.....

De schakelaar van de zijstandaard heb ik enkel gecontroleerd door te kijken of de motor afslaat bij uitklappen van de jiffy. Dat doet ie keurig. Wat bedoel je met " bekrachtigd"? 

Ik heb trouwens wat moed verzameld en het schema er eens bij gepakt. Binnenkort de kabels en connectoren maar eens opzoeken en meten. 

Het is geen groot probleem maar ik wil graag dat de dingen werken zoals het bedoeld is....

• Like 1

Net als bij een alarmsysteem ins huis kan een systeem normaly open of normaly closed zijn.

Frank heeft gelijk dat de schakelaar aan de zijstander ook een rol speelt, maar als de jiffy ius uitgeklapt moet hij met ingetrokken koppeling wel willen starten.

Daarom zit er in het systeem ook een diodeblok gemonteerd.

VFRikus

2 uren geleden, VFRikus zei:

Daarom zit er in het systeem ook een diodeblok gemonteerd.

:087:   maar natuurlijk..... :coolsmiley:

Ging het maar gewoon over "aan" en "uit"........^_^

• Haha 1

Update: de zoektocht naar een kabelbreuk heeft niks opgeleverd. Of de zoektocht was niet 100% en heb ik toch iets gemist (ondanks het gebruik van het schema......). Of er zit geen kabelbreuk.

Dus ik ben opnieuw begonnen bij de microswitch en de koppelingshendel. Toch maar eens - voor de zekerheid - de originele hendel gemonteerd. Niks.......:bugerit:

Toen moest ik aan de woorden van Rikus denken:  dat de hendel "de in mijn gekozen instelling de switch niet meer bediende".  Heb toen de originele hendel in alle instellingen geprobeerd. En wat denk je?  Hij doet het enkel in 2 "middelste" instellingen. Op de uiterste instellingen werkt de schakelaar niet. Ook als ie te ver wordt ingedrukt. Dus die schakelaar werkt op een heel klein "gebiedje".  Versleten? Vervuild?  Ik heb de moeite niet meer genomen om dat uit te zoeken. Er is een nieuwe microswitch onderweg.  

Maar als dit het probleem is, dan blijft wel de vraag waarom de motor niet wilde starten met "doorlussen". Dus dat ook opnieuw geprobeerd. Start nu wel probleemloos in de versnelling. Waarom nu wel???? 

En nu komt het genante gedeelte :blush::  "ik heb het donkerbruine vermoeden dat ik bij de vorige test de jiffy niet had ingeklapt......wijsneus!!" :whistle: (niet verder vertellen hoor)

Hoe dan ook......ik ga er van uit dat ik de storing gevonden heb en dat het met de nieuwe schakelaar is opgelost.

Dank voor het meedenken!

• Like 1
  • Haha 5

Door dit soort dingen leer je meer dan door steeds om hulp te vragen.
In de tijd dat Rikus en ik zijn begonnen met sleutelen bestond Internet nog niet eens. Als je geluk had dan had je een vriend die kon sleutelen, voor de rest was het gewoon proberen of je iets kon fixen of niet.
En soms was een probleem dat je niet kon vinden zomaar ineens opgelost bij het weer in elkaar zetten. En dan had je nog wat onderdelen over ook...... 😁

• Haha 1

:withstupid: 

Ik vind het leuk om zelf dingen te ontdekken en op te lossen. Inderdaad.....door het te doen en te ervaren leer je (ik in elk geval wel) het meest. Dat was in m'n "zündapp-tijd" al zo ^_^   En dan was er de plaatselijke (brom)fietsmaker die niet te beroerd was om wat tips en trucs te geven als je het even niet meer wist. Nu vervullen jullie die rol haha. Dank daarvoor :9:

Zelf iets kunnen doen is voor mij een belangrijke reden om een wat "old school" motorfiets te hebben. Daar kan en durf ik zelf aan te werken. UIteraard naast het feit dat ik het een hele fijne motor vind. 

En als afsluiter van dit topic:  zojuist nieuwe schakelaar gemonteerd en probleem is opgelost. :pompom:

(Wonderlijk dat een schakelaar die het goed LIJKT te doen toch niet goed doet wat ie moet doen......check, check, dubbel check......)

• Like 3

• Eric locked this topic
Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...