Jump to content

Doorbranden van zekering benzinepomp

Recommended Posts

Dus, ik heb een vfr 800 fi van 1998 van een maat hier staan. Hij had een rit erop zitten van een 300km en tijdens het rijden viel ineens zijn ssnelheid, toerenteller, verlichting en toen de hele motor uit en hij deed niets meer.. motor getakeld tot bij mij! Gisteren was ik even aan het kijken wat het kon zijn. Batterij volledig dood (dit was een nieuwe van begin dit jaar) dus een nieuwe gestoken, starter ging rond maar motor start niet. het was mij opgevallen dat de benzinepomp ook niet aansloeg bij het inschakelen van het contact. De 20a zekering van fuel pomp was gesprongen, nieuwe erin en hop direct alweer gesprongen! Ik ging ervanuit dat het de spanningsregelaar was dus een nieuwe geplaatst samen met een nieuwe zekering en zodra ik het contact terug opzette sprong de zekering onmiddelijk. Ik heb de spanningsregelaar afgekoppeld en nog springt de zekering zodra ik het contact opzet. Iemand iets gelijkaardigs meegemaakt of een idee wat ik allemaal kan doen om het een probleem uit te sluiten? 

Alvast bedankt allemaal! Gegroet Timmy

Ik ben er dichtbij aan het geraken, benzinepomp is het niet, zodra ik de killswitch op zet springt de zekering dus nu verder kijken als er ergens een kabeltje fout contact geeft.. alvast bedankt

Heb je al gekeken wat er allemaal op die zekering aangesloten is? Dat is stap 1 en dan vervolgens om de beurt een component afkoppelen.

VFRikus

• Like 2

Het ligt dus aan de cdi waardoor mijn zekering doorbrand.. heb je toevallig een idee als ik voor een andere cdi kijk, en als dit de zelfde nummer heeft (38770-MBG-003) als dit gewoon plug n play is? 

Een motor ecu van een 98er zou plug en play moeten zijn, maar ik durf het net te garanderen. Je hebt in ieder geval nog geen HISS en dat scheelt al.

Maar het is wel een kort door de bocht diagnose, want de ECU voorziet bij inschakelen contact ook weer een aantal componenten van stroom en die kunnen het ook nog zijn.

Lijkt mij zelfs een stuk waarschijnlijker, want ik heb het hier nog niet mee gemaakt dat een ECU defect was.

Schema er bij pakken en en de draadjes volgen en op die manier uitzoeken wat er van stroom voorzien word.

Even ter verduidelijking, over het algemeen zal er bij op contact zetten spanning op de bobines en de injectoren komen te staan. Als de ECU middels de krukas sensor ziet dat de motor draait gaan de vanuit de ECU de bobines en de injectoren aangestuurd worden door ze naar massa te schakelen. De brandstofpomp is hier ook een voorbeeld van, want bij op contact zetten komt ook hier spanning op en wordt  hij gedurende een paar seconden bekrachtigd door dat de ECU hem even naar massa schakelt en ook dit start weer bij het zien van een toerental. Bij de brandstofpomp zit hier nog een relais tussen geschakeld om de ECU de hoofdstroom te besparen. D

Dit zijn een aantal voorbeelden. maar zitten ongetwijfeld meer componenten aangesloten.

VFRikus

Edited by VFRikus
aanvulling
  • Like 1

• 2 weeks later...

@VFRikusdus, na veel uurtjes alles controleren en testen was ik het beuh en eigenlijk er wel zeker van, ben ik mij vandaag een andere cdi gaan halen, en hup probleem opgelost! Dus door mijn defecte spanningsregelaar was dus mijn batterij opgeblazen, mijn verlichting gesprongen en dus mijn cdi ook gefrituurd! Heb de motor alleen nog maar kunnen starten dus als er nog andere mankementjes moesten zijn kom ik er wel later achter! Alvast een dikke merci voor de hulp!

• Like 1

Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...