Jump to content

Bracket voor voltmeter/USB lader/Gipro voor VFR 800 te koop.

Maarten Riep
 Share

Recommended Posts

Elders gespot, namelijk bij mij!

eindresultaat.jpeg.f718dd871928d18fa461a05501f93849.jpeg

Naar aanleiding van een eerder topic over een accessoire bracket, heb ik er zelf één ontworpen en laten maken van RVS. Aangezien er meer vraag naar was heb ik er een aantal laten maken. Geïnteresseerden kunnen direct contact met me opnemen. Ik vraag er niet veel voor en kan hem leveren met houder voor Gipro en aansluitkabel. Voor geïnteresseerden wil ik ook nog wel een zelfde kabel maken met zekering. Ik heb alle spullen hiervoor liggen, heb alleen even tijd nodig om dat te fabrieken. Een 3D geprinte houder voor de Gipro kan ik ook meesturen. Voor een compleet setje (RVS bracket, kabel (enkel of dubbele aansluiting) en 3D print voor Gipro) reken ik €25,- excl verzendkosten. Losse bracket heb ik beschikbaar voor €15,- excl verzendkosten.

Mocht iemand interesse hebben, dan hoor ik het wel.

Zie hieronder ook een verslagje van het hele proces van ontwerpen en hoe ik 'm heb aangesloten.

Na een paar weken eigenaar van mijn VFR te zijn, wilde ik graag een mooiere oplossing voor de montage van mijn Gipro gear indicator. Op dit forum en op youtube zag ik een filmpje voorbij komen van een bracket die je op het stuur kunt monteren achter de HISS module. Uit meerdere posts op dit forum begreep ik dat ze uit de UK moeten komen en dat dit alleen kan bij grotere afname. Ik zou daarbij ook graag de Gipro in deze bracket willen monteren. Het originele ontwerp biedt echter geen plaats voor de Gipro, alleen in combinatie met een 3D print bestand, waarbij hij eigenlijk achter de bracket gemonteerd wordt (wat ik dan weer niet zo mooi vond).

Nu ben ik zelf in het bezit van een 3D printer en kan ik redelijk overweg met een CAD programma. Omdat ik het ontwerp graag iets aangepast wilde hebben, ben ik zelf achter de computer gekropen en heb een bracket getekend met een speciale uitsparing voor de Gipro. Ik heb deze eerst 3D geprint en samen met een zelf ontworpen houder voor de Gipro gemonteerd. Zag er netjes uit al zeg ik het zelf, maar ik wil liever een bracket van RVS.

887238566_3dprint.jpg.57eefbc6257fd6129f2352b7698a8df3.jpg

Inmiddels heb ik deze laten snijden door een lasersnijder. Aangezien de kosten voor 1 exemplaar dermate hoog waren, heb ik er meteen 20 stuks van laten maken. Als je er 1 los koopt, dan heb je namelijk veel meer per stuk kwijt dan bij 20 stuks. Gezien er al meerdere posts over op het forum staan, dacht ik misschien kan ik er gelijk wat meer bestellen. Klein risicootje, want de kans bestaat dat ik er mee blijf zitten. Maar dit is het resultaat:

thumbnail_image0.jpg.52239bb844c2345db009b3eb13fd443b.jpg

Zoals jullie kunnen zien, heb in de bracket een uitsparing gemaakt waar de Gipro in past, maar als je er iets anders in wilt monteren, dan kan dat nog steeds. Ik heb tevens een bijpassende 3D geprinte houder voor de Gipro ontworpen.

Monteren van alles is redelijk eenvoudig. Ik heb het windscherm, dashboardpaneel en 2 kapjes die over de zekeringkasten zitten gedemonteerd. Kabels kun je dan mooi wegwerken en je kunt overal goed bij.

demontage.jpg.56a498211cced8d6d5a1232b7f4f51d0.jpg

Het loshalen van de HISS module kan nog een klusje zijn. De HISS module zit vast met 2 schroeven die behoorlijk vast kunnen zitten. Hiervoor heb je een goede schroevendraaier nodig. Officieel zijn dit JIS schroeven, wat blijkbaar een speciale kruiskop schroevendraaier is. Een goede Phillips #2 schroevendraaier werkte bij mij ook. de JIS schroeven kun je bij het monteren eventueel vervangen voor 2 inbus boutjes. De Op Youtube staat hierover ook een filmpje van Kev’s shed. https://youtu.be/gzJ4GXt6bCA?si=T92jbAdTsgGLQm42. Hij heeft de UK bracket op zijn eigen manier geïnstalleerd met een aparte schakelaar, maar je kunt hem dus ook direct aansluiten op de zekeringkast, wat in mijn ogen een betere optie is.

Om de USB lader of voltagemeter te installeren, heb ik een kabelboompje gemaakt. Deze kun je rechtstreeks aansluiten op de zekeringkast aan de rechterkant. De zekeringkast aan de linkerzijde van de motor was voor mij geen optie, wat daar staat alleen een constante plus naartoe. In de zekeringkast rechts zitten wel een aantal punten met een geschakelde plus. Ik heb voor het aansluiten van de kabel een zekering bypass gebruikt. Wat je hiermee kunt doen in op een plek waar normaal 1 zekering zit, 2 zekeringen plaatsen. De onderste plek is dan voor de originele zekering en de andere gebruik je voor de aansluiting van de voltagemeter, USB lader of wat dan ook. Het voordeel van aansluiten in de zekeringkast is dat je deze kunt plaatsen op een geschakelde plus. Dan weet je dus ook zeker dat de accessoires altijd uit zijn als het contact uit is en niet stiekem je accu leeg trekken. Ik heb voor de zekering van plek van de ABS main gekozen. Bij het aansluiten is het overigens wel belangrijk dat je de bypass op de juiste manier aansluit. Als je hem andersom aansluit anders loopt alles spanning door dezelfde zekering. Ter verduidelijking de linkerkant sluit je aan op de geschakelde plus.

1808609848_zekeringkastrechts2.jpeg.e25a61566fed5c613025bd5f6237d6d9.jpeg897254311_zekeringbypass.jpeg.cefbf30d7d00ddad8b3ca8400e85c6d9.jpeg

1061224283_aansluitenopplekoriginelezekering.jpeg.f0ce8724bc5b969d5c3d0351943563bb.jpeg

Klein nadeel van de zekering bypass is dat je het klepje van de zekeringkast niet helemaal meer dicht krijgt. Ik heb een klein stukje uit het klepje gesneden voor het snoertje, zodat deze al wel zo ver als mogelijk dicht kan, maar dan staat hij nog een beetje open. De laatste kieren heb ik dicht getapet met isolatietape.

67139654_uitsparingdeksel.jpeg.c4483d564177a00e485a211fbcfd54f5.jpeg1786434160_dekselisolatietape.jpeg.de3b395f887df763d304c902e9f4248b.jpeg

Massapunt heb ik gevonden tussen de koplampen. Daar zat bij mij een ongebruikt massa punt. Geen idee wat er op hoort te zitten, maar dat maakt me niet uit. Beetje opgeschuurd en beetje ingesmeerd met zuurvrije vaseline tegen roestvorming. Vervolgens heb ik mijn USB-lader/voltage meter aangesloten en werkte alles perfect.

308349626_positiemassaM5.jpeg.5848a54ee9f6c01f61cdb0d2f7d9cf01.jpeg1752670239_massapuntm5.jpeg.a1fcb7b43a090a29a20af8038249752d.jpeg

Wie interesse heeft kan er dus 1 bij me bestellen. Een 3D geprinte houder voor de Gipro kan ik ook meesturen. Voor een compleet setje (RVS bracket, kabel (enkel of dubbele aansluiting) en 3D print voor Gipro) reken ik €25,- excl verzendkosten. Losse bracket heb ik beschikbaar voor €15,- excl verzendkosten.

kabel 1.jpeg

deksel zo ver mogelijk sluiten.jpeg

• Like 4

Wow, prachtige oplossing én uitleg ook! Past deze ook op de VFR800Fi van 2000-2001 met HISS?

In dat geval wil ik wel een compleet setje bij je bestellen met gipro-houdertje.

5 minuten geleden, Thunderbird zei:

Wow, prachtige oplossing én uitleg ook! Past deze ook op de VFR800Fi van 2000-2001 met HISS?

In dat geval wil ik wel een compleet setje bij je bestellen met gipro-houdertje.

Ik vermoed van wel, maar zeker weten doe ik het niet. Ik weet niet in hoeverre die verschilt van de 2002-2012. Voor zover ik kan zien is de vorm van de triple tree mount (of hoe dat ook heet) iets ronder bij de 2001 VFR 800 FI. Ik kan je evt een 3d print toesturen, zodat je die kunt passen. Ik kan m ook naar je opsturen met de toezegging dat ik m weer terugneem als hij niet past. 

• Like 1

Een kroonplaat heet dat ding in het Nederlands.

Volgens mij past het, maar ik kan dat nu niet checken, want op vakantie.

• Like 1

1 uur geleden, Maarten Riep zei:

Ik vermoed van wel, maar zeker weten doe ik het niet. Ik weet niet in hoeverre die verschilt van de 2002-2012. Voor zover ik kan zien is de vorm van de triple tree mount (of hoe dat ook heet) iets ronder bij de 2001 VFR 800 FI. Ik kan je evt een 3d print toesturen, zodat je die kunt passen. Ik kan m ook naar je opsturen met de toezegging dat ik m weer terugneem als hij niet past. 

Ik doe je ff berichtje sturen, komen we wel uit 😉

• Like 2

lijkt me ook wel wat, maar kan het dan ook inclusief voltmeter en gipro? :rolleyes:

• Like 1

14 uren geleden, Bazz zei:

lijkt me ook wel wat, maar kan het dan ook inclusief voltmeter en gipro? :rolleyes:

Je moet altijd iets te wensen overhouden😉

• Haha 1

Nee liever niet, ben zelf bepaald geen.electronica klusser dus liefst kant en klaar! :P

16 uren geleden, Bazz zei:

Nee liever niet, ben zelf bepaald geen.electronica klusser dus liefst kant en klaar! :P

Ik heb zelf de Gipro op mij VFR ook niet geïnstalleerd, dus kan je daar helaas ook niet mee helpen.

Op 10-6-2024 om 00:11, Bazz zei:

@Bazz als jouw Vtec al voorzien is van een diagnose-stekker dan plug je de gipro daar zo in volgens mij, dat zou moeten lukken 😉.

De voltmeter moet met bovenstaande uitleg van Maarten ook wel lukken. Misschien leuk projectje voor de sleuteldag in sept?

• Like 1

8 uren geleden, Thunderbird zei:

@Bazz als jouw Vtec al voorzien is van een diagnose-stekker dan plug je de gipro daar zo in volgens mij, dat zou moeten lukken 😉.

De voltmeter moet met bovenstaande uitleg van Maarten ook wel lukken. Misschien leuk projectje voor de sleuteldag in sept?

Daar zat ik ook aan te denken. 

• Like 1

Op 15-6-2024 om 12:03, Thunderbird zei:

geen idee?
lijkt me prima om op de sleuteldag te doen als er iemand is die daarmee kan helpen, ik ben best handig maar sleutelen aan de motor is niet mijn specialiteit

ik laat dat meestal aan @Johan over!

• Haha 1

Op 7-6-2024 om 16:08, voodoo zei:

Een kroonplaat heet dat ding in het Nederlands.

Volgens mij past het, maar ik kan dat nu niet checken, want op vakantie.

Net eindelijk kunnen controleren: ondanks dat ik m’n hiss-module nog niet gedemonteerd heb past het 3D-geprinte voorbeeldje visiueel gezien ook op de vfr800 van 2000-2001. 

Edited by Thunderbird
  • Like 1

• 4 weeks later...

Afgelopen week de bracket gemonteerd met volt meter en usb aansluitingen. Dankzij de duidelijke uitleg en foto’s was dit goed te doen! 

IMG_6836.thumb.jpeg.80bfdd59bec396ee7a68c16a32f76d90.jpegIMG_6835.thumb.jpeg.c919be03002ac38dc6d1647eb544b0fc.jpegIMG_6834.thumb.jpeg.d0fad942f52b0c6ec6a9f6c7b4344ae6.jpegIMG_6840.thumb.jpeg.11ddd233d83d200c04b2f3d52bd688aa.jpeg

• Like 4

• 3 weeks later...
On 6/7/2024 at 3:23 PM, Thunderbird said:

Zeker een mooie uitleg, ik ben ook wel enthousiast en heb al contact gezocht met Maarten. Ik twijfel alleen nog of ik de gear indicator erbuiten laat en die naast de toerenteller plaats. En dan in die bracket links de voltmeter en dan rechts de USB poorten.

• Like 1

Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...