Jump to content

Honda NR750 kappenset voor de RC36


Recommended Posts

Hallo allen,

 

bij deze een korte introductie van het project en wat een beetje grof het plan is.

 

Sinds kort ben ik lid geworden van het forum en zoals ik in mijn voorstelrondje heb vermeld is mijn VFR een rijdend project.

Alles is op dit moment nog origineel, echter ben ik bezig met het ontwerpen/aanpassen van de kappenset van de Honda NR750.

Deze heb ik ondertussen ook al kant en klaar gevonden op internet voor een andere motor, maar ik wil dat ze op mijn motor passen. 

kopen en aanpassen kan, maar ik vind zelf beunen ook leuk.

 

Voor de geïnteresseerden in de kant en klare kappen (€1100 excl. verzendkosten uiit Italië). geschikt voor de VFR van '94-'97 of de 900RR van '92-'95.
https://modelikocaferacers.com/es/carenados/71198-carenado-fibra-de-vidrio-replica-honda-nr750.html

https://modelikocaferacers.com/es/colines-/71199-colin-replica-honda-nr750-nc40.html

 

Voor degenen die dit een interessant project vinden om te volgen: bij deze mijn thread.

 

Wat houdt het project in:

Het maken van een complete Honda NR750 kappenset passend op de VFR750 RC36 van '90-'93.

 

Wat is het stappenplan?

  1. Met een 3D scanner de huidige bevestigingspunten van de kappen op de motorfiets inscannen. (CHECKED)
  2. De 3D scan inladen in CAD en bewerkbaar maken. (CHECKED)
  3. Een CAD model van de NR vinden en deze overlappen met de 3D scan. (CHECKED)
  4. Met behulp van CAD de steunpunten van de motorfiets verbinden met de kappen van de NR.
  5. nieuwe bevestigingen ontwerpen op de kappen.
  6. kappen geschikt maken voor digitale export en fabricage.
  7. Met de 3D printer proefstukken printen om zo de eerste stukjs te passen en nog te kunnen tweaken waar nodig.
  8. Aanpassingen verwerken in CAD.
  9. Nogmaals proefstukken printen en passen. Herhalen tot het past.  
  10. Met de 3D printer mallen printen voor het glasvezel om ze de kappen te modelleren. 
  11. Resultaten bewerken, schuren, coaten en monteren.
  12. genieten van een mooi resultaat

 

EDIT (2024-07-24): 

Link naar Sketchfab voor de 3D modellen collectie. 

https://skfb.ly/p6snX

 

 

Tijdplanning:

Wanneer ik tijd heb.

 

Te gebruiken middelen:

  • Creality Ferret Pro 3D scanner
  • Creality K1 Max 3D printer + PETG of PLA.
  • Autodesk Inventor 3D CAD
  • Autodesk Fusion 360
  • algemeen gereedschap

 

Ik zal dit topic updaten wanneer ik stappen heb gemaakt, wanneer ik uitdagingen tegenkom of wanneer mensen vragen hebben.

Edited by KrommeDrijfstang
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Ik volg dit topic.. laat ik nu nog een vfr ergens hebben staan in de hoek, én de nr dé mooiste motor ooit vind..

met zeer veel interesse dus…

Edited by Tukker
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@KrommeDrijfstang lekker ambitieus ben wel benieuwd naar het resultaat

 

Maar ondertussen kijk hier even na misschien kun je hier wat van gebruiken KLIK als inspiratie

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, klein said:

@KrommeDrijfstang lekker ambitieus ben wel benieuwd naar het resultaat

 

Maar ondertussen kijk hier even na misschien kun je hier wat van gebruiken KLIK als inspiratie

 

 

Hey, die ken ik!

 

 

IMAG4442_1.jpg

 

 

57bdfb0902399_2016-08-0110_01.56-2.thumb.jpg.f50e6a0e82be48473e6289516fdf6893.jpg.dd807cf73fb0f00b4ebfea6389d8aa91.jpg

 

 

 

 

Zelfde kit, maar dan in Stockholm

 

P8060874.thumb.JPG.486685c2b50a113ad3ac6e6c1f5e4679.JPG

 

 

P8060879.thumb.JPG.c30001e735777cf1b2ea12adcbd64b7f.JPG

Edited by 748cc
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Leuk project!

 

De NR heb ik nooit echt mooi gevonden, doe mij maar een RC30. Maar dat is slechts een mening. :beer:

Link to comment
Share on other sites

Op 25-7-2024 om 20:43, voodoo zei:

Leuk project!

 

De NR heb ik nooit echt mooi gevonden, doe mij maar een RC30. Maar dat is slechts een mening. :beer:

Smaken verschillen ;) maar de RC30 heeft ook zeker een bijzonder en mooi ontwerp. 
mogelijk een project voor de (verre) toekomst wanneer de NR kappen afgerond zijn.

 

Link to comment
Share on other sites

interessant, benieuwd naar de voortgang!

 

aangezien het wel om techniek gaat en voor de VFR heb ik het verplaatst naar 'techniek algemeen' 

anders verdwijnt het tussen het geklets ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

De motor kunnen inscannen bij de garage waar ik ook heen ga voor het onderhoud ervan. De garagehouder Mitchel (Mitch Motors - Deventer) was zo vriendelijk om mij de brug te lenen, hij was namelijk ook wel erg geïnteresseerd in hoe het scannen en 3D modelleren ervan werkte.

 

kappen gedemonteerd, foto's gemaakt van alle schroef posities voor de kappen, schroefmaten genoteerd (veel M5) en de 3D scan software op de laptop opgestart.

Aangezien ik alleen de montage punten nodig had en een 3D scan erg veel rekenwerk voor de laptop vereist, ben ik gegaan voor een snelle en effectieve scan, in plaats van een volledige en gedetailleerde scan van de motor.

 

werking 3D scanner: 

 

TL:DR: De software vertaald het gescande beeld naar een 3D model dat live getracked wordt. Zo zie je wat je scant.

 

Langere uitleg: 2 camera's zijn gefocust op hetzelfde punt en 'zien' zo diepte. Als een object dichter bij de ene camera staat dan bij de ander, dan berekent de software het diepte verschil.

Het 'beeld' dat deze twee camera's geven is in feite een wolk van puntjes (pointcloud). Ieder puntje in deze wolk heeft positie coördinaten (X, Y & Z) relatief aan het 0-punt van de start van de scan.

Door heel veel beelden te maken, 10 tot 30 per seconde, worden er miljoenen puntjes gegenereerd. Deze 'wolk' van punten neemt dan de vorm aan van de scan.

De andere camera's nemen de kleur en de lichtval op. Zo kunnen zelfs reflecterende oppervlaktes beter worden gescand.

 

De software importeert de puntenwolk en maakt vervolgens een 'mesh' hiervan. De mesh verbindt alle punten van de 3D scan puntenwolk met elkaar middels vlakken, 'surfaces' . Deze surfaces volgen dan de meest logische interpretatie van de scan en maken onderscheid tussen 'voorkant' en 'achterkant', of binnenkant en buitenkant. Zo weet de software hoe het model geïnterpreteerd moet worden.

Uiteindelijk komt er een 'overlay' van de gemaakte kleurenfoto's en heb je een gevuld 3D model.

 

Ik zal later nog links toevoegen waar de 3D modellen interactief bekeken kunnen worden.

 

 

2024-07-29 10_30_08-VFR 750 FULL ‎- 3D Builder.png

2024-07-29 10_31_06-VFR 750 FULL ‎- 3D Builder.png

Edited by KrommeDrijfstang
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3D CAD model van Honda NR750 gevonden, gedownload en geïmporteerd. 

Als samengesteld 3D model ziet het er met de kleuren nog wel leuk uit. Eenmaal in CAD geïmporteerd is echter alleen nog maar een 'mesh', zonder kleuren.

 

Volgende stap:

het 3D scan resultaat controleren en aanpassen waar nodig.

het NR750 CAD model controleren en aanpassen waar nodig.

Resultaten samenvoegen in één model

CAD designs maken voor de bevestigingspunten.

 

Er van uitgaande dat de verhoudingen kloppen kan ik de gespecificeerde wielbasissen gebruiken om de maatvoering te controleren van beide modellen.

 

2024-07-29 10_36_54-Autodesk Fusion.png

2024-07-29 10_37_13-Autodesk Fusion.png

2024-07-29 11_01_43-Honda_nr ‎- 3D Builder.png

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jij bent een beetje de moderne, digitale versie van Allen Millyard 👍

Edited by voodoo
typo
Link to comment
Share on other sites

51 minuten geleden, voodoo zei:

Jij bent een beetje de moderne, digitale versie van Allen Millyard 👍

Bedankt, maar ik mag hopen dat ik Allen ooit zou mogen evenaren in zijn werk. 
Hij is voor mij in ieder geval een grote bron van inspiratie om te zien dat er een hele hoop mogelijk is.

Link to comment
Share on other sites

De lat ligt wel hoog als je hem wilt evenaren.

 

Maar ik moest bij jouw topic denken aan zijn manier om een kuip, tank en zitje te maken voor de RC374. Hele andere werkwijze. Beide manieren vind ik mooi om te zien.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...