Jump to content

Honda NR750 kappenset voor de RC36


 Share

Recommended Posts

8 uren geleden, KrommeDrijfstang zei:

Aangezien ik alleen de montage punten nodig had en een 3D scan erg veel rekenwerk voor de laptop vereist, ben ik gegaan voor een snelle en effectieve scan, in plaats van een volledige en gedetailleerde scan van de motor

Hoeveel mb/gb is een 3d scan van een motor?

Zal wel heel veel zijn denk ik.

Link to comment
Share on other sites

Leuk om te zien zo, zelf doe ik ook af en toe wat met puntenwolken. Alleen een iets ander vakgebied 😉.
image.png.5a8ffb189a554f30f7334821e8a8fb37.png

Edited by RoelH
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minuten geleden, RoelH zei:

Leuk om te zien zo, zelf doe ik ook af en toe wat met puntenwolken. Alleen een iets ander vakgebied 😉.
image.png.5a8ffb189a554f30f7334821e8a8fb37.png

Gaaf! Lijkt op een omgevingsscan. Doe je iets met landmetingen of in de bouw?

 

14 uren geleden, crossrunner zei:

Hoeveel mb/gb is een 3d scan van een motor?

Zal wel heel veel zijn denk ik.

Het zijn ruwe scans, dus niet de hele motor in detail. Maar de scans tezamen zijn ongeveer 1GB groot. De aangepaste STL waar ik mee kan werken in CAD is gelukkig minder groot: 60MB ongeveer.

De vele punten in de scan maken het echter lastig om de stl/mesh/scan om te zetten naar een object dat bewerkt kan worden in CAD (andere manier van rekenen in de achtergrond).

Dus ik moet even creatief gaan worden met het intekenen van de verbindingspunten.

 

On Topic:

 

De 3D scan van mijn VFR en het CAD model van de NR verschaald met behulp van de wielbasis (1470mm voor de VFR, 1435mm voor de NR). 
Beide modellen in één assembly file geplaatst en over elkaar heen gelegd met de as van het voorwiel als 0-punt.

Zo is goed te zien dat beide motoren een heel andere opzet hebben als het gaat om zithouding, handgreep locatie en meer.

 

To be continued!

2024-07-29 13_55_46-Autodesk Fusion.png

2024-07-29 13_56_16-Autodesk Fusion.png

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Natuurlijk zit dat bij een NR heel anders dan bij een VFR, anders zou het te makkelijk voor je worden. 😉

 

De clip-ons zitten bij de NR onder de bovenste kroonplaat en bij de VFR er ruim boven, dat geeft met het pas maken van de kuip wel uitdagingen. Maar de clip-ons verplaatsen naar onder de kroonplaat ontkom je, denk ik, niet aan.

En als je dan toch bezig bent kun je er gelijk een USD-vork inzetten, net als bij de NR.

 

En voor je het weet val je van het ene probleem in het andere en is in no time je portemonnee leeg. 🙃

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Mijn portemonnee wordt al geteisterd door een auto project op het moment 😅

wanneer die klaar is wordt de motor de volgende investering. Tot die tijd kan het af met tekenen en rekenen 😁

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ik heb nog wel wielen, voorvork, kroonplaat, achterbrug en remmerij te koop van een CBR1000RR (2001) voor een zacht prijsje.
In feite bijna de hele motor, al heeft deze in de gracht gelegen.....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier actief ben geweest. Ondertussen is er een hoop thuis gebeurd en wat minder dan gepland met de motor.

in het afgelopen jaar ben ik verhuisd, met een paar maanden wordt ik vader (de eerste) en heb ik mijn werk als ZZP'er grotendeels achter moeten laten wegens de aangepaste wetgeving.

Dit alles zorgde voor de nodige vertraging op het gebied van het motorproject.

 

Gelukkig heb ik in het nieuwe huis een redelijke ruimte om te klussen en sleutelen, dus heb ik onlangs wat werk kunnen verzetten met de motor.

Vorig jaar heb ik de 2001 Honda CBR1000RR opgehaald bij AFS Motorparts voor de voorvork. De rest kan ik kwijt bij een motoronderdelen handel (sloop).

Het uitwisselen van de vorkpoten, stuurplaten en alles wat er aan zit was een uitdaging omdat beide motoren met het voorwiel van de grond getrokken moesten worden met genoeg ruimte om de poten te verwijderen.

 

lang verhaal kort, het uitwisselen is gelukt. De poten zitten eronder en de motor staat weer op twee wielen.

Er zijn echter een aantal punten die ik nu moet gaan oplossen:

1. de maximale stuuruitslag is nu een flink stuk kleiner. De bredere vorkpoten en kroonplaten komen tegen het frame aan van het dashboard/tellerinrichting.

2. de oliekoeler en slangen geven niet genoeg ruimte voor de bredere poten. De oliekoeler radiator moet verplaatst worden, dit kan met de bestaande slangen gelukkig.

3. De gaskabels zijn te kort voor het bredere stuur. Er komt veel spanning op te staan bij maximale stuuruitslag naar één kant.

4. De choke kabels zijn te kort (door het bredere stuur ook).

 

voorziene oplossing: frame aanpassen door de bevestiging af te slijpen en een nieuwe bevestiging aan het dashboard frame te lassen.

langere gaskabels en chokekabel monteren

Adapter maken tussen het oude montagepunt van de olieradiator en de olieradiator zelf om deze vast te maken.

 

Daarnaast zijn de carburateurs (weer) verstopt waardoor er veel benzine de overloop uitgaat. Geen ramp, maar irritant om weer te moeten demonteren en schoon te maken.

De kappen kan ik wellicht alvast een begin mee maken als eerste test om te passen nu de boel toch uit elkaar blijft liggen voorlopig.

 

foto - frame en vorkpoot botsing.png

Edited by KrommeDrijfstang
foto toevoegen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...