Jump to content

De relatie tussen PK's, koppel en rendement uitgelegd


VFRikus
 Share

Recommended Posts

De relatie tussen PK's, koppel en rendement is hier al vaak onderwerp van discussie geweest en in de bijlage welke ik tegenkwam in het blad Auto & Motortechniek wilde ik jullie dan ook niet onthouden

Het maakt wel duidelijk waarom onze motoren zulke drinkebroers zijn bijvoorbeeld de Honda NC 750 zo zuinig is. Veel lees plezier!

VFRikus

AMT Jan Wouters.jpg

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Ik neem aan dat dit grappig is bedoeld van deze HTS-er?
Iedereen weet namelijk dat de luchtweerstand veel meer toeneemt bij hogere snelheden, en dus dat het verbruik ook toeneemt.
Dat die correlatie (ongeveer) kwadratisch is, dat weet dan weer niet iedereen. Dus 2x zo snel is 4x meer luchtweerstand.....
Daar kom je trouwens vanzelf achter als je met 260 km/u zwaait naar een andere motorrijder.... 😁

  • Haha 6
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, VFRikus said:

Dat het om thermisch rendement gaat lijkt me duidelijk.

VFRikus

Dat was mij anders niet duidelijk, en ik neem aan veel anderen ook niet.
Thermisch rendement heb je namelijk erg weinig aan in de praktijk (bij een voertuig). Dat is puur theoretisch.

Link to comment
Share on other sites

Euh.........., welke andere soorten rendement zijn er dan nog bij een ICE?

VFRikus

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, VFRikus said:

Euh.........., welke andere soorten rendement zijn er dan nog bij een ICE?

VFRikus

Brandstofrendement.
Rendement op investering.
Rendement op tijdwinst.
Geef het beestje maar een naampje.....

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Create New...