Jump to content

Steven's VFR800 VTEC 2006 Project Log

Killer
 Share

Recommended Posts

Heey allen!

In dit topic ga ik proberen een log te maken over het herstellen van mijn VFR. Uiteraard met de nodige foto's en planken/lampen met hoofdafdrukken waar ik gaandeweg ongetwijfelt tegen aan ga lopen. Deze post zal ik dan updaten nagelang er wijzigen zijn.

image.jpeg.f548fef502e9a2dd442414231e599696.jpeg

Stats:

Aanschaf: 21-08-2024

ODO (Aanschaf): ±48,500 Km 

Type: VFR 800 VTEC RC46C (JH2-RC46C-96MXXXXXX)

Bouwjaar: 2006

Kleurcode: R-101-C

Idea's:

Ideëen die enkel rondzweven in mijn brein, waarvan de uitvoering nog bepaald moet worden.

• Frame blackout (Chemisch aluminium blauwen?)
  • DIY Poedercoat/Cerakote voor klein onderdelen met behulp van "oud fornuis/oven"
  • Originele uitlaat inwendig modificeren met bypass valve?
  • Originele R-101-C restaureren/verkopen/ruilen?
  • Uitlaatbochten/headers vervangen of De-Cat?

To Do:

Ideëen die concreet en tastbaar zijn, die uitgevoerd gaan worden.

• LED lampen rondom (Remlicht, RAW, etc)
  • Angel/Devil eyes in koplamp unit fabriceren
  • Uitlaat gutten
  • (zelf) spuiten van zijkoffers en evt tank
  • Power Commander V inbouwen

Done:

Uitgevoerde of geschrapte ideëen.

• Rij-klaar maken van VFR (tijdelijke spiegel en kapschade stabiliseren)
  • Schade koplamp repareren (Ophang punt "plastic gelast")
  • Schade tellerunit repareren (Ophang punten gelijmd)
  • Cowl frame gericht/gebogen
  • Linker zijkoffer montage frame gericht/gebogen
  • Gear indicator monteren
  • Vervangen luchtfilter (K&N)
  • Verstelbare hevels monteren
  • Weersbestendig dicht maken overkapping als werkruimte
  • Thurn Spiegels met RAW's + looplicht
  • Aftermarket zadel? (Mogelijk een Sargant reviseren?)
  • Projector koplampen LED
  • Switchback LED's voor (Dagrij verlichting maken van voorste richtingaanwijzers)
  • Originele handvatverwarming met KOSO HG-13  Tecnoglobe Gold Premium vervangen
  • Gear indicator en voltmeter verwerken in toerenteller
  • Nieuwe kappenset via AuctMarts, met custom design (Chinese kappen, incl. ABS Tank cover) monteren
Edited by Killer
Update
  • Like 2

First Contact

De VFR in kwestie had een valpartij gehad, maar daarvoor was de prijs laag. Motorisch altijd goed onderhouden en zag er (op de schade) punt gaaf uit. 

Schade reparatie, Noodreparaties:

image.jpeg.f7688a8cfe57f46d071f1d1d5efefcf4.jpeg

Poetsbeurt benodigd..Enige schaaf, scheur en breuk te zien.

image.jpeg.d1c09ede4ba8a64c3c5dc81d6c14ac35.jpeg

"Drift Stitch" hechtingen toegepast.

De scheuren in de cowl zijn doorboord op het einde, om verdere scheurvorming te mitigeren. "Drift Stitch" is toegepast om een enigsinds flexibele fixatie te creeeren. Plus, ik vind het wel wat hebben qua looks 😅

image.jpeg.9ac58ebf5fbc0b66cea3616aa8e805fc.jpeg

Een behoorlijke "tijdelijke" lelijke oplossing.

De linkerspiegel van de VFR is gesneuveld. Dit blijkt een enorme nachtmerrie te zijn om OEM te vinden voor een "normaal" prijsje.

Om toch de VFR straat legaal te maken, moet er IETS van spiegel op zitten. De oplossing is een stuk aluminium van een oude inbus set onder de minifreesbank zetten, en hier een aftermarket spiegel van de CBF600N op te zetten, mijn oude motor. 

Een absoluut gedrocht van een oplossing; maar we kunnen nu rijden!

Update: Een nieuwe aftermarket OEM look-a-like spiegel van VICMA is gemonteerd. Deze lijkt en voelt identiek aan de OEM spiegel rechts. Deze lompe koe heeft echter deze nieuwe spiegel gesloopt toen hij even de hoek van de montage frame te kunnen bijstellen via de spiegel. Noot: De spiegelscharnieren zijn niet toereikend voor het richten van een frame.

Luchtfilter:

Tussen toen en nu is nog een K&N filter gemonteerd, de HA-8098. Opmerkelijk, is dat de meeste foto's van deze filter een kleinere filteroppervlak weergeven, dan daadwerkelijk ontvangen. Wellicht is het product geupdate? Desondanks niet vergeten de originele O-ring te verwijderen anders past de K&N filter niet. (en bewaren voor toekomstig gebruik!)

image.png.9f150af9514464d3bcc0c057717aafde.png

Ome Aliexpress is vaak mijn go-to voor niet-krititsche items, waarvan ik denk: Dit moet toch goedkoper kunnen?

Een gear indicator en voltmeter zijn hier voorbeelden van. Het enige nadeel is dat je soms zelf wat werk moet doen om het "goed" te krijgen, of het te laten passen. Daar ben ik gelukkig niet schuw voor.

Gear indicator:

De VFR VTEC kent blijkbaar wat bijzonderheden. Van 2002-2005 zou de gear indicator aan de snelheids sensor gekoppeld moeten worden, links van de fiets, en een kabel worden afgetapt van de ECU (toerental? geen idee)

Vanaf 2006, is het mogelijk om de 4 pins "diagnose" plug (Service Check Connector) te gebruiken, bij de ECU. 3 keer raden welke ik verkeerd heb besteld. 

image.png.2490c4e932d436c0c49e72bf16670fe5.png

De 2002-2005 methode, een 3-pins connector (en een niet getoonde aparte draad)

image.png.16c945ed0a44f7f3e79569a2a8b6e862.png

De 2006< methode, een 4 pins connector die aansluit op de "Service Check Connector"

Word vervolgd....

• Like 4

• 3 weeks later...

Update:

Tijdelijk van de overkapping met wat zeil een semi-beschutte werkplek gemaakt. Hierdoor kan ik hopelijk wat meer sleutelen zonder al te veel last van de weeromstandigheden.

Helaas is mijn schuurtje/garage te klein om fatsoenlijk eraan te werken, en de motor in de woonkamer is toch wat minder praktisch (uit eerdere ervaringen gebleken)😅

Bij Thurn Motorsports enkele onderdelen gehaald;

-Spiegels met LED richtingaanwijzers

-Crash/Slider pads*

-LED Relais

Helaas kreeg ik bericht dat de sliders* niet meer in productie waren. Hiervoor wel in de plaats de chain guard gevraagd.

IMG-20241002-WA0000.jpg.9a696da12e17612e7406d9cbeeb9e4ae.jpg

ook heel erg mooi moet ik zeggen. Tzt kijken of deze nog een ander kleurtje gaat krijgen.

Eveneens zijn een paar aliex onderdelen binnen, zoals stickers, koppeling- en remhevels, LED H7 projector lampen, polarisatie filters, de "goede" gear indicator, throttle lock....etc.

image.jpeg.016e299df5e83156c47b76a8dcaad461.jpeg

Gouden 3d VFR Sticker. Hij is een paar milimeter kleiner dan het origineel.

Op naar het monteren!

LED Spiegels, Thurn Motorsports

De nieuwe spiegels van Thurn zijn, in mijn mening, wat meer gestroomlijnd en passend bij de vormen van de VFR.

De positie van de nieuwe spiegel is wat lager en dichter bij de kuip dan de originele spiegels, waardoor je lastiger "om/over je schouders" kan kijken.  Wellicht dat ik hier nog extenders op ga monteren, maar voor nu ben ik blij.

Let wel, voor de bekabeling dien je wel een gaatje in de kap te maken, en de kabels naar de desbetreffende raw's door te lussen.

image.jpeg.393e6c4f4d2887de4af1ecdd7665f582.jpeg

Rechterspiegel (vanuit bestuurder gezien) is OEM, linkerspiegel is de LED spiegel van Thurn Motorsports. 

image.jpeg.c24321ce3b187a076fab067d20034349.jpegimage.jpeg.db4fd6578809fb745a4b15861cb5edcd.jpeg

De spiegels hebben ingebouwde knipperlichten.

Wat fijn is, is dat het "glaasje" voorbij de rand gaat, zodat je ook vanuit de bestuurderspositie óók kan zien dat je knipperlicht nog aan staat, en breed zichtbaar is. Extra zichtbaarheid is nooit mis, alsmede de herrinering dat je je knipperlicht even moet uitzetten na de bocht😁.

Switchback LED's

Switchback led's zouden lampjes zijn die standaard wit licht geven, tenzij je je RAW's bedient. Een soort dagrijdverlichting als het ware. Dit is doorgaans een 3 polige aansluiting (Massa, Knipperlicht en Dagrijdvelichting).

Eerdere research zou stellen dat bij de VFR deze al voorzien was van een 3 polige stekker, maar helaas is dit niet het geval bij mijn 2006 VFR. Op de bestellijst: twee 7443 T20, 3 polige lamphouders en een paar stekkertjes zodat de RAW's in de spiegel ontkoppeld kunnen worden in de toekomst, mits nodig. 

image.jpeg.13adb0fd3ef8ccd5c8170a36e3079ed2.jpeg

Hm, Twee-polig

H7 LED Projector lampen

Ik denk dat dit een van de meest besproken en controversiele topics is hier. LED lampen, en de onwijs belachelijke output tegenwoordig.

Er zijn H7 lampen met mini-projector lensjes te krijgen. Deze geven een strak lichtbeeld, indien je koplamp geen frensel lens heeft en er geen "ongerichte" strooilicht je reflector in komt.

Sommige modellen hebben een klein "schildje" om de cut-off (afsnijding) van het lichtbeeld te bepalen. In mijn nieuwsgierigheid wil ik kijken of we het lichtbeeld dusdanig kunnen fine-tunen dat we maximale output hebben waar we dit willen hebben, conform RDW/Wetgeving richtlijnen, door het "schildje" aan te passen en eventuele stooilicht in de reflector te beperken. Dit wil ik dan "kalibreren" aan de hand van verschillende lichtbeeld metingen, een telefoon met LUX sensor (rudimentair), en een lange vlakke garage. 

image.jpeg.0b3c77e588fd53368d232df2e4c0293c.jpeg

"Schildje"

image.jpeg.0155f2255ec246247caeb68d23c71d9c.jpeg

"Schildje" in de behuizing, beetje lastig te zien.

Verstelbare koppeling- en remhevels

De nieuwe hevels zijn gekozen voor de nieuwe kleurenschema van de motor. Het is een vrij eenvoudig "plug and play" klusje, echter heb ik wel eerst alle schroeven gedemontereed om vervolgens overal loctite op te doen.

Maar goed ook, want onze oosterse vriendjes hebben blijkbaar alle schroeven niet handvast maar vingervast gedraaid. Ai...

Al met al lijken ze erg solide als alles is aangedraaid.

image.jpeg.39b79d72a96db3f12b5b6221a73014d9.jpeg

Edited by Killer
layout
  • Like 2

Lekker aan het sleutelen zo te zien. Persoonlijk ben ik geen fan van Alie-items na wat onprettige ervaringen. Met name verlichting (led) was een drama in kwalitatief opzicht. Ieder zijn ding natuurlijk en het hangt ook een beetje af welk onderdeel. Stickers zijn no risk items.

Wat ik echter nooit zou doen is goedkope rem- en koppelingshandles. Ook al zien ze er “robuust”  uit.

In Duitsland en Luxemburg wordt je zonder pardon van de weg gehaald als ze je aanhouden met dat spul.

• Thanks 1

Over de rem- en koppelings hevels heb ik inderdaad erg getwijfeld. het is ook niet echt een "low risk" item als je ineens je remhendel foetsie is.

Naast de kleur, zie ik nog geen echte "voordeel" tov de OEM hevels. Ik had verwacht dat er meer afstel mogelijkheden waren. Binnekort een ritje maken in de wijk, en kijken of ze bevallen, anders  gaan de oem's weer erop (wellicht in een ander kleurtje)

Let tijdens het testen vooral goed op het aangrijppunt van de voorrem. Controleer of de voorrem niet aanloopt en de schijven te warm/heet worden.  Die hendels willen nog weleens niet goed passen (los van de twijfelachtige kwaliteit). En ik kan het weten.....(door schade en schande wijs geworden). UIteindelijk heb ik wel mooie goedpassende Tüv-gekeurde hendels gekocht bij MOTEA waar ik al jaren probleemloos mee rondrijd.

• Thanks 1
  • Haha 1

20 minutes ago, Simon1975 said:

Handig onder de overkapping idd.

maar zie ik nou een CBF600 als werkbank dienen? ☺️

Klopt! De CBF is mijn vorige motor, die flink wat liefde nodig heeft. 95k op de teller, oude lesmotor. Deze gaat volgend jaar naar een nieuwe eigenaar als 1e motor, nadat de garage hem heeft overhaald. Foto's van de CBF zijn nog te zien in mijn kennismakings post😁

• Like 1

• 2 weeks later...

Het lichteuvel

LED lampen zijn al een veel besproken topic. Ik wilde zelf even kijken hoe dit nu in de praktijk werkte en waarom er zo veel problemen ontstaan.

In de vorige post was een van de led lampen te zien die ik heb liggen. Uiteindlijk zit in de dimlicht nu een andere (maar gelijk aan design) LED H7 projector lamp in.

Hier zit dus aan de voorkant een klein lensje, waarmee je lichtbeeld strak word afgesneden, en je op het oog een heel mooi strak beeld hebt. Ik denk dat als je hier een lamp calibratie machine op zou zetten, je wellicht nog "APK waardig" zou uitkomen.

MAAR DAN

In de foto hieronder zie je inderdaad een rete strakke lijn, op circa 15 meter dipt hij laag genoeg volgens richtlijnen. Hij mag zelfs hoger, (en ja, dat is gemeten mét bestuurder circa 75kg, vandaar wat lager). 

Maar de onnoemelijk grote hoeveelheid strooi-licht die zichtbaar is, is in mijn ogen de grote reden van verblinding. "Maar mijn lichtbeeld is strak afgesneden!" is dus geen valide reden om te denken dat je LED lamp mooi voldoet aan de eis "Niet hinderlijk voor andere bestuurders"

Een potentiele reden, is dat het LED lampje ook een opening heeft, waardoor hij dus vreemd uitstraalt richting de reflector. Ook is er wat strooilicht van de projector lens, die ver buiten de reflector uitsteekt. De reflector gooit deze residuele strooilicht alle kanten op, behalve de goeie. Als ik het peertje verder terugtrek in de reflector, dan verdwijnt ook veel van het strooilicht. 

Een van de opties die ik wil overwegen is een soort schild, om deze strooilicht tegen te gaan, dan wel kijken of de lamp ver genoeg teruggezet en vastgemaakt kan worden om dit probleem op te vangen.

IMG-20241018-WA0002.thumb.jpg.d2cf3ba2150434231099254e8f5bb67c.jpg

Lichtbeeld. Let met name op de grote hoeveelheid strooilicht, ondanks een scherp afgesneden lichtbeeld in de verte.

IMG-20241018-WA0001.thumb.jpg.2232e84d1892314a920b5d775556d3a3.jpg

LED element schijnt deels zijwaards. Projector element "strooit" buiten de reflector.

IMG-20241018-WA0000.thumb.jpg.ac34407efe17123cab357f9c26689692.jpg

Projector lens steekt uit, strooit licht mogelijk foutief weg.

En die vreselijke bak strooilicht komt omdat de lichtbron en de spiegel lenscombinatie niet bij elkaar horen.

Enige jaren geleden is hier veel discussie geweest over retro fit Xenon en toen heb ik meermaals de vergelijking gemaakt dat je probeert een Nikon lens met duct tape voor een Canon body te plakken en verwacht goeie foto's te kunnen maken.

Dit soort conversie is poer definitie gedoemd te mislukken en alleen maar ontiegelijk hinderlijk voor je mede weg gebruikers.

In de Kliko er mee!

VFRikus

• Like 3

@Smuiger: Lees AUB mijn post hierboven nog een keer en probeer hem dan binnen te laten komen. Je kan nog zoveel hele mooie moeren vinden, van allerlei fabrikanten, maar Engelse schroefdraad gaat nooit passen op een Metrische bout!

Er is maar een goeie lamp voor een koplampunit en dat is de lam p waar hij voor gemaakt is.

VFRikus

Nog weer niet goed gelezen. Ik rij momenteel zelf met LED verlichting, maar dat is af fabriek en dus is de combinatie lichtbron en lens en spiegel optimaal zonder strooilicht.

VFRikus

• Like 1

Ik rij zelf met een complete set van Retrofit Lab. Dat is niet alleen een led of xenonlamp met een lensje er voor, maar een complete unit die in de bestaande lampunit/reflector wordt geplaatst.
Hiervoor moet je dus wel je bestaande koplampunit vernaggelen omdat het gat ruim 3 keer zo groot moet worden.
Deze unit geeft een dusdanig perfect lichtbeeld met (vrijwel) geen strooilicht. Dat is zelfs zo erg weinig, dat als je niet recht voor de koplamp staat in de lichtbundel, dat je niet kan zien dat deze brandt.
Vandaar dat ik led-ringen om de unit geplaatst heb zodat je mij in elk geval ziet aankomen.
Niet legaal, erg duur, en erg tevreden.

• Like 1

Share

• Create New...