Killer Posted October 30, 2024 Author Share Posted October 30, 2024 10 hours ago, Bazz said: volgens mij is het hier al vaker gedaan, onder andere onze 'VFR-doctor' @Johan heeft hier ruime ervaring mee je zou een donor uitlaat kunnen aanschaffen om het proefondervindelijk uit te vogelen Het idee is inderdaad om een tweedehands uitlaat te vinden, en te kijken of ik hier mee kan "experimenteren". Zover ik zag, hebben mensen vaak alle pijpjes eruit gehaald, of enkel de twee (in schema 4 en 5) uitlaat pijpjes gemodificeerd/verwijderd. Uiteindelijk ben ik nog wel van plan om een decibelmeter aan te schaffen om daadwerkelijk wat te meten, maar daarmee kun je helaas niet de "toon" of "klank" echt goed bepalen. Naast "beschaafd sportief" moet het natuurlijk ook wel mooi klinken.😅 Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodoo Posted October 30, 2024 Share Posted October 30, 2024 (edited) Een goede deciBelmeter is akelig duur, de goedkopere zijn behoorlijk onnauwkeurig. En je moet ook weten hoe je moet meten. Bruel&Kjaer levert mooie meters, prijzen zijn op aanvraag (maar reken op een paar duizend euro) Edited October 30, 2024 by voodoo 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Killer Posted October 30, 2024 Author Share Posted October 30, 2024 3 minutes ago, voodoo said: Een goede deciBelmeter is akelig duur, de goedkopere zijn behoorlijk onnauwkeurig. En je moet ook weten hoe je moet meten. Bruel&Kjaer levert mooie meters, prijzen zijn op aanvraag (maar reken op een paar duizen euro) Ik had mij nog niet erin verdiept, maar bedankt voor de tip! Ik moet even kijken of het wellicht mogelijk is om via het werk ofwel een meter te lenen, ofwel dat ze een aangeshafte meter kunnen calibreren (Als dat uberhaupt binnen de mogelijkheden valt, want er zijn natuurlijk gewoon hardware limitaties). Het is nog even hersenspinsels tot nu toe haha. Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodoo Posted October 30, 2024 Share Posted October 30, 2024 Nog even na zitten denken: met een goedkope dB-meter kun je natuurlijk wel verschillen bepalen. Zorg dan wel dat je iedere keer op dezelfde manier/positie en zo gaat meten. En voor wat betreft "mooi" geluid; ik vind het vervangen van een reflectiedemper(deel) en deze vervangen door absorptiedemping wel een verbetering. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Killer Posted October 30, 2024 Author Share Posted October 30, 2024 5 minutes ago, voodoo said: Nog even na zitten denken: met een goedkope dB-meter kun je natuurlijk wel verschillen bepalen. Zorg dan wel dat je iedere keer op dezelfde manier/positie en zo gaat meten. En voor wat betreft "mooi" geluid; ik vind het vervangen van een reflectiedemper(deel) en deze vervangen door absorptiedemping wel een verbetering. Tja een delta is dan inderdaad te meten, maar het is wat je zegt, hoe nauwkeurig gaat hij het verschil meten? Hoe arbritair word het? Wellicht eens wat experimenteren met een telefoon of hoogwaardige microfoon... voor wat betreft type demping; Zover ik begreep word absorptiedemping ook gebruikt om de uitlaat flow te behouden (immers loopt het niet tegen een "labyrint" aan schotten aan), en word vaak de hoge tonen eruit gefilterd. In principe zou ik in de uitlaat pijp 2 kunnen verbinden aan pijp 4 en 5, via een geperforeerde pijp, en de kamer vullen met demperwol. Dan zou je (In theorie) een soortgelijk effect kunnen verkrijgen. Zonder in diepte kennis te hebben over de hele dynamica van gasflow in combinatie met de ontbrandingsfasen is het echter allemaal wat giswerk wat het doet qua performance en geluid. Maarja, men moet maar een hobby hebben he? 😅 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bazz Posted November 4, 2024 Share Posted November 4, 2024 Op 30-10-2024 om 13:26, voodoo zei: Nog even na zitten denken: met een goedkope dB-meter kun je natuurlijk wel verschillen bepalen. Zorg dan wel dat je iedere keer op dezelfde manier/positie en zo gaat meten. Ik ben al een keer staande gehouden voor een geluidsmeting, volgens mij een van de eerste geluidsfuiken, toen het thema net in de media kwam. Politie deed eerst een meting met een handheld en pas als je boven een bepaalde waarde kwam werd je aan de geijkte opstelling gezet. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodoo Posted November 5, 2024 Share Posted November 5, 2024 Als ze een dB of 5 als marge aanhouden kan dat best op die manier. Is ook vergelijkbaar met de blaastest, als die te hoog aangeeft mag je ook naar het bureau voor bloedafname. Nee, geen ervaring mee. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Killer Posted November 14, 2024 Author Share Posted November 14, 2024 Auctmart, Chinese kappen Na een lange tijd (4 September betaald), zijn de chinese kappen eindelijk binnen. Deze waren besteld bij Auctmarts, via hun eigen website. (En nee, ik word niet gesponsored ofzo, was het maar waar haha) Het is nogal een stressvolle situatie geweest, want de "Skoda Lava Blue" die ik had aangegeven, was toch een uitdaging. Zeker toen ik de foto's kreeg van het resultaat, was ik erg bezorgd; het zag totaal niet uit als ik mij had voorgesteld. Erger nog, het was een afgrijselijke kleur blauw. Nu, op elke monitor ziet het weer anders uit. Na veel mailen en toch maar de gok wagen, zijn ze hun lange reis begonnen Het voorbeeld, die weliswaar veel beter uit ziet op mijn computerscherm dan op de telefoon... Je zult maar postzegels nodig hebben.... Na 38 euro inclaringskosten (want ze zouden "maar 80 euro kosten"), is het pakketje opgehaald. Alle kappen zijn verpakt in een soort dunne schuimfolie, en vastgeplakt met plakband. (nee, geen tape, maar gewoon je kantoor plakband). Oof. Als ze het maar hebben overleefd. Dat is nogal krap verpakt... Maar we zijn hier natuurlijk voor de foto's niet voor een ellelange text over verpakkingen. Het interceptor logo, en een close up van het metalic blauw. Meest representatief van de "echte" kleur Een van de zijkappen met Honda logo. De blauwe kleur is hier op de foto wéér anders...maar gelukkig matched het in het echt wel. En het neusje! Het zwarte scherm geeft een beetje "Aliens vs Predator / Alien Queen" vibes. Daar gaat nog een andere op waarschijnlijk. Al met al ben ik wel tevreden. Het is niet 100% de kleur die ik in gedachte had, gezien de "Skoda Lava Blue" een wat uniekere "zwarte parelmoer" effect heeft. Afin, voor de prijs mogen we niet teveel klagen. Wel is van de linkerkap een oogje afgebroken. Shit, toch niet helemaal goed gegaan in de post. Afgebroken oogje. Makkelijk te repareren, maar toch.. Het kan weliswaar gelijmd worden, wat ik waarschijnlijk ook ga doen. Maar eerst even kijken hoe de leverancier dit wil oplossen. Inhoud: Je krijgt, zoals op de eerste foto, alle gespoten delen met uitzondering van de dekplaatjes voor je duogrips. (of in iedergeval in mijn geval). Ook krijg je de zwarte kuipdelen, zoals het middelste zwarte gedeelte achter je voorband (geen idee hoe dat kuipdeel heet...centrale kap ofzo? het houd de linker en rechter kap aan elkaar in iedergeval), de zwarte dekplaatjes van de knipperlichtruimtes, en zelfs de kap voor over je tellerunit. Ze zijn van een flexibelere kunststof, en ik had al gemerkt dat hier en daar de hete lucht fohn erop mag om ze in verband te krijgen. Ik heb ook een bolt kit besteld in het zwart, echter kreeg ik ze in het zilver. Het lijken generieke boutjes, dus het is even kijken of het past. Ook de rubbertjes zijn anders dan de Honda rubbers waarbij er intern een moertje zit verwerkt. We gaan het zien of het past. Het zwarte scherm was in de prijs inbegrepen, en ziet er goed uit, alleen een beetje raar op de nieuwe kleurstelling. Eens kijken voor een mooie semi-transparante blauwe ofzo. Voor de opvallende kijker; er is ook een tankcover besteld. Het zou, volgens andere forums, een ABS compressie deel zijn. Het bestaat uit twee "schalen" die in het midden zijn gelijmd met een abs strip. De vraag is; gaat het over mijn huidige tank passen? Ik wilde het risico nemen, gezien ik uiteindelijk ook een tankring voor een tanktas ga monteren, wat mogelijk de kap beter op zijn plaats gaat duwen. Als je dit niet hebt, dan zit bij je tank een soort grote gleuf waar je je originele tank ziet. We gaan het meemaken. Kwaliteit: Nu, de kappen zijn ABS injection molded. Het voelt lichter en voor het gevoel iets stijver/brosser dan de originele kappen (wellicht vandaar dat het oogje is afgebroken, het lijkt daar ook alsof het ABS niet helemaal volledig in de mal is gekomen). Verder zitten er messing draad inserts op sommige montage punten, en lijkt alles redelijk recht te zijn. De logo's zijn overgespoten met clearcoat, maar er is wel reliëf te voelen. Hier en daar zijn druipers te zien, maar niets storend, of op hele zichtbare plekken. De lijnen zijn strak. De binnenkanten van de kappen hebben wat overspray, maar verder is er niet te zien of er een primer laag op zit of niet. Het is wel enigsinds grof en rommelig. Lijmresten, tape resten en een korrelige structuur. Vermoedelijk gewoon niet schoongemaakt nadat de kappen gespoten waren. Pasvorm: Nou, dit is natuurlijk de "Million dollar question". De pasvorm. Daar moeten we helaas nog even op wachten, omdat ik nog geen tijd heb gehad om de VFR uit elkaar te schroeven. Hopelijk volgt dat deze week! Het winterproject mag gaan starten nu! 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Killer Posted November 14, 2024 Author Share Posted November 14, 2024 Nog even een paar filmpjes van de tank en achterkuip! Een filmpje van de tankcover. Een filmpje van de achterkuip/kont met seatcover. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodoo Posted November 14, 2024 Share Posted November 14, 2024 Op de foto's ziet het er in ieder geval strak uit. En de kleuren vind ik ook mooi. Ben benieuwd naar het eindresultaat. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thunderbird Posted November 14, 2024 Share Posted November 14, 2024 Zo op het oog valt het niet tegen hoor! Het idee van de zwarte brede streep die centraal over de motor loopt vind ik best mooi! (Ga ik ook eens over denken voor op m’n ‘tahitian blue’ 800fi, al zou ik dat dan wrappen). dat afgebroken oogje is wel te herstellen. Google maar eens op heat stapler hoe je dat zou kunnen doen. Benieuwd naar hoe de pasvorm en montage is. Zie uit naar je volgende update! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petrovski Posted November 14, 2024 Share Posted November 14, 2024 Hoi @Killer het ziet er gewoon 'strak' uit hoor, gaaf vind ik het wel, ben ook benieuwd naar het eindresultaat. In afwachting 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bazz Posted November 14, 2024 Share Posted November 14, 2024 gewaagde kleur! ben ook benieuwd naar het resultaat 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
klein Posted November 15, 2024 Share Posted November 15, 2024 Zal mij benieuwen hoe het allemaal in elkaar gaat passen ? En natuurlijk naar het eindresultaat 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Killer Posted November 22, 2024 Author Share Posted November 22, 2024 (edited) De tijdelijke "werkplaats" Mijn huis is niet heel geschikt om een hele motor uit elkaar te schroeven. Het was met de CBF600N al een uitdaging in de woonkamer, en sinds ik een nieuwe bankstel heb, ben ik wat huiverig met rondspanndende vloeistoffen. Ik heb een overkapping die ik al ietswat dicht had gemaakt met zeil, maar dat was toch niet afdoende. Het werd nodig tijd om de CBF in de schuur te plaatsen, en de overkapping klaar te maken voor het VFR winterproject. Constructie is niet mijn ding, dus alvast excuses voor de traantrekkende constructie/houtwerk. Het is in iedergeval redelijk dicht en droog. een kleine 12m2 aan werkruimte, wat opklap tafels, en we kunnen eindelijk goed van start! Buitenkant van de overkapping. Let niet op alle rommel die heeft moeten wijken voor de VFR 😅 Binnenkant, ruimte is wat karig maar goed genoeg om vrij rondom te werken. Aan de huiszijde staan nu inmiddels 2 klaptafels voor de nieuwe kappen. Let niet op de "lichtplaat". Hornbach levert blijkbaar de zeilen met een marge van 20cm, waardoor een overbrugging gemaakt moest worden. Het blauw zeil zit semi vast. Hierdoor kan ik wel nog de motor in en uit rijden, of eventueel hem half open zetten indien er gelucht moet worden. Hopelijk word de volgende picture-post eentje waarbij eindelijk de nieuwe kappen gemonteerd worden!😁 Edited November 22, 2024 by Killer 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts