Jump to content

smartphone versus navigatie apparatuur

Share

Recommended Posts

Na inmiddels alweer vele km gemaakt te hebben plopt het idee op verder te kijken naar navigatieapparatuur. Op dit moment rij ik met behulp van mijn smartphone, Vroeger was dat een garmin die mij altijd goed is bevallen. Ben nieuwgierig naar jullie ervaringen, voors en tegens en bruikbare tips. IS een smartphone inmiddels gelijk waardig aan een garmin / tom tom of toch niet. En als ik dan zou moeten kiezen. Garmin of tom tom? of.....

een smartfoon is zeker vergelijkbaar.  veelzijdiger ook want je kan zelf kiezen welke software je gebruikt. neem wel een foon die tegen een stootje kan

en wat betr de keuze TT of gm.  dat heel persoonlijk.  de TT serie is inmiddels erg gedateerd en als je een gm neemt raak je echt nooit uitgepraat.

• Haha 1

De één zweert bij Garmin, de ander bij tomtom. Ikzelf ben garmin gebruiker. Een heel groot nadeel van TomTom vind ik dat je het herrekenen van routes niet kan uitzetten (of op verzoek als van de route wordt afgeweken).  Bij een garmin kan je veel meer instellingen aanpassen heb ik het idee al dan niet met hulpprogramma's. Tot aan eigen kaart kleur thema's aan toe. Voor zover ik weet zijn deze mogelijkheden er niet bij TomTom. De grote vraag is wat wil je ermee doen en wat wil je ermee kunnen. En heb je er een hobby in om een en ander uit te zoeken en eigen te maken. Er zijn er ook die zon ding kopen en dan verwachten dat alles automatisch gaat, want ja zon ding kost €500 dus wordt er verwacht dat er zelf weinig hoeft te worden gedaan.

Smartphone navigatie heb ik weinig ervaring mee behalve een keer toen ik een route heb gecontroleerd met de auto waarbij ik een garmin en smartphone tegelijk de route liet volgen. Bij mij kwam de route helemaal overeen maar ken ook verhalen dat er toch verschil in zat. Dit is dan meer hoe de route is gemaakt en daar blijven altijd verschillen in likt het hoe goed je het ook probeert af te stemmen. Voor eigen gebruik werkt het misschien goed, maar bij delen met meerdere rijders wat minder. Maar dat blijft altijd wel zo heb ik het idee🤭

Aan mijn antwoord heb je vast ook niet zoveel, maar ik heb momenteel zowel een Garmin Zumo 660 als een (oude, niet als telefoon in gebruik zijnde) IPhone 11 met MyRouteApp navigation op mijn stuur.

Ik vertrouw met een vaste route = track eigenlijk nog altijd op mijn Garmin en zie de foon nog wel eens afwijken. Ik heb geen idee of dat komt omdat ik toch iets niet goed heb geïmporteerd vanuit mijn routes in MRA (MyRouteApp) Ik ben mij dus ook aan het oriënteren en het navigeren m.b.v. een foon aan het 'eigen maken'. Tot nu toe vind ik de Garmin prettiger, maar daar ben ik natuurlijk ook al 12 jaar aan gewend. Ik ben alleen bang dat als deze het wel begeeft ik niet blij wordt van de Zumo XT, maar daar hoor je ook weer héél veel verschillende berichten over. 

Succes met je keuze 😉

Kort antwoord: telefoon met TomTom.

Lang antwoord:

Vroeger reed ik rond met een TomTom kastje in mijn auto, tegenwoordig zit het ingebouwd in het entertainment systeem van de auto maar toch rij ik voornamelijk rond met behulp vam de TomTom app op mijn telefoon. Dat komt omdat de verkeersinfo op de teleffon veel sneller en accurater is, ik heb ook het idee dat de route berekening wordt uitbesteed aan een aantal computers ergens op het internet dus vaak is mijn route al bekend als de verkeersinfo nog geladen moet worden (en dan wordt duidelijk waarom ik om moet rijden). In de vrije tijd heb ik natuurlijk niet veel verkeer maar heb je wel weer weg(sectie)afsluitingen door werkzaamheden, ook die worden correct verwerkt in de route berekeningen.

Omdat ik toch al een abbo had in de auto dit ook meegenomen naar de motor met een balhoofd klem van Ram mount.

Het grote voordeel op de motor voor mij is de stembegeleiding. Ik hoor die via mijn noise cancelling in-ear headphones  en daardoor hoef ik niet de hele tijd naar het dashboard te staren. Ik kan gewoon rond me heen kijken (en op het verkeer letten uiteraard) en hoor wanneer ik moet afslaan. Ik heb ook met andere apps geprobeerd zoals Google maar ook op motorrijders gerichte Calimoto en TomTom GO Ride (inmiddels gestopt) maar ik vond de afknapper is de kwaliteit van de stembegeleiding (te veel onnodige info zoals de naam van de straat waar ik in moet draaien).
Ik ben over het algemeen tevreden over de 'Kronkelroute' planning (soms opletten dat je niet een dijk wordt afgestuurd om hem daarna weer op te rijden, of een 250 meterr en parallel weg nemen, hij doet soms erg zijn best om bochten in je route te krijgen).
Wat de planner niet zo goed kan is: doe mij maar een ritje van 2 uur! Daar is Calimoto natuurlijk wel goed in, maar die heeft ook een (vrij stevige) abonnenmentsvorm voor de routebegeleiding als je wat verder wilt gaan dan je directe omgeving.

Dit vraagt een beetje vooruit planning maar wat ik vaker doe is de avond van te voren: https://plan.tomtom.com gebruiken om mijn route uittestippelen en dan te synchroniseren met mijn telefoon. Nadeel daarvan is dat je niet makkelijk meer kunt aanpassen onderweg. Maar je kunt daar ook een route importeren van andere bronnen, waaronder: de https://calimoto.com/en/motorcycle-trip-planner website die dan weer WEL gratis is, ook buiten je woonplaats.

Op 24-9-2024 om 15:44, GuusM zei:

Na inmiddels alweer vele km gemaakt te hebben plopt het idee op verder te kijken naar navigatieapparatuur. Op dit moment rij ik met behulp van mijn smartphone, Vroeger was dat een garmin die mij altijd goed is bevallen. Ben nieuwgierig naar jullie ervaringen, voors en tegens en bruikbare tips. IS een smartphone inmiddels gelijk waardig aan een garmin / tom tom of toch niet. En als ik dan zou moeten kiezen. Garmin of tom tom? of.....

Ik wil je niet verjagen hier hoor, maar misschien dat een forum over navigatiesystemen je verder helpt met je zoektocht?:scratchchin:

Of MrGPS

Edited by Eric
  • Like 1

Ga even bij een vestiging van Waypoint langs, uitstekende informatie en ze zijn er echt niet op gebrand om jou per sé een toestel te verkopen.

• Like 1

On 9/26/2024 at 5:11 PM, Firefly said:

Ga even bij een vestiging van Waypoint langs, uitstekende informatie en ze zijn er echt niet op gebrand om jou per sé een toestel te verkopen.

En dan nu een antwoord wat je volgens mij nog niet voorbij hebt zien komen 😉 .

Ik gebruik mijn telefoon i.c.m. een Carpuride W603 mutlimedia systeem. In mijn geval een iPhone (met Carplay) met daarop de motor app Detecht.

Zo kan ik mijn Flitsmeister, Apple music en Detecht (of af en toe Google) navigatie gebruiken en routes maken, en importeren. 

Ik heb heel wat apps geprobeerd en deze vind ik het prettigste werken, Dat Carpuride systeem is ook heel goedkoop maar werkt prima,

Er zittten zelfs 2 dashcams bij, voor en achter. De telefoon heb ik ook op het stuur gemonteerd maar je kan hem ook gewoon in je jas houden,

Al zal ie dan wel redelijk snel leeg zijn. Ik heb dus een houder met lader, en nog een lader in mijn tasje achterop.

Meer info kan je vinden op:

https://carpuride.com/products/carpuride-w603-wireless-portable-motorcycle-stereo-with-hd-1080p-dual-cameras (zoek even een kortingscode mocht je gaan bestellen, scheelde bij mij zo'n 50 euro geloof ik).

https://www.detechtapp.com/

IMG_2927.thumb.jpeg.02ad54f33dcb92e47283a5b0dc24194d.jpeg

IMG_2313.thumb.png.a296c921e06f4be923094405be8e0c8f.png

Edited by Tycho Sta
Foto’s toevoegen
  • Like 1

15 uren geleden, Tycho Sta zei:

En dan nu een antwoord wat je volgens mij nog niet voorbij hebt zien komen 😉 .

Ik gebruik mijn telefoon i.c.m. een Carpuride W603 mutlimedia systeem. In mijn geval een iPhone (met Carplay) met daarop de motor app Detecht.

Zo kan ik mijn Flitsmeister, Apple music en Detecht (of af en toe Google) navigatie gebruiken en routes maken, en importeren. 

Ik heb heel wat apps geprobeerd en deze vind ik het prettigste werken, Dat Carpuride systeem is ook heel goedkoop maar werkt prima,

Er zittten zelfs 2 dashcams bij, voor en achter. De telefoon heb ik ook op het stuur gemonteerd maar je kan hem ook gewoon in je jas houden,

Al zal ie dan wel redelijk snel leeg zijn. Ik heb dus een houder met lader, en nog een lader in mijn tasje achterop.

Meer info kan je vinden op:

https://carpuride.com/products/carpuride-w603-wireless-portable-motorcycle-stereo-with-hd-1080p-dual-cameras (zoek even een kortingscode mocht je gaan bestellen, scheelde bij mij zo'n 50 euro geloof ik).

https://www.detechtapp.com/

IMG_2927.thumb.jpeg.02ad54f33dcb92e47283a5b0dc24194d.jpeg

IMG_2313.thumb.png.a296c921e06f4be923094405be8e0c8f.png

Deze was ik juist tegen gekomen in mijn zoektocht. Lijkt voor nu een goede en betaalbare oplossing. Hoe zit het met waterdichtheid? 

1 hour ago, GuusM said:

Deze was ik juist tegen gekomen in mijn zoektocht. Lijkt voor nu een goede en betaalbare oplossing. Hoe zit het met waterdichtheid? 

Heb hem nog niet zo lang maar heb laatst een half uur echt in een enorme plensbui gereden waarbij mensen 50 op de snelweg gingen rijden en hij doet het nog steeds 😉

Dit in tegenstelling tot een van mijn usb laders.....

37 minuten geleden, Tycho Sta zei:

Heb hem nog niet zo lang maar heb laatst een half uur echt in een enorme plensbui gereden waarbij mensen 50 op de snelweg gingen rijden en hij doet het nog steeds 😉

Dit in tegenstelling tot een van mijn usb laders.....

Vraagje over de detecht-app: bevalt die goed? Wat vind je de fijnste functies hierin?

Ik zoek een app waarop je makkelijk, direct op je telefoon dus zonder via een website,  gpx-files kunt importeren. Had hiervoor een app van TomTom Go-Ride, maar die is sinds 15 sept helaas uit de lucht gehaald. 
Zag dat Detecht premium (met daarin importeren-optie) wel €5,- per maand kost als je een jaar-abo neemt. Benieuwd naar jouw ervaring!

1 hour ago, Thunderbird said:

Vraagje over de detecht-app: bevalt die goed? Wat vind je de fijnste functies hierin?

Ik zoek een app waarop je makkelijk, direct op je telefoon dus zonder via een website,  gpx-files kunt importeren. Had hiervoor een app van TomTom Go-Ride, maar die is sinds 15 sept helaas uit de lucht gehaald. 
Zag dat Detecht premium (met daarin importeren-optie) wel €5,- per maand kost als je een jaar-abo neemt. Benieuwd naar jouw ervaring!

Ja dat blijft bij alle apps een dingetje. Het gaat vrij makkelijk… 

Het leuke is dat je allerlei routes kan vinden van andere bv in de buurt.

IMG_2966.thumb.png.b5f0e39573616e2935cf3b4da38fc66f.png

IMG_2967.thumb.png.1e9b541866fd9cd68f339a1a32b94d5b.png

IMG_2968.thumb.png.42c7b35e7ef432d9bda7cb027db23469.png

IMG_2969.thumb.png.ad2332db41d18028d0920eb75ae72dba.png

Hoi, ik gebruik een Garmin XT en ben er erg tevreden over.

Je moet niet denken dat een navigatie alles voor je regelt, er zitten momenten in een route waarbij je wat creatief moet zijn maar is dat niet leuk?

Laatst ben ik naar de dolomieten gereden en had mijn routes gemaakt en daarbij veel 'vlaggetjes' geplaatst om zo duidelijk aan te geven waar ik langs wilde gaan.

Echter bleek dat mijn Garmin helemaal in de war raakte van mijn vele vlaggetjes, ik heb de hele week op de tracks gereden, iets meer opletten maar super goed te doen.

Ieder keer leer ik weer bij, ooit zal het me helemaal gaan lukken denk (hoop) ik, haha.

Maar ik blijf Garmin gebruiker.

• Like 1

On 9/26/2024 at 3:21 PM, rbreen said:

Kort antwoord: telefoon met TomTom.

.......

Het grote voordeel op de motor voor mij is de stembegeleiding. Ik hoor die via mijn noise cancelling in-ear headphones  en daardoor hoef ik niet de hele tijd naar het dashboard te staren. Ik kan gewoon rond me heen kijken (en op het verkeer letten uiteraard) en hoor wanneer ik moet afslaan. Ik heb ook met andere apps geprobeerd zoals Google maar ook op motorrijders gerichte Calimoto en TomTom GO Ride (inmiddels gestopt) maar ik vond de afknapper is de kwaliteit van de stembegeleiding (te veel onnodige info zoals de naam van de straat waar ik in moet draaien).
.....

Zoveel mensen, zoveel wensen.
Ik wil juist GEEN stembegeleiding en GEEN muziek aan mijn kop als ik aan het rijden ben. Dat leidt mij veel meer af dan zo af en toe op het scherm kijken.
Ik ben wel bereikbaar via de telefoon, maar die gesprekken hou ik zo kort mogelijk.

• Like 2

On 9/30/2024 at 11:10 PM, Petrovski said:

Hoi, ik gebruik een Garmin XT en ben er erg tevreden over.

Je moet niet denken dat een navigatie alles voor je regelt, er zitten momenten in een route waarbij je wat creatief moet zijn maar is dat niet leuk?

Laatst ben ik naar de dolomieten gereden en had mijn routes gemaakt en daarbij veel 'vlaggetjes' geplaatst om zo duidelijk aan te geven waar ik langs wilde gaan.

Echter bleek dat mijn Garmin helemaal in de war raakte van mijn vele vlaggetjes, ik heb de hele week op de tracks gereden, iets meer opletten maar super goed te doen.

De XT kan maximaal 200 routepunten (vlaggetjes) per route aan.
De Zumo 660 die ik gebruik 250. Ik ben er nog nooit te kort aan gekomen, vooral ook omdat ik hele lange dagroutes opdeel in 2 of 3 segmenten.

• Like 2

Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...