Jump to content

smartphone versus navigatie apparatuur

Share

Recommended Posts

2 uren geleden, AFS Motorparts zei:

De XT kan maximaal 200 routepunten (vlaggetjes) per route aan.
De Zumo 660 die ik gebruik 250. Ik ben er nog nooit te kort aan gekomen, vooral ook omdat ik hele lange dagroutes opdeel in 2 of 3 segmenten.

Daarom gebruik je ook "zachte" routepunten (vlaggetjes uit). Dan kan je er veel meer, heb de limiet nog nooit gehaald. "Harde" route punten moet je perse langs alvorens voor je nieuwe instructies krijgt. (tenzij je route punt overslaan knop gebruikt als je deze op je scherm hebt aangezet) Ook krijg je niet constant een melding van aankomst bij bestemming aan linker/rechter zijde. Wat knap irritant is als het route punt net voor een afslag zit, dan krijg je de melding om af te slaan soms te laat. Had het idee dat tijdens de clubrit rondje noord ook soms ook wat langer duurde voordat de lijn naar volgende route punt tevoorschijn kwam, hier stonden ook alle routepunten als hard punt(vlaggetjes).

m.b.t. telefoon apps, met abbo-kosten. Lijkt misschien goedkoop in eerste opzicht, maar een goed navigatie apparaat gaat toch zeker ook wel een aantal jaar mee. Er zijn nog enkele die met een Zumo 550 rijden en genoeg met een 340/350 en 660. Ik heb zelf een aversie voor abonnement structuren voor software, maar het lijkt wel de nieuwe norm te worden helaas. Alle CAD software die ik gebruik voor het werk is ook alleen nog maar met jaarlijkse licenties.

Edited by RoelH
  • Like 1

8 uren geleden, RoelH zei:

Had het idee dat tijdens de clubrit rondje noord ook soms ook wat langer duurde voordat de lijn naar volgende route punt tevoorschijn kwam, hier stonden ook alle routepunten als hard punt(vlaggetjes).

In het Rondje noord zaten maar 18 harde punten, de rest was zacht. De zumo 395 kan ook maar maximaal 28 harde punten aan anders deelt hij de route in tweeen.

• Like 1

Beetje off topic: afgelopen weekend was ik in Bovington (UK) in het tankmuseum, mocht je daar een keer in de buurt zijn dan is een bezoek echt de moeite waard!

• Like 1

Haha...zo'n topic over navigatie "ontspoort"  (let op de woordspeling :rolleyes:) altijd wel snel.:coolsmiley:

En nu weer :focuski9: 

Oftewel "back to track".....

• Like 1
  • Haha 3
  • With Stupid 1

Ik gebruik nu al meer dan 10 jaar mijn Garmin Zumo 390 en heb deze ondertussen goed onder de knie. Op mijn huidige motor heb ik Android Auto en ik heb al diverse apps uitgeprobeerd, maar de Garmin is de enige waarmee ik er in slaag om 's morgens een route op te starten (enkele minuten werk) en er gedurende 600 km niet meer naar om te hoeven kijken. Ik werk altijd met track en route (als ik over een track beschik laat ik er een route van maken en vice versa). Routeherberekening uit natuurlijk en het spoor in een opvallend kleurtje vast op de kaart. Als je dan een keer van de route af moet wijken kan je er op het zicht wat verderop weer naar toe rijden. Als ik onderweg wat moet zoeken om te eten etc, dan gebruik ik gewoon Google Maps via AA. Grootste nadeel van de Garmin is dat je heel moeilijk kan scrollen en in/uitzoomen en zodoende geen overzicht hebt als je toch een keer verplicht wordt om de route flink aan te passen. Hiervoor laad ik de gpx ook altijd op naar mijn telefoon om via GPX-viewer (gratis) me indien nodig snel te kunnen (her)oriënteren. Plaatselijke rondjes maak ik op mijn telefoon via mapy.cz of Kurviger en zet ze dan als gpx via USB-on-the-go (otg) naar de Zumo (een work-around ter vervanging van de bleutooth van de recentere toestellen, zoals mijn fiets-garmin). Als ik eens een afslag mis (zeldzaam) dan is het meestal omdat de Garmin net te laat is met de gesproken aanduiding of omdat het om een complex kruispunt gaat met diverse kort opeenvolgende afslagen. Als zestigplusser vind ik de dikke paarse streep op de Garmin ook veel duidelijker dan de inkleuring van de route op bijvoorbeeld Google Maps. 

• Like 2

• 3 weeks later...

Ondertussen rij ik eigenlijk met twee systemen maar niet met twee GPSen.😄

Tradiotioneel rijd ik al sinds 2006 met een Garmin, eerst gewoon een Etrex, een wandel en fiets GPS, een Zumo 500, een 396 en nu een XT2.

Garmin XT2 is mooi heeft een prachtig scherm, maar is een hobby op zich. Fora en Facebook groepen staan vol met eigenaardigheden, regeltjes die iedereen zichzelf heeft aangeleerd om er mee te kunnen werken.

En die staan allemaal niet in de gebruiksaanwijzing.😄

Daarnaast rij ik met TomTom Go Navigator op mijn telefoon, maar dan via Android Auto op mijn beeldscherm van mijn motor, ziet er bijna zo uit als een TomTom GPS op de motor, maar er is bv geen ritsamenvatting of zo.

Als je zelf geen ritten voor andere motorrijders maakt, kan ik wat eenvoud betreft direct TomTom aanraden, geen regeltjes als (met hoeveel routepunten kan een route zijn etc). TT gebruikt gewoon eenvoudig een track.

Jammer dat TomTom GPSen op de motor al wat ouder zijn, wat beeldscherm betreft, speciaal omdat ze voor de auto wel nieuwere hebben met prachtige beeldschermen als de XT2.

Wat gebruik betreft en dan vooral de eenvoud is TT lichtjaren verder dan Garmin, dat blijft toch gepruts met regeltjes en uitzonderingen.

Leuk om te horen dat de TT Go Navigator nu wel werkt. Ik ben er vorig jaar mee bezig geweest, maar het werkte op mijn toenmalige telefoon voor geen meter (super traag en vaak vastlopers).

Toch maar weer gaan kijken en ik moet even rechtzetten dat ik vorig jaar slechte ervaringen had met de gratis app Amigo van TT. Als de Garmin ooit de geest geeft zal ik een betalende app voor Android Auto zeker overwegen.

Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...