Tycho Sta Posted September 28 Share Posted September 28 Zijn we hier mee eens? https://www.instagram.com/reel/C8zl_ZYo1OK/?igsh=MTU4b2s5cTZueTNudg== Ben benieuwd naar jullie commentaar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted September 29 Share Posted September 29 Ik kan de link niet openen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tycho Sta Posted September 30 Author Share Posted September 30 Hmmm waarschijnlijk moet je Instagram hebben. Ik zal eens kijken of ik het op een andere manier kan delen. Hier wel alvast de tekst: Beginner Tips 01 - Emergency Braking 🚨 . . . Emergency braking on a motorcycle requires precise actions to ensure safety. Here’s a quick guide: 1. Stay Calm : Panic can worsen the situation. Take a deep breath and focus. 2. Roll Off the Throttle : Rolling off the accelerator will create vacuum in the engine and this reduces speed 3. Apply Brakes : Gradually apply the front brake (70%) and the rear brake (30%). Avoid sudden, harsh braking to prevent skidding. 4. Keep Straight : Maintain a straight line to ensure stability and control. 5. Practice : Regularly practice emergency braking to build muscle memory and confidence. Remember, mastering emergency braking can make a significant difference in critical situations. Stay safe!. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petrovski Posted September 30 Share Posted September 30 Ik kan de link ook niet openen maar het filmpje is duidelijk, logisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tycho Sta Posted September 30 Author Share Posted September 30 Ik schakel trouwens als ik de tijd van geest heb terug om te remmen op de motor …. Link to comment Share on other sites More sharing options...
V4 Rosso Posted September 30 Share Posted September 30 Maar dat is dan geen noodstop. Bij een noodstop is er geen tijd om terug te schakelen. Ook niet om eens lekker diep adem te halen alvorens het gas dicht te draaien en te remmen, zoals in de beschrijving staat. Een motor die accelereert nadat je ontkoppelt ken ik ook niet. Een vacuum dat je motor afremt nadat je het gas hebt zal hij wel pompverlies bedoelen. Pompverlies remt iets af maar staat in geen verhouding tot de luchtweerstand. Als je moet remmen? gewoon remmen. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tycho Sta Posted October 1 Author Share Posted October 1 Ja dat klopt de vraag is of je dan ook niet automatisch de koppeling ingrijpt. Ik heb volgens mij wel eens een noodstop gemaakt, waarbij toen de motor ook uitviel. Dat impliceert dan ook dat de koppeling niet ingeknepen was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Firefly Posted October 1 Share Posted October 1 (edited) Ik begrijp punt 1 niet, dit is toch een noodstop? Als je eerst diep moet inademen, ben je zo 1 seconde verder. Enig idee wat 1 seconde is bij 100 km/uur? Wat ik geleerd heb bij de VRO's die ik gedaan heb (toch al zo'n 20 of meer): Bij een noodstop, naar de horizon blijven kijken en ALLES REMMEN wat je hebt. Als je DCBS hebt ook met de achterrem. Zo niet, vergeet die achterrem, die doet toch niets. Voorgaande geldt uiteraard alleen als je ABS hebt. En ja, ik schakel dan ook (meestal) terug. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar dat krijg ik er niet uit. Heeft ook het voordeel dat je dan, indien mogelijk, direct weer weg kunt rijden. Enneh even dat aangaande, ik begrijp die jongens/meisjes niet die bij een verkeerslicht hun brommert in z'n vrij zetten (meestal vlák achter hun voorganger) en gezellig gaan beppen. Je kunt nergens meer heen als je achterligger jouw stilstand nog niet heeft geregistreerd. Even terzijde; als je een BMW hebt kun je die noodstop beter niet oefenen, die kunnen daar niet tegen. Edited October 1 by Firefly 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoelH Posted October 1 Share Posted October 1 Eens in de zoveel tijd doe ik wat "remproeven en noodstops" met verschillende snelheden op de openbare weg (uiteraard ergens rustig zonder achteropkomend verkeer) om te blijven weten hoe het voelt als je echt een keer het anker uit gooit en dus weet wat je kan verwachten als je het doet. Ook handig om te zien hoeveel remweg je omme nabij nodig hebt om tot stilstand te komen, stiekem soms nog best veel. Bij de hogere snelheden voel je flink meer krachten en duurt het merkbaar langer om tot stilstand te komen. Noodstop is dan alsnog nog redelijk gecontroleerd omdat je geen daadwerkelijk obstakel hebt wat een mogelijke schrikreactie opwekt. Gelukkig een echte noodstop nog niet in de praktijk hoeven uitvoeren. Wel een keer flink moeten remmen, overstekende e-bikers waarvan de oudere man voorrang gaf maar de oudere vrouw die erachter/naast reed niet... Ik hoefde niets meer te roepen dat deed die man al😆 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tycho Sta Posted October 1 Author Share Posted October 1 Ja klopt, ik heb laatst de VRO1 gedaan en moest daar ook een paar keer flink remmen. Maargoed je ziet het dan toch aankomen en ik schakelde toen ook nog terug. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jimmy Posted October 1 Share Posted October 1 (edited) Noodstop is gewoon zo hard remmen als mogelijk toch? Uitwijken als dat een optie is... Anders zowel met achterrem als voorrem, dat is zever dat de achterrem niets doet, die stabiliseert en helpt ook als je een DCBS hebt. Voorrem eerst gelijdelijk aan en dan voorrem tot zo hard tot de motor onder je danst en je durft. EDIT: Als je er dan aan denkt op het einde om de koppeling te nemen prima. Anders is dat ook niet zo erg. Maar geen koppeling van begins af aan. Edited October 1 by Jimmy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Firefly Posted October 1 Share Posted October 1 Niks geleidelijk aan, als je ABS hebt zo veel en hard mogelijk. En die achterrem doet bij niet-ABS écht niets, zodra je de voorrem gebruikt bij een noodstop komt je achterwiel omhoog. Geen contact = geen tractie. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Case Posted October 3 Share Posted October 3 Zoals Firefly al zegt: die achterrem doet praktisch niks als je hard voor remt omdat de achterband praktisch al het nuttige contact met de weg verliest. De voorrem "aanleggen" en dan zo hard mogelijk blijven remmen en hopen/bidden dat het goed gaat. Met of zonder ABS is om het even. Terugschakelen tijdens een noodstop is niet aan de orde en kost je altijd meer tijd en remweg dan het "afremvermogen op de motor" zou opleveren. Het leidt je af van de noodremactie en verder moet je ook maar afwachten hoe zorgvuldig dat terugschakelen gaat en hoe de achterkant zich gedraagt tijdens het remmen. Menig VRO gedaan in de 40 jaar dat ik motor rijd. Ook kun je nog uitwijken tijdens het remmen zolang de motor nog snelheid heeft en je de tegenwoordigheid van geest behoudt. En, dat maakt echt een meter of 5 remweg verschil, vooral vooruit blijven kijken. Niet naar je voorband of naar het obstakel waarvoor je remt, waarop praktisch iedereen gefixeerd is. Maar verder weg over het obstakel heen kijken, of zoals Firefly het noemt naar de horizon. Paar jaar geleden heb ik voor mijn verjaardag eens een privéles van 3 uur gekregen van een zeer ervaren KNMV instructeur en daar zat op mijn verzoek het onderdeel (nood)remmen in. Mijn remvaardigheid was verder prima, maar de verder kijken tip bleek de sleutel tot succes en leverde echt een remweg op die 5 meter korter was. Het is maar een tip. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Firefly Posted October 3 Share Posted October 3 Helemaal waar, ik was dat sturen even vergeten. Met ABS kun je blijven sturen. Bij de laatste VRO die ik deed, blokkeerde evenwel mijn voorwiel. Streep van zo'n 5 - 10 meter op het asfalt. Moet ik wél bij vermelden dat dit de 5 of 6e noodstop was, deze vanaf 140 km/u. Ná die streep te ik nog 80+ km/u. Maar omdat ik naar de horizon bleef kijken, bleef ik toch overeind. En ik had géén schone onderbroek nodig 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts