Jump to content

Demontage gashendel VFR750

ProXius
 Share

Recommended Posts

Beste VFRijders,

Ik wil de rechter clip-on van mijn VFR750 RC36-II 1996 vervangen. Nu blijkt dat nog niet zo eenvoudig als ik hoopte. Ik heb de gashendel opengeschroefd, zie verder geen schroeven die deze op zijn plek houden maar helaas krijg ik geen beweging in de gashendel. Ik heb ook al even gekeken of de gaskabels los te halen zijn maar hier zit aardig wat spanning op dus leek het mij niet dat daar de oplossing zit.

Heeft iemand een tip hoe ik deze netjes verwijderd krijg? Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groet ProXius

DSC_2433.jpg

Als je de gashendel van het bar end af wil halen dan zul je toch echt de kabels los moeten halen. Kabelspanners losdraaien zodat de spanning van de kabels is, zodat je de kabeloogjes uit de gashendel kunt halen.

Dank voor de snelle reacties.

@voodoo ik heb de stuurgewichten eraf en de remvloeistof is al losgeschroefd van de clip-on. Verder heb ik geen gekke dingen op het stuur behalve nog het gas; ik hoopte dat ik het rubberen handvat niet eraf hoefde te halen als ik de hele hendel eraf ga schuiven. Het lijkt ook niet dat het rubber het gashendel nu op zijn plek houdt.

@Case mijn tactiek was om de clip-on los te halen en deze van de gashendel af te schuiven zonder de gashendel verder naar buiten te hoeven halen, om zo die werkzaamheden onder de tank te besparen.

er zit een pinnetje aan de unit die je hebt opengeschroeft en een bijpassend gaatje in de clip-on, dat is het enige dat de gashendel nog op zijn plaats houdt. denk ik.

Op 29-10-2024 om 10:40, AFS Motorparts zei:

Clip-on loshalen van de vorkpoot, dan krijg je genoeg ruimte om de gashendel van de clip-on af te schuiven.

Ah ja dankjewel, ik heb die dan toch gemist. Ik ging er daarom van uit dat het gaatje in de clip-on voor de rem was maar dan ga ik nog eens goed zoeken naar dat schroefje!

20 hours ago, ProXius said:

Ah ja dankjewel, ik heb die dan toch gemist. Ik ging er daarom van uit dat het gaatje in de clip-on voor de rem was maar dan ga ik nog eens goed zoeken naar dat schroefje!

Dat gaatje in de clip-on blokkeert de behuizing waarin jouw gashendel en startknop zit.
Onderop die behuizing zitten 2 kruiskopboutjes, als je die lost kan je het pennetje dat in de behuizing zit zo van de clip-on afschuiven.
Maar dan zijn jouw kabels nog te kort om de gashendel van de clip-on af te schuiven, vandaar dat je deze even van de vorkpoot moet aftrekken.

Op 31-10-2024 om 10:43, AFS Motorparts zei:

Dat gaatje in de clip-on blokkeert de behuizing waarin jouw gashendel en startknop zit.
Onderop die behuizing zitten 2 kruiskopboutjes, als je die lost kan je het pennetje dat in de behuizing zit zo van de clip-on afschuiven.
Maar dan zijn jouw kabels nog te kort om de gashendel van de clip-on af te schuiven, vandaar dat je deze even van de vorkpoot moet aftrekken.

Dankjewel, nu denk ik dat ik het begrijp. Motor staat helaas niet bij mij thuis dus gaat wat tijd overheen voordat ik er ben. Dan lijkt het er inderdaad op dat de kabels nu de module tegen de clip-on aan blijven trekken waardoor ik niet doorheb hoe ik hem los kan halen.

Ik ga eens puzzelen, als ik het zo lees hoef ik de gaskabels niet los te draaien (onder de tank?) maar alleen ze los te halen van de vorkpoot (tie wraps?).

Ik houd jullie op de hoogte, bedankt voor de vele reacties en goede instructies. Dat helpt enorm!

Niet helemaal.....
Ik bedoel dat je de clip-on van de vorkpoot moet aftillen. Dan heb je de clip-on met kabels er nog aan in de hand, en kan je de gasbuis van de clip-on afschuiven.

Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...