blom0344 Posted November 13, 2024 Share Posted November 13, 2024 Sinds een tijdje heb ik af en toe een duidelijke tik in het blok dat ik denk te horen bij de achterste cilinders aan de rechterkant. Na 84000 km loopt het blok nog perfect stationair en rijdt verder prima (na voor 2e keer komplete uitlaat vervangen te hebben). Het tikken is er soms wel en soms niet en na alle onkosten vraag ik me telkens weer af , moet ik hier mee doorgaan. Heeft het zin om hier klepspeling te laten controleren, want tikken zou dan eerder wijzen op een versleten nokkenas en dan is het einde oefening lijkt mij. Iemand ervaring met de arbeidskosten voor het controleren van klepspeling, c.q. controle van nokkenas? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRPascal Posted November 14, 2024 Share Posted November 14, 2024 (edited) Het kan ook je koppelingshuis-lager zijn... Je nokkenassen zitten hoog in de kop.. Edited November 14, 2024 by VFRPascal Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoelNL Posted November 14, 2024 Share Posted November 14, 2024 Klepspeling is prima zelf te controleren uiteraard moet je wel wat gereedschap en ruimte hebben om binnen te kunnen sleutelen want dat is in deze periode wel wat fijner, moeilijk is het niet. Zou je je probleem wat duidelijker kunnen omschrijven want "tik in blok bij achterste cilinders" is wat sumier. Wanneer gebeurt het? Met koppelen ontkoppelen gas geven etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smuiger Posted November 15, 2024 Share Posted November 15, 2024 af en toe een tik is een beetje raar, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mhiam Posted November 16, 2024 Share Posted November 16, 2024 Twee punten die je eerst eens makkelijk langs kunt gaan. - - De bevestiging van de collector is losgekomen aan de rechterkant achter de achterste cilinder. - - Het hitteschild aan de binnenkant van je frame aan de rechter binnenkant is losgekomen en tikt soms tegen je blok/frame. (Dat is een andere dan de verchroomde boven je rempedaal.) Deze zit vast met twee boutjes M6, die willen wel eens doorroesten en breken door vibratie.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
blom0344 Posted November 19, 2024 Author Share Posted November 19, 2024 Op 15-11-2024 om 00:05, RoelNL zei: Klepspeling is prima zelf te controleren uiteraard moet je wel wat gereedschap en ruimte hebben om binnen te kunnen sleutelen want dat is in deze periode wel wat fijner, moeilijk is het niet. Zou je je probleem wat duidelijker kunnen omschrijven want "tik in blok bij achterste cilinders" is wat sumier. Wanneer gebeurt het? Met koppelen ontkoppelen gas geven etc. Ik hoor het op een gegeven moment bij stationair loop, maar het is niet meer hoorbaar als je een beetje gas geeft. Tik verdwijnt niet als koppeling wordt ingetrokken. Verder is het overduidelijk dat het geluid aan de rechterkant zit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mhiam Posted November 19, 2024 Share Posted November 19, 2024 Kan ook nog synchronisatie zijn van de carbs. Het v4 blok houd niet van grote afwijkingen en kan dan gaan bonken en tikken. Vooral bij stationair, bij gas geven dan inderdaad niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
blom0344 Posted November 20, 2024 Author Share Posted November 20, 2024 21 uren geleden, Mhiam zei: Kan ook nog synchronisatie zijn van de carbs. Het v4 blok houd niet van grote afwijkingen en kan dan gaan bonken en tikken. Vooral bij stationair, bij gas geven dan inderdaad niet meer. Dat is een goeie. Zal 'm dan eerst een laten afstellen Link to comment Share on other sites More sharing options...
blom0344 Posted December 8, 2024 Author Share Posted December 8, 2024 Op 15-11-2024 om 16:44, Smuiger zei: af en toe een tik is een beetje raar, Tsja , maar het is toch echt zo. Voor nieuwe bougies, afstellen en een voorband bij Mamola motoren in Laren (Gld) geweest. In Laren gecheckt : geen bijgeluid. Ook Mamola constateert niks afwijkends. Rij in de storm 2 dagen later van Laren naar huis: De tik is er weer. Schiet mij maar lek Link to comment Share on other sites More sharing options...
crossrunner Posted December 8, 2024 Share Posted December 8, 2024 Zit er niet ergens een beugeltje of hitteschild los? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smuiger Posted December 8, 2024 Share Posted December 8, 2024 das niet zo gek, ik zit net naar itchy boots te kijken, die rijd al 2000km met een rammeltje, zit er een moertje van de uitlaatflens in de carterplaat...... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted December 8, 2024 Share Posted December 8, 2024 Is het echt een tikkend geluid of is het meer een soort van kloppend geluid? Een aantal RC36's (onder andere die ik toen had) hadden zo af en toe namelijk last van een "tapping and knokking" geluid dat werd veroorzaakt door 1 (of meerdere) nokkenassen. Die van jou is dan wel een ouder type maar ik dacht ik meld het maar even, je weet maar nooit. Er is in die tijd (1996) en technical bulletin van Honda Europa over geweest met de oplossing om er van af te komen. zie afbeelding. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
blom0344 Posted December 11, 2024 Author Share Posted December 11, 2024 Mijn RC36 is van 1993, maar in essentie is er alleen detail verschil met een RC36/II van 1994 en later. Dat technische bulletin beschrijft exact wat ik hoor/ervaar. En het is zeker geen rammeltje van een beugel of schildje, dat klinkt echt anders Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted December 15, 2024 Share Posted December 15, 2024 Op 11-12-2024 om 17:17, blom0344 zei: Mijn RC36 is van 1993, maar in essentie is er alleen detail verschil met een RC36/II van 1994 en later. Dat technische bulletin beschrijft exact wat ik hoor/ervaar. En het is zeker geen rammeltje van een beugel of schildje, dat klinkt echt anders Dan heb ik het bulletin dus niet voor niets geplaatst. Mooi! Je weet nu dus wat er moet gebeuren als je van de poltergeist verlost wil worden. 😉 Suc6 Hans. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
blom0344 Posted December 19, 2024 Author Share Posted December 19, 2024 Ja, dat zou weer een karweitje voor het voorjaar betekenen. Maar hoe kom je aan die bulletin informatie en heb je die ingreep ook bij jouw RC36/II uitgevoerd. En vervolgens: lostte dat het probleem ook daadwerkelijk op. Het niet een kleine ingreep en ik neem aan dat ook de koppakkingen vervangen moeten worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts