Jump to content

Tik in blok


blom0344
 Share

Recommended Posts

Volgens mij hoeft de cilinderkop er niet af voor deze modificatie, dus nieuwe koppakkingen lijken me dan ook niet nodig.

Link to comment
Share on other sites

Sorry, ik bedoelde kleppendeksel, maar daar wordt waarschijnlijk iets van vloeibare pakking toegepast. (Ik begrijp dat de 4 bouten voor de kleppendeksel maar een aanhaalmoment van 10 hebben)

Edited by blom0344
Link to comment
Share on other sites

Je topic begint met “Sinds een tijdje” heb ik een duidelijke tik in het blok.

Volgens mij als het het probleem zou zijn van olie smering van de nokkenas dan had het al veel langer aanwezig moeten zijn. Omdat het een ergens ontwerp fout was van de eerste geproduceerde blokken.

 

Ik zelf heb deze techniek al eens toegepast op een blok gewoon voor "extra" smering niet omdat er problemen waren.

 

De handeling zelf stelt niet veel voor.

-          kleppendeksel eraf ( 10Nm)

-          De motor op de juiste positie zetten zodat de nokkenas geen druk geeft op de lagerschalen via de kleppen.

-          Legerschalen gelijkmatig loshalen, niet door elkaar halen.  De bouten hebben verschillende lengtes voor en achter. (meende 12Nm) Zorg voor het juiste patroon met vast zetten.

-      Boren van de lagerschalen, mooi recht en je voelt een zeer kleine beweging als je in het andere olie kanaal bent.

 

Maar je zou eens kunnen  beginnen met de kleppendeksel te demonteren en de boel eens te bekijken.

 

Dat er een klein beetje vloeibare pakking op moet klopt, dat zie je wel als je hem eraf haalt waar het zit. Met name bij de halve maantjes en de gehele onderkant van het kleppendeksel.

Maak de vlakke kant van de het blok weer mooi schoon, niet gaan schuren. ( Thinner/wasbenzine)

De pakking kun je schoonmaken en opnieuw gebruiken.

 

Als je de nokkenas op een punt zet waardoor er geen druk op staat moet jezelf even een markering aanbrengen zodat je de timing goed houd.  Hou je de handleiding aan en zet je de motor op de stand volgens het handboek heb je nog wel druk op je nokkenas met loshalen.

 

Op de foto kun je zien dat jezelf met een merkstift de positie kunt markeren van de nokkenas. (rood)

Haal je de boel los met druk op de nokkenas heb je kans op breken van onderdelen, idem met vastzetten.

 

1.thumb.jpg.e464695b3c793974cb1b57fdacdf0bd1.jpg  2.thumb.jpg.e3f01523fc767645ec34d938fd9b3d25.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 uren geleden, blom0344 zei:

Ja, dat zou weer een karweitje voor het voorjaar betekenen. Maar hoe kom je aan die bulletin informatie en heb je die ingreep ook bij jouw RC36/II uitgevoerd. En vervolgens: lostte dat het probleem ook daadwerkelijk op. Het niet een kleine ingreep en ik neem aan dat ook de koppakkingen vervangen moeten worden


Ik was in die tijd (vanaf ongeveer 1995 - 1996) onder andere bevriend met een Canadees die op de ambassade in Brussel was gestationeerd. Toen ik hem bij een internationale VFR meeting over mijn probleem vertelde wist hij gelijk waarover het ging want hij had met zijn 750 precies hetzelfde meegemaakt.

 

Hij heeft mij toen dit bulletin gestuurd maar hoe hij er aan was gekomen weet ik niet precies.

Ik vermoed via een van zijn connecties bij Honda Europa want deze kopie van het bulletin is specifiek aan hem gericht. (Att. Mr Gibb).

 

De modificatie het ik uit laten voeren toen de VFR aan het controleren van de klepspeling toe was want dan ligt het hele gebeuren sowieso al bijna helemaal open en daarna was de klopgeest verdwenen.

 

Koppakkingen vervangen lijkt mij niet nodig want daar kom je volgens mij niet bij in de buurt.

Heel misschien de afdichtingen van de klepdeksels maar als je daar voorzichtig mee omgaat dan zijn die meestal gewoon weer te gebruiken.


Heb ik dit helemaal mis dan zal iemand met veel meer sleutelervaring hier ongetwijfeld wel op reageren.

Hier maar even een streep door gezet want ik lees net dat hier al op was gereageerd…..

 

Hans.

Edited by Hans
Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...