Jump to content

Koud stationair (wax unit)


maxwvn
 Share

Recommended Posts

Beste lezers,


Sinds het kouder wordt, merk ik dat mijn motor moeilijk uit zijn hoge koude stationair komt. Soms gaan de touren zelfs richting 4000 in de eerste minuten. Ik denk zelf dat het te maken heeft met ‘idle wax unit’ die plakt waardoor de starterskleppen te lang open blijven staan. Het ziet er als volgt uit:

- motor start meteen

- loopt 2100 touren stationair

- na 2/3 minuten rijden kan het zelfs stijgen naar 4000

- blijft bij snelweg rijden (temp: 73 Celsius) hangen op 2100 touren bij stilstand

- zakt pas naar 1500-1200 bij stadsverkeer -> 105 celcius. Motor moet dan wel zeker 15-20 minuten gereden worden in de stad


ik merk ook dat het verbruik veel hoger is. Logisch natuurlijk als die kleppen openstaan. Wat denken jullie? Wat kan ik proberen?

 

groet,

 

Max

 

Link to comment
Share on other sites

Dit zou best door het wax element veroorzaakt kunnen worden, maar je laatste veronderstelling klopt niet.

De starter valves, zijn niet meer dan een omloopkanaal voor lucht. Het stationair wordt afgeregeld door het veroorzaken van "valse" lucht.

Door de lagere temperaturen van de laatste tijd gaat het verbruik wel omhoog.

VFRikus

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dan lijkt me dat niet het probleem, alhoewel ik dat systeem niet 100% voor de bril heb.

Snelste manier om dat te checken is om het even weer aan te sluiten.

VFRikus

Link to comment
Share on other sites

Alleen de stekker loshalen is niet genoeg. Er zijn ook wat rubberen slangen af te koppelen en af te doppen. Kan me voorstellen dat alleen de stekker eraf en de rest er nog aan niet helemaal lekker is voor de motor. Kom je makkelijk achter door de stekker weer  aan te sluiten.

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad. Pair valve slangen moeten dan ook afgedopt worden. Of gebruik maken van pair valve block plates op het kleppendeksel. De elektrische connector kan in beide situaties gewoon blijven zitten btw.

 

Normaliter gaat het stationair toerental naar beneden wanneer je de pair valves blocked of verwijderd. Dus dat is tegenstrijdig met wat er nu bij jou gebeurt. Of dit komt door alleen het ontkoppelen van de connector weet ik niet. Even opnieuw aansluiten zoals VFRikus zegt en je weet het. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik heb inmiddels alles opnieuw aangesloten zoals het was, en heb de wax unit onderdelen goed schoon gemaakt en ingevet. Het lijkt wel wat beter geworden, echter, nog steeds moet de motor flink heet worden voordat stationair echt zakt naar ongeveer 1300 toeren. Als ik vrijwel meteen de snelweg op ga, blijft de olie temp rond de 70 graden (zeker met de kou), en dan kan ik zelfs na een half uur nog op de 2000 toeren zitten. Wellicht de temp sensor? Wat denken jullie? Hoe zit jullie stationair profiel eruit bij opwarmen?

Link to comment
Share on other sites

Op 14-11-2024 om 08:57, VFRikus zei:

Dan lijkt me dat niet het probleem, alhoewel ik dat systeem niet 100% voor de bril heb.

Snelste manier om dat te checken is om het even weer aan te sluiten.

VFRikus

Inmiddels alles schoon gemaakt maar zonder succes. Er leeg ook prima wat beweging in te zitten. Ik heb nu de volgende theorie:

- de motor blijft hoog stationair lopen als ik meteen ga rijden en er veel (koude) wind langs de motor loopt. hierdoor warmt het blok ook niet echt op t.o.v. stationair warm draaien

- bij stationair warm draaien, gaan de toeren wel omlaag rond de 95+


ik denk dus dat de wax unit werkt, maar enkel opgewarmd wordt door de hitte van het blok, niet van de vloeistof. Ik denk daarom dat er een blokkade zit in de slang van de vloeistof.

 

hoe maak ik die schoon?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja hoor, er zal misschien wat vloeistof uit lopen, maar dat zal niet veel zijn.

Misschien zie je direct dat er iets dicht zit

VFRikus

Link to comment
Share on other sites

Mocht dit het probleem zijn dan kan je een nieuwe wax plunjer los kopen. 

20230603_150727.jpg

Edited by Cyberob
Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Create New...