maxwvn Posted November 13 Share Posted November 13 Beste lezers, Sinds het kouder wordt, merk ik dat mijn motor moeilijk uit zijn hoge koude stationair komt. Soms gaan de touren zelfs richting 4000 in de eerste minuten. Ik denk zelf dat het te maken heeft met ‘idle wax unit’ die plakt waardoor de starterskleppen te lang open blijven staan. Het ziet er als volgt uit: - motor start meteen - loopt 2100 touren stationair - na 2/3 minuten rijden kan het zelfs stijgen naar 4000 - blijft bij snelweg rijden (temp: 73 Celsius) hangen op 2100 touren bij stilstand - zakt pas naar 1500-1200 bij stadsverkeer -> 105 celcius. Motor moet dan wel zeker 15-20 minuten gereden worden in de stad ik merk ook dat het verbruik veel hoger is. Logisch natuurlijk als die kleppen openstaan. Wat denken jullie? Wat kan ik proberen? groet, Max Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted November 13 Share Posted November 13 Dit zou best door het wax element veroorzaakt kunnen worden, maar je laatste veronderstelling klopt niet. De starter valves, zijn niet meer dan een omloopkanaal voor lucht. Het stationair wordt afgeregeld door het veroorzaken van "valse" lucht. Door de lagere temperaturen van de laatste tijd gaat het verbruik wel omhoog. VFRikus 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxwvn Posted November 13 Author Share Posted November 13 Dank voor de uitleg! Ik heb laatst ook de PAIR valve ontkoppeld. Kan dit nog effect hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted November 13 Share Posted November 13 Ligt er aan hoe je ontkoppeld hebt. VFRikus Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxwvn Posted November 14 Author Share Posted November 14 Ik heb alleen de connector losgemaakt en met wat isolatie tape ingewikkeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted November 14 Share Posted November 14 Dan lijkt me dat niet het probleem, alhoewel ik dat systeem niet 100% voor de bril heb. Snelste manier om dat te checken is om het even weer aan te sluiten. VFRikus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Case Posted November 14 Share Posted November 14 Alleen de stekker loshalen is niet genoeg. Er zijn ook wat rubberen slangen af te koppelen en af te doppen. Kan me voorstellen dat alleen de stekker eraf en de rest er nog aan niet helemaal lekker is voor de motor. Kom je makkelijk achter door de stekker weer aan te sluiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cyberob Posted November 16 Share Posted November 16 Inderdaad. Pair valve slangen moeten dan ook afgedopt worden. Of gebruik maken van pair valve block plates op het kleppendeksel. De elektrische connector kan in beide situaties gewoon blijven zitten btw. Normaliter gaat het stationair toerental naar beneden wanneer je de pair valves blocked of verwijderd. Dus dat is tegenstrijdig met wat er nu bij jou gebeurt. Of dit komt door alleen het ontkoppelen van de connector weet ik niet. Even opnieuw aansluiten zoals VFRikus zegt en je weet het. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxwvn Posted November 16 Author Share Posted November 16 Dank allemaal! Ik ga morgen weer even sleutelen en kijken of ik er verder mee kom. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxwvn Posted November 25 Author Share Posted November 25 Ik heb inmiddels alles opnieuw aangesloten zoals het was, en heb de wax unit onderdelen goed schoon gemaakt en ingevet. Het lijkt wel wat beter geworden, echter, nog steeds moet de motor flink heet worden voordat stationair echt zakt naar ongeveer 1300 toeren. Als ik vrijwel meteen de snelweg op ga, blijft de olie temp rond de 70 graden (zeker met de kou), en dan kan ik zelfs na een half uur nog op de 2000 toeren zitten. Wellicht de temp sensor? Wat denken jullie? Hoe zit jullie stationair profiel eruit bij opwarmen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxwvn Posted November 28 Author Share Posted November 28 Op 14-11-2024 om 08:57, VFRikus zei: Dan lijkt me dat niet het probleem, alhoewel ik dat systeem niet 100% voor de bril heb. Snelste manier om dat te checken is om het even weer aan te sluiten. VFRikus Inmiddels alles schoon gemaakt maar zonder succes. Er leeg ook prima wat beweging in te zitten. Ik heb nu de volgende theorie: - de motor blijft hoog stationair lopen als ik meteen ga rijden en er veel (koude) wind langs de motor loopt. hierdoor warmt het blok ook niet echt op t.o.v. stationair warm draaien - bij stationair warm draaien, gaan de toeren wel omlaag rond de 95+ ik denk dus dat de wax unit werkt, maar enkel opgewarmd wordt door de hitte van het blok, niet van de vloeistof. Ik denk daarom dat er een blokkade zit in de slang van de vloeistof. hoe maak ik die schoon? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted November 28 Share Posted November 28 Slangetjes er af en daar eens in kijken zal je wat op leveren. VFRikus Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxwvn Posted November 28 Author Share Posted November 28 Kan ik die slangetjes eraf halen met de koelvloeistof nog in het systeem? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted November 28 Share Posted November 28 Ja hoor, er zal misschien wat vloeistof uit lopen, maar dat zal niet veel zijn. Misschien zie je direct dat er iets dicht zit VFRikus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cyberob Posted December 1 Share Posted December 1 (edited) Mocht dit het probleem zijn dan kan je een nieuwe wax plunjer los kopen. Edited December 1 by Cyberob Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts