GuusM Posted November 28, 2024 Share Posted November 28, 2024 Lichte schade, wel balen. Graag tips hoe te herstellen. Spuiterij of kan het thuis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted November 29, 2024 Share Posted November 29, 2024 Ligt er aan wat het resultaat moet zijn, maar met mijn achtergrond als o.a. autospuiter zeg ik dat dit een klusje is voor een spuiter. VFRikus 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodoo Posted November 29, 2024 Share Posted November 29, 2024 (edited) Ligt er ook aan hoe precies je bent. Voor mij zou dit op te lossen zijn met een sticker en/of een spuitbus (matzwart) van de action. Edit: ik zou er waarschijnlijk niks aan doen en gewoon lekker blijven rijden Edited November 29, 2024 by voodoo 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mhiam Posted November 29, 2024 Share Posted November 29, 2024 Maar om terug te komen op de vraag zelf doen of uitbesteden. Als je een beetje ervaring hebt met spuitbus spuiten. Gewoon een spuitbusje op kleur bestellen. Nog een spuitbusje 2k blanke lak bestellen ( spaymax of colormatic motip) Je maakt hier professionele resultaten mee. Dan heb je met een beetje zelf hobby de motor weer als nieuw voor een €50/€60,- Wel heb je kans op kleurverschil ( ook kun je de oude lak laten scannen en hiervan een busje op kleur laten maken), en de nieuwe 2k blanke lak glanst veel meer dan je oude lak. Maar in theorie hoef je alleen even het beschadigen stukje te spuiten/schuren en uitwaaien en dan blanke lak erop. Mijn eigen ervaringen hierin zijn dat je er dan niets meer van terug ziet. Houd er welk rekening dat het metallic is en dat spuit je 1 kant op. ( bijvoorbeeld van links naar rechts en dan niet meer van rechts naar links) 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted November 29, 2024 Share Posted November 29, 2024 Ik heb ruim 40 jaar professioneel aan lakspuiten gedaan, tot aan 3 laags metallic aan toe en nog nooit van welke trainer dan ook gehoord dat je maar een kant op mag spuiten. Ook de spuiters van Dave Kindig het nooit zien doen, en die zijn wel met een por verf vertrouwd VFRikus 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mhiam Posted November 29, 2024 Share Posted November 29, 2024 We zijn nooit te oud om te leren. Hier een stukje uitleg, is basic kennis dacht ik voor metallic lak. “Met metallic verf altijd in dezelfde richting spuiten (bvb van de voorkant naar de achterkant aan beide kanten). De kleur verschilt namelijk een beetje (vooral de glans) naar gelang de spuitrichting. Er zitten namelijk kleine deeltjes in die bij het spuiten in een bepaalde richting terecht komen op de kuip/carroserie. Wanneer je in een iets andere hoek gaat spuiten dan liggen die deeltjes ook in een andere hoek waardoor ze anders reflecteren. Kan ontzettend schelen. Hij had het me eens laten zien op een stukje papier. Eerst een keertje van links naar rechts gespoten, en daarna van rechts naar links. Een wereld van verschil qua kleur.” Heb het zelf natuurlijk ook getest en in 1 richting is gewoon mooier en vloeiender. Maar iedereen natuurlijk zijn eigen voorkeur. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Case Posted November 29, 2024 Share Posted November 29, 2024 Lijkt me het proberen waard om zelf te doen zoals @Mhiam schrijft. Mooi overzichtelijk stukje Tupperware en door de vorm denk ik dat een eventueel kleurverschil niet eens zou opvallen. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
GuusM Posted November 30, 2024 Author Share Posted November 30, 2024 Wat fijn om alle reacties te lezen. Hoewel spannend lijkt het zelf doen een goede optie. Nu oriënteren waar ik de goede kleur kan laten maken. Of zou hierover ook een goede tip komen:-) 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts