Vincent0143 Posted December 27, 2024 Share Posted December 27, 2024 Helaas moet mijn VFR deze winter onder een hoes in de tuin staan (er word gewerkt aan een betere oplossing). Toen ik vandaag een klein stukje ging rijden viel mij het volgende op de tank op. Er zitten allemaal blaasjes/bubbles in de lak. Ze zijn niet open en het schilfert ook niet. Heeft iemand enig idee wat dit kan veroorzaken? Gekoeide benzine of het plastic van de motorhoes? En belangrijker, hoe kan ik het voorkomen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petrovski Posted December 27, 2024 Share Posted December 27, 2024 Oeps, zelf nog nooit gezien maar wellicht iemand hier op het forum, ik volg ... ben benieuwd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thunderbird Posted December 27, 2024 Share Posted December 27, 2024 Ook nog nooit gezien, geen idee dus. Wat doet het als je het poetst met een licht polijstmiddel? onze voorzitter @Robert-Jan heeft daar veel ervaring mee en kan je misschien van nuttige info voorzien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
crossrunner Posted December 27, 2024 Share Posted December 27, 2024 Lijkt wel op een reactie met iets in je motorhoes. Benzine verdampt te snel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted December 27, 2024 Share Posted December 27, 2024 Dit heb ik ook nog nooit gezien. Is de tank een keer overgespoten? Dan kan het natuurlijk aan de kwaliteit van het spuitwerk liggen. Een korte zoektocht met ChatGPT levert onderstaande informatie op. Staat niet echt iets bij waar je al niet aan gedacht hebt denk ik. ChatGPT zegt: De bubbels in de lak van de brandstoftank van je Honda VFR800 kunnen veroorzaakt worden door verschillende factoren. Hier zijn enkele mogelijke oorzaken: Vochtophoping onder de hoes: Als de motorfiets langere tijd onder een hoes staat, vooral in vochtige omstandigheden, kan condensatie optreden. Dit vocht kan de lak aantasten en leiden tot bubbels. Temperatuurschommelingen: Wisselingen tussen warme en koude temperaturen kunnen ervoor zorgen dat vocht zich ophoopt en de laklaag opzwelt. Brandstofdampen: Bij sommige motorfietsen kan lekkage van brandstofdampen door de tankwand (bij plastic tanks) of slechte afdichting een chemische reactie veroorzaken met de lak, wat resulteert in bubbels. Schade aan de laklaag: Als er ooit reparaties aan de lak zijn uitgevoerd of als de originele lak beschadigd is, kan vocht of lucht onder de laklaag zijn binnengedrongen. Slechte ventilatie onder de hoes: Een hoes die niet goed ventileert, kan vocht vasthouden en het probleem verergeren. Mogelijke oplossingen: Inspecteer de hoes: Gebruik een hoes die ademend is om condensatie te voorkomen. Controleer de tank: Kijk of er brandstoflekkage of dampen uit de tank komen. Herstelwerkzaamheden: Als de bubbels blijven toenemen, kan het nodig zijn de lak professioneel te laten herstellen. Opslagomstandigheden verbeteren: Bewaar de motorfiets, indien mogelijk, in een droge en goed geventileerde ruimte. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smuiger Posted December 27, 2024 Share Posted December 27, 2024 laat die hoes gewoon weg. in de regel heb je meer last dan gemak van die dingen 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted December 27, 2024 Share Posted December 27, 2024 Waarschijnlijk blistering. Te snel lagen achter elkaar gespoten waardoor niet alle oplosmiddelen verdampt waren voor dat er een afsluitende laag over gespoten werd. Maar misschien is deze vakkennis intussen ook achterhaald zoals mij hier al eerder verteld is dat ik achter loop. VFRikus 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vincent0143 Posted December 27, 2024 Author Share Posted December 27, 2024 Bedankt voor de reacties! @Smuiger dat kan ik de komende week wel proberen. Daarna ga ik even polsen of hij de koude maanden nog ergens binnen kan staan. In het voorjaar willen we een overkapping plaatsen dus voor de volgende winter zou het goed moeten zitten. Ter informatie, hiervoor heeft de VFR drie jaar zonder hoes in parkeergarages gestaan, nu een half jaar in de achtertuin met hoes. @Eric & @VFRikus voor zo ver ik weet is de tank nooit overgespoten. Ik moet toegeven dat ik (te) weinig weet van de 65k km die de VFR voor mijn bezit heeft beleefd. Het is in ieder geval in de laatste twee maanden ontstaan, daarvoor is de tank helemaal strak geweest. Punt 1 & 2 van het chatGPT antwoord lijken mij aannemelijk, ik denk ook dat de hoes die ik gebruik mogelijk niet geschikt is voor buitengebruikt. Een ophoping van vocht klinkt aannemelijk. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
AFS Motorparts Posted December 28, 2024 Share Posted December 28, 2024 (edited) Bij andere merken met een kunststof benzinetank (of beter gezegd een kunststof kap over de benzinetank) zie je dit vaker. Het is dan een reactie van de verf met het kunststof, en daar is niets aan te doen. Vooral niet gaan poetsen of schuren, zodra de blaasjes openspringen wordt het probleem alleen maar groter. M.b.t. jouw foto: ik heb werkelijk geen idee waar ik naar kijk. Welk deel van de tank is dit? Edited January 2 by AFS Motorparts Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mhiam Posted December 28, 2024 Share Posted December 28, 2024 Een familie lid van mij had dit zelfde. Na 1,5 jaar buiten onder een open afdak met een dure motorhoes ook de lak stuk en roest vorming door de lak heen op de tank. In dit geval een Kawasaki uit midden jaren ‘90 Er komt altijd vocht onder en door de motorhoes, het zij regen het zij condens. ( zeker met vorst) En dit verdamp niet altijd en werkt in op de lak. Eenmaal het leed ontstaan had hij een basketbal op zijn zadel gezet onder de hoes zodat de hoes de lak van de tank niet meer raakte. Zorg voor een binnenplaats of een geheel afgesloten buiten hok zou ik zeggen. En schuren en polijsten heeft inderdaad geen zin zoals hierboven aangegeven word. De blaasjes breken open en dan heb je het metaal van je tank open staan. Een andere tank of spuiten is de enige oplossing. En zorg voor goede behandeling van je motor, wax en smeermiddelen om hem te beschermen tegen de vocht mocht je hem toch buiten hebben staan in de winter. Wat zoals je nu ook buiten ziet, niets droogt en alles blijft nat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vincent0143 Posted December 28, 2024 Author Share Posted December 28, 2024 @Mhiam Bedankt voor de informatie. Dit klinkt erg aannemelijk. Een afgesloten buitenhok was de planning maar dat is er nog niet van gekomen. Het is dus zaak om dat wat meer prioriteit te geven. Het gebeurt inderdaad vaak dat de hoes door het vocht aan de binnenkant aan de lak "plakt". Als het hier bij blijft zit ik er vooral niet aan en kan ik er wel mee leven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert-Jan Posted December 29, 2024 Share Posted December 29, 2024 (edited) Vocht (condens) en vermoedelijk de weekmakers uit het kunststofdoek van de hoes die op de lak heeft gelegen. Wanneer die doek op de lak ligt kun je dit effect krijgen. Ik heb in 2011 eens een Porsche uit 1976 in de kleur Hellgelb mogen detailen die dat ook had. Nabestaanden wilden de auto van hun overleden vader netjes bewaren in de garage en hadden er plastic zeil overheen gelegd. Ik ben daar met voorzichtig polijsten een heel eind gekomen. Ik ben bang dat de lak van jouw tank niet meer te redden is. Mocht je wat willen lezen en foto's willen bekijken: HIER KLIKKEN Succes Edited December 29, 2024 by Robert-Jan 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
748cc Posted December 30, 2024 Share Posted December 30, 2024 Na 30 jaar onder een Verheul hoes nog nooit gezien...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bazz Posted December 30, 2024 Share Posted December 30, 2024 Op 29-12-2024 om 02:36, Robert-Jan zei: Mocht je wat willen lezen en foto's willen bekijken: HIER KLIKKEN goed verhaal, diep respect voor je werk en je geduld, alleen die after pics zijn er nooit gekomen? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert-Jan Posted December 31, 2024 Share Posted December 31, 2024 11 uren geleden, Bazz zei: goed verhaal, diep respect voor je werk en je geduld, alleen die after pics zijn er nooit gekomen? Dat klopt Bas. Ik zond foto's van mijn vorderingen tijdens het werk aan de eigenaar die op dat moment in Zwitserland verbleef. Hij zond die weer door aan een aspirant koper. Op de dag dat ik after foto's zou maken was de auto al weg en verkocht. Jammer maar helaas. Maar wel leuk dat de auto al verkocht was nog voordat ik er mee gereed was (bleek achteraf). 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts