Jump to content

800 fI van 15 naar 105 graden C in 2 minuten !?

Koffieleut
 Share

Recommended Posts

Zo tijdje niet hier geweest, 

heb mijn Groentje (2000 800 fI) nog wel.  Maar het VFRouwke begint, denk ik in haar overgang te komen.  

Snel gestressed, wegens (aanname) kapot wax blokje voor stationair toerental, staat ze tegenwoordig behoorlijk schreeuwerig (lees: draait 3.500 toeren) voor een verkeerslicht.  En week geleden werd het haar helemaal te veel.  We hadden prima stuk gereden en daarna haar minuutje of 3 stationair (dus 3,5 k toeren) om chocolade voor een andere vriendin te kopen, haar daar voor de winkel laten lopen.  Nou boos ... boos, echt niet gezond, beetje jaloers is prima, maar dit sloeg alles.  De stoom kwam onder haar kappen vandaan en 110 graden C gaf ze aan.  Heb haar in een kalmerend ritje naar huis een beetje weten te bedaren.  Thuis aangekomen, dekentje over haar heen gelegd en laten afkoelen.

Paar dagen later, koelvloeistof niveau gecontroleerd: Okay.  Gestart, thuis weggereden, binnen 2 km 105 graden, snel omgedraaid en weer thuis laten afkoelen.

Weer dag later, radiator dop los, koelvloeistof bijvullen (totdat er een plas onder haar lag), gestart, laten draaien met losse dop, binnen 2 minuten weer op 105 graden C.

1) In slangen knijpen om te ontluchten heb ik niet gedaan, maar zo veel lucht kan er toch niet achter blijven, toch?

2) Draait mijn koelvloeistofpomp wel?  Hoe test ik dit? Kan dit de oorzaak zijn?

3) Iemand anders die weet hoe je met dit soort dames op leeftijd dient om te gaan?

Dank voor reacties.

Edited by Koffieleut

Hoi koffieleut, volgens mij heb je haar zelf ook een keer neergelegd tijdens een VRO, maar das wellicht een oude koe.

Tijd voor een verse thermostaat denk ik. 

Hoi hoi Wytze,

Ja, psssst, ik heb haar ook nog wel meer in dubieuze houdingen gebracht. 

Thermostaat denk je?  2 echt minder dan 3 minuten ... ik denk dan lucht en geen water rondom de sensor.

1 uur terug, Koffieleut zei:

Ja, psssst, ik heb haar ook nog wel meer in dubieuze houdingen gebracht. 

heeey, long time no see!

hadden wij niet eens samen meegereden met openbare weg training?

volgens mij heb jij je toen heel netjes gedragen... :rolleyes:

Kapotte thermostaat zal het niet zijn, want dan komt de motor juist niet snel en goed op temperatuur.

Als je de koelvloeistof hebt vervangen, is dat zo (?), dan moet je echt ontluchten. En dat is een lastige en langdurige klus bij een 800fi. De koelfan moet ook aanslaan bij pakweg 105 graden en dan terugkoelen naar ongeveer 95 graden om dan af te slaan.

• Like 1

Ik krijg mijn motor niet boven de 60 graden binnen 2km, bij normaal rijden in de winter. Het lijkt haast wel bijna een blokkade in het koelsysteem. Ik zou proberen het systeem te flushen.

Bij mijn oude vtec deed de waterpomp het niet meer zelfs toen ging het niet zo snel.

Vergeet niet dat de druk dop op de radiateur enorm belangrijk is voor het koelsysteem, als het systeem geen druk kan opbouwen dan kookt koelwater enorm snel en verlies je veel kvs door het overloop slangetje op je tankje. 

Lucht is ook funest voor het koelsysteem. Aangezien het kvs er uitkwam verwacht ik dat de sensor toch wel een correcte waarde aangeeft, zoiets kan jezelf ook wel voelen.

Ik vermoed ook dat er lucht in je systeem zit 

16 uren geleden, Case zei:

Als je de koelvloeistof hebt vervangen, is dat zo (?), dan moet je echt ontluchten. En dat is een lastige en langdurige klus bij een 800fi. De koelfan moet ook aanslaan bij pakweg 105 graden en dan terugkoelen naar ongeveer 95 graden om dan af te slaan.

Hi Case,
Dank voor reactie. 

Neen, ik ben geen koelvloeistof zelf gaan vervangen.  Alleen ze stond te koken voor de winkel, toen is er een hoeveelheid kvs dus uit een of andere overloop gestroomd.  Er kwam zo veel stoom vanaf, dat het wel leek alsof ze in brand stond. 

Maar in zo verre zitten we op hetzelfde pad: Ontluchten en dat dat niet gewoon bijvullen is... Maar hoe dan?  Heb je een link / is er hier op forum een goede uitleg bij hoe te doen?

@RoelNL Ook jij dank.  Ik had open dop = geen druk => Wellicht dat het er mee te maken heeft.  Ik ga op onderzoek naar het ontluchten / wacht evt. reactie van Case af en ga het dan proberen goed te doen.

Verder: Super tof om weer berichtjes van Bas en Martijn te lezen.  Leuk, dank !

Edited by Koffieleut
  • Like 2

Ik zie geen enkele mogelijke oorzaak behalve geen/nauwelijks verplaatsing van koelvloeistof. Dus ofwel de koelvloeistofpomp defect, ofwel een blokkade in het systeem.
Alle mogelijke andere oorzaken kunnen onmogelijk zo'n snelle temperatuurstijging geven.

Lucht in het systeem, of een waterpomp waarvan de waaier los op het asje zit.

De FI is ontzettend gevoelig voor lucht in het systeem omdat de circulatie voor een deel nog volgens het thermo syfon principe werkt.

VFRikus

Edited by VFRikus

• 1 month later...
Posted (edited)

AFS en Rikus ook nog bedankt voor reactie. 

Mede dankzij de hulp van Worfje en 'n (oud lid/forum) Ronald, is er een conclusie => Groentje gaat naar een hospice.  Ik zal uitleggen waarom:

Een slang bleek een scheur te hebben.  Dit verklaart ook achteraf, waarom ze opeens zo stond te roken (/vapen), dampen => Toen die slang knapte is er dus een lading koelvloeistof tegen het blok gekomen.  Daarmee wordt het ontluchten dan best wel moeilijk of beter onmogelijk gemaakt.

Slang vervangen, ontluchten op de best mogelijke manier inmiddels geleerd (in slangen knijpen, motor schuin leggen, temperatuur laten oplopen, uitzetten, via radiator aanvullen, dit 3x herhalen). 

Daarna t.a.v. het topic onderwerp: Temperatuur liep gestaag (>5 minuten) op naar 78, daalde tot 74 en liep verder op tot 106 (uitleg volgt zo dadelijk), fan springt aan en koelt terug.  Kortom:

Thermostaat: Check
Fan + aansturing ervan: Check

Toch ga ik van haar en dit forum afscheid nemen (opvolging is er 3 jaar in de vorm van Zwelgje, een gekietelde Sprint ST 1050).  Kortom op het forum gaat een verkoop topic verschijnen voor wat bijzondere onderdelen en de fiets zelf.

Nogmaals dank voor ieders hulp.

Edited by Koffieleut
  • Like 2

Zonde zeg, maar snap je beslissing. Ondanks dat het allemaal te herstellen is gaat het toch geld en tijd kosten. Johan zou hem best kunnen oplappen maar de vraag is of je het dat waard vindt.

Zo’n sprint st1050 is trouwens best een alternatief, altijd mooie machine gevonden. Keer een dagje op gestuurd voordat ik m’n huidige Fi had en heb er best lol mee gehad. Succes, en wel ff plaatjes én praatjes van de ST delen he?😉👍🏻

we zien uit naar het verkooptopic…

Een logische keuze.
En daarnaast is zo'n Sprint een verbluffend goede en fijne motor.
Ik ben er ooit ook eens een gaan kopen, maar de inruil van mijn toenmalige 3 maanden oude Honda CBR1000F was zo laag (50% afschrijving in 3 maanden) dat ik het niet gedaan heb. Gelukkig maar, daarna kwam de Blackbird op mijn pad.
Maar die ST's zijn gewoon heel erg fijn. Net niet helemaal Honda-kwaliteit, maar veel schelen doet het ook niet.

Jammer, maar wel een (te) logische keuze..

(al zou het voor mij dan weer een uitdaging zijn om hem goed te vertroetelen.. En nee groentje neem ik niet over, ik zit al heul lang met het N+1 - nog één - virus die mij stevig in de greep houdt)

Overigens wel grappig om te lezen, ik heb zelf ooit overwogen om een CBR1000F in te ruilen op een 1050 ST maar kwam al snel tot de conclusie dat - behoudens echt wel de heerlijke sound van zo'n 3 cilinder - het mij niet het gewenste bracht. vooral de originele koffers waren te klein, daar had de latere 1050 GT dan weer minder tot géén last van..

Een mega merel kwam dan weer niet in mij op, de ori kleurstellingen heb ik nooit mooi gevonden (was geen midden jaren 90 wit/rood laat maar zeggen), al denk ik soms nog wel aan een mooie lichtzilveren of de laatste versie met het zwarte eronder ook niet zou misstaan in de garage..

Anderzijds mag ik niets zeggen over de te kleine koffers op een 1050 ST, op mijn tegenwoordige (en eveneens iets gekietelde) 1050 Tiger is de rechter koffer nóg kleiner 🤣..

• Like 1

Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...