Jump to content

Helm vervangen?

Share

Recommended Posts

Mijn huidige helm, een HRC i70, is inmiddels 5 jaar oud. Nu lees ik verschillende verhalen over de levensduur van helmen. 

De helm is geen een keer gevallen, dus geen schade.

Maar, ik lees ook dat door de invloed van zonlicht de kwaliteit van de helm achteruit gaat. En wel dusdanig dat na 5 jaar de helm niet meer voldoet aan de eisen.

Heeft iemand hier daar wat info over?

Edited by Madfred999

Hangt van het materiaal af polycarbonaat 3-5 Jaar & glasvezel 5-7 jaar  (aangeraden)

Edited by klein

Mijn helm is van polycarbonaat, dus die is aan vervanging toe.

Hmmm, mijn Shoei is van maart 2018. Volgend jaar dan maar eens naar een nieuwe kijken.

Bedankt om dit weer ‘in het vizier’ te brengen (om in vaktermen te blijven 😉)

Ik denk dat er ook een lichte commerciële gedachte achter deze stand tijden zit.

VFRikus

• Like 4
  • With Stupid 1

3 uren geleden, klein zei:

Hangt van het materiaal af polycarbonaat 3-5 Jaar & glasvezel 5-7 jaar 

Volgens mij heeft das motorad die mythe een jaar of 20 geleden al doorgeprikt.

De schaal blijft echt wel veel langer goed, het is de binnenzijde die slechter wordt.

Maar een angstig mens is een goeie klant :thumpup:

• Like 1

Ik heb hier ook nog een Arai helm liggen, meer dan 25 jaar oud.
Mankeert niks aan behalve dat de binnenkant (stof/schuim) vergaan is.
Tijdens het rijden kreeg ik 2 jaar geleden opeens steeds zand in mijn ogen, tenminste dat dacht ik.
Was dus schuimrubber korrels van de binnenkant.
De boel opengesneden en schuimrubber eruit gehaald, de binnen schaal mankeerde niks aan.

Inmiddels natuurlijk een nieuwe helm maar helmen gaan veel langer mee dan ze je doen geloven is mijn mening. Als je ze maar niet laat vallen en zo.

En dan nog de generatie goedkope helmen, geloof dat mijn oude kwaliteit helm het nog beter doet dan het goedkopere goed gekeurde spul van tegenwoordig.

• Like 1

9 uren geleden, Madfred999 zei:

Maar, ik lees ook dat door de invloed van zonlicht de kwaliteit van de helm achteruit gaat

discussie op FB gezien zeker? ;)

Ik heb pas geleden mijn Shoei systeemhelm vervangen, gok dat die inmiddels wel 10+ jaar was maar de binnenkant was idd niet best meer.

Optisch zag de helm er wel goed uit maar het is toch ook wel bekend dat kunststof onder invloed van zuurstof en UV minder sterk wordt, het wordt langzaam aan een beetje bros...

de ene kunststof soort heeft dat sneller dan de ander, de vraag is natuurlijk waar je de grens legt! :wijsneus:

Posted (edited)

@Bazz

FB gebruik ik gelukkig niet 😇

Ik had het op een of ander Engelstalig forum gelezen. Daar werd ook gesteld dat het verouderen ook doorging als de helm amper in de zon kwam. Dus "een nagenoeg ongebruikte helm verouderd net zo snel als een dagelijks gebruikte helm", werd er gezegd. Klinkt mij wat ongeloofwaardig in de oren eerlijk gezegd.

En wat @VFRikus zegt, er zal ook wel een commerciële achtergrond zijn.

Edited by Madfred999

Spreek ik mijzelf tegen hahaha :whistle:

Edited by klein
  • Like 2

Mijn helm ligt bij een verzekeringsmaatschappij in de vitrine.
Nadat ik geschept was door een auto (die 80 km/u reed) ben ik gaan vliegen (vanuit stilstand) en met mijn helm tegen een verkeersbord terechtgekomen (zo'n 15 meter verderop).
Mijn polycarbonaat Shoei van 3 jaar oud was op de middennaad over een lengte van ca. 25cm opengespleten.
Ik had op een verbrijzeld onderbeen na zelf helemaal niets. Auto, motor, helm en verkeersbord waren total loss.
Een goede valhelm kan je leven redden. Zonder helm of met een slechte helm waren mijn kansen fors afgenomen.
Ik heb nu een vrij dure carbon HJC gekocht. De carbon schaal veroudert veel langzamer dan andere materialen.

Edited by AFS Motorparts
  • Like 2

Gelukkig maar tijdelijk een bord voor je kop.;)

Sommige........

Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...