Jump to content

DB motorgeluid Crossrunner 2015

Motorist
 Share

Recommended Posts

Wie kan mij vertellen wat de DB-geluidswaarde van de Crossrunner (2015) is bij stationair draaien of in een rijdende situatie?

Ik zou dit ergens van de motor moeten kunnen aflezen, maar ik kan het niet vinden.

Edited by Motorist

en stationair is dus niet 1200rpm.  maar goed ook dat staat op t plaatje

image.thumb.png.b94e9c30efa7bc4a056049269dcc8db3.png

Edited by Smuiger

Stationair betekent dat de test gedaan is terwijl de motor stil staat.

Stationairy in het Engels

• Like 1

Een goed artikel hierover: https://www.motorrijdersactiegroep.nl/artikelen/geluid-geluidsmeting-en-sancties

Mijn motor een Africa Twin uit 2020 geeft bij RDW aan:

U.1 Geluidsniveau stationair 92 dB(A)

U.2 Geluidsniveau toerental motor 3750 omw/min

U.3 Geluidsniveau rijdend 73 dB(A)

Oudere motoren geven vaak "niet geregistreerd" aan bij U.3.

De eerste twee zijn gegevens voor de statische test, eigenlijk alleen bedoeld voor de politie of andere handhavers om de motor te controleren of er niet geknoeid is met het uitlaatsysteem.

De derde geeft aan de dynamische test bij het rijden, daarop worden motoren op ontworpen en gemeten bij een toelatingskeuring tot de Europese markt.

Mijn motor is Euro 5 en daarvoor geld een maximaal geluidsniveau voor de dynamische test van 77 dB(A).

Bij de huidige norm Euro 5+ is de geluidsnorm hetzelfde, maar de meting strenger en moet door een keuringsbureau worden uitgevoerd en niet door de fabrikant zelf.

Bij veel actiegroepen tegen motoren worden die twee metingen en geluidsnormen nogal eens door elkaar gehaald.

De dynamische norm zou de enige norm moeten zijn omdat die het geluidsniveau aangeeft wat een omstander zou ervaren als een motor langsrijdt.

En dus als de motor officieel goedgekeurd zou die altijd moeten worden toegelaten op alle wegen.

Maar zo is in Oostenrijk een statische geluidsnorm gehanteerd voor het wel of niet toelaten an motoren op sommige wegen van 95 dB(A), waarschijnlijk omdat ze die alleen kunnen meten bij een controle.

Dat is heel oneerlijk, omdat die statische meting nogal kan verschillen terwijl de dynamische waarde hetzelfde zou kunnen zijn en dus de geluidservaring van de omstander.

Die norm die Oostenrijk stelt is een nonsens norm en is eigenlijk alleen motor pesten waarbij willekeurige motoren worden geweerd.

Gelukkig zit jouw motor zit er gelukkig 1 dB(A) onder, zodat je overal in Oostenrijk zou kunnen rijden.

Dat er veel verschil zou kunnen zitten in de statische meting bij verschillende motortypen, waarbij de dynamische waarden gelijk zijn, kan veroorzaakt worden door puur constructieve keuzes van de fabrikant.

Het aantal cilinders, de hoek van de uitlaat, overbrengingsverhoudingen, mechanisch geluid van de motor enz.

Kortom een brei waar de politiek en actiegroepen vaak alles door elkaar halen.

Maar bij oom agent gelden alleen de statische waarden voor de geluidsnorm en als die statische waarden niet bij oom agent bekend zijn omdat de motor echt te oud is, dan hanteert oom agent een standaard norm zoals in het artikel genoemd.

• Like 3

Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...