Killer Posted May 14 Share Posted May 14 Hopelijk kan iemand mij wat wijzer maken met mijn VTEC ('06) Sinds kort maakt deze een ratelend geluid, boven VTEC range (6500+ toeren). Zodra ik lager in toeren zit, hoor ik dit geluid niet. Het klinkt alsof je een handje met carrosserie ringen aan het schudden bent, en lijkt onder de tank te komen. Zouden dit de NAKS kunnen zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bvanes Posted May 14 Share Posted May 14 Zeker zouden het de NAKs kunnen zijn. Wat is de km stand? Bij mij begon het meer geluid te maken bij 50.000 km ongeveer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Killer Posted May 14 Author Share Posted May 14 Hij zit inderdaad op circa 52.000 dus dat zit wel aan die leeftijd. Maar zou je dan de NAKS niet juist altijd horen, en niet enkel boven een bepaald toerental? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bvanes Posted May 14 Share Posted May 14 Nee, en bij bij mij alleen als de motor echt warm was na een km of 4. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted May 14 Share Posted May 14 Dat hij het alleen bij hogere toerentallen doet verbaast mij een beetje. VFRikus 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Killer Posted May 14 Author Share Posted May 14 Ik hoop (en vermoed) iets dat los zit, wat resoneert op een hogere toerental, maar het is vrijwel tussen 6.500 en 8.000 een geratel.. Binnenkort eens de tank eraf halen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Case Posted May 14 Share Posted May 14 NAKS is goed te horen bij juist de lagere toerentallen. Ook verschil koud en warm gereden motor. Dat geratel van de nokkenasketting verdwijnt dan meestal bij de hogere toerentallen. Op YouTube genoeg filmpjes met het geratel van versleten NAKS’n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smuiger Posted May 14 Share Posted May 14 4 uren geleden, Killer zei: Ik hoop (en vermoed) iets dat los zit, wat resoneert op een hogere toerental, maar het is vrijwel tussen 6.500 en 8.000 een geratel.. Binnenkort eens de tank eraf halen.. ligt een verloren doppie 10 te rammelen😀 Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted May 14 Share Posted May 14 53 minuten geleden, Case zei: NAKS is goed te horen bij juist de lagere toerentallen. Ook verschil koud en warm gereden motor. Dat geratel van de nokkenasketting verdwijnt dan meestal bij de hogere toerentallen. Op YouTube genoeg filmpjes met het geratel van versleten NAKS’n Ik heb zat ervaring met rammelende distributiekettingen, maar niet bij een VFR, vandaar mijn voorzichtige eerdere reactie. Door het openen en sluiten van kleppen draait een nokkenas verre van soepel rond, vandaar dat lage toerentallen de meeste herrie geven. Bij hogere toerentallen zal door de massa traagheid de ketting veel gelijkmatiger draaien. VFRikus 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bazz Posted May 14 Share Posted May 14 ik heb rammelende naksen gehad maar die hoor je ook zeker bij lagere toerentallen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
AFS Motorparts Posted May 16 Share Posted May 16 Het "grappige" is dat dit bij veel Honda's voorkomt, en dat blijkt dat elk model weer zijn eigen toerental heeft waar het het best hoorbaar is. Bij de grotere/dikkere CBR-lijn is dat 3500 toeren, dan klinkt het net alsof er een glazen knikker los in het blok ligt. Je schrikt je rot als je het hoort, en veel mensen durven dan ook geen meter meer te rijden. Bij de V4's is het raadzaam om beide NAKS-en tegelijk te vervangen. Als je er maar 1 doet kan het heel goed zijn dat je een maand later de andere gaat horen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Killer Posted May 19 Author Share Posted May 19 Gisteren even alles nagekeken, ik zag niets vreemds onder de tank, geen losse kleppen of verloren dopje 10. Toch maar met een rubber hammertje tikken om te kijken of iets rammelde, en ja hoor; De ophang boutverbinding van de nieuwe delkevic collector was losgetrilt. binnenkort even vervangen met een lockmoer. verder waren de veertjes die de uitlaatbochten aan de collector houden, niet echt onder spanning. Mogelijk trilden deze. Even de montage gebogen voor meer druk, en kijken of het nu is opgelost. Binnenkort even een ritje doen. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Killer Posted May 20 Author Share Posted May 20 Update: Nou, het was dus inderdaad de losgetrillde collector (Gelukkig! want had even geen budget voorzien voor twee nieuwe NAKS'en). Thanks iedereen voor de input! (mag een slotje op ☺️) 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
crossrunner Posted May 20 Share Posted May 20 Sluiten kan je ook zelf doen. Bij deze service van de zaak. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts