Jump to content

koppeling laat klak horen bij schakelen.

samv
 Share

Recommended Posts

Hoi allemaal,

bij de nieuw voor mij VFR800 VTEC uit 2002 valt me op dat wanneer ik opschakel en ik laat de koppeling los, er dan een clack hoorbaar is ( en voelbaar) . het is net alsof je de koppelings hendel in 1 keer zonder beleid tussen je vingers uit laat schieten.    wanneer ik bij een hele scherpe draai bijvoorbeeld de koppeling inknijp en bij het uitdraaien weer op laat komen dan hoor je het het beste en voel je ook een soort van kleine ruk door de aandrijflijn heen gaan.    de koppeling laat zich verder wel doseren , en slipt niet dus ik denk niet dat het versleten platen zijn.  . De km stand van mijn vfr is 35000km. 

iemand tips, ideeen?  al mijn vorige fietsen waren van het soort kabelkoppeling. dus ik heb er geen ervaring mee verder. 

• Like 1

net gementen, zit 35MM speling op, dat is nog in spec volgens mijn werkplaatshandboek.

Kromme koppelings platen, gebruik van onjuiste motorolie, koppelings vloeistof nog goed, aandrijflijn kettingschakels lopen onderling niet vast op sommige plekken ? Zomaar wat ideeën.

Daarnaast moet je bij een scherpe bocht je koppeling niet helemaal inknijpen, maar met een trekkende motor en achterrem om balans te houden. 

Op 29-5-2025 om 09:01, AFS Motorparts zei:

Maar is die speling ook overal ongeveer gelijk?

Ja op meerdere plekken gemeten. Zit overal nog binnens spec. 

Posted (edited)
Op 29-5-2025 om 18:08, Tydirium zei:

Kromme koppelings platen, gebruik van onjuiste motorolie, koppelings vloeistof nog goed, aandrijflijn kettingschakels lopen onderling niet vast op sommige plekken ? Zomaar wat ideeën.

Daarnaast moet je bij een scherpe bocht je koppeling niet helemaal inknijpen, maar met een trekkende motor en achterrem om balans te houden. 

Of het Kromme koppelingsplaten zijn weet ik niet. Olie vandaag ververst . 10w40 van castrol met de juiste API grade.