Jump to content

koppeling laat klak horen bij schakelen.

samv
 Share

Recommended Posts

Hoi allemaal,

bij de nieuw voor mij VFR800 VTEC uit 2002 valt me op dat wanneer ik opschakel en ik laat de koppeling los, er dan een clack hoorbaar is ( en voelbaar) . het is net alsof je de koppelings hendel in 1 keer zonder beleid tussen je vingers uit laat schieten.    wanneer ik bij een hele scherpe draai bijvoorbeeld de koppeling inknijp en bij het uitdraaien weer op laat komen dan hoor je het het beste en voel je ook een soort van kleine ruk door de aandrijflijn heen gaan.    de koppeling laat zich verder wel doseren , en slipt niet dus ik denk niet dat het versleten platen zijn.  . De km stand van mijn vfr is 35000km. 

iemand tips, ideeen?  al mijn vorige fietsen waren van het soort kabelkoppeling. dus ik heb er geen ervaring mee verder. 

• Like 1

net gementen, zit 35MM speling op, dat is nog in spec volgens mijn werkplaatshandboek.

Kromme koppelings platen, gebruik van onjuiste motorolie, koppelings vloeistof nog goed, aandrijflijn kettingschakels lopen onderling niet vast op sommige plekken ? Zomaar wat ideeën.

Daarnaast moet je bij een scherpe bocht je koppeling niet helemaal inknijpen, maar met een trekkende motor en achterrem om balans te houden. 

Op 29-5-2025 om 09:01, AFS Motorparts zei:

Maar is die speling ook overal ongeveer gelijk?

Ja op meerdere plekken gemeten. Zit overal nog binnens spec. 

Posted (edited)
Op 29-5-2025 om 18:08, Tydirium zei:

Kromme koppelings platen, gebruik van onjuiste motorolie, koppelings vloeistof nog goed, aandrijflijn kettingschakels lopen onderling niet vast op sommige plekken ? Zomaar wat ideeën.

Daarnaast moet je bij een scherpe bocht je koppeling niet helemaal inknijpen, maar met een trekkende motor en achterrem om balans te houden. 

Of het Kromme koppelingsplaten zijn weet ik niet. Olie vandaag ververst . 10w40 van castrol met de juiste API grade. 

Koppelings vloeistof moet ik nog vervangen, ik wacht nog op de hel stalen koppelingsleiding die ik besteld heb.

Ik heb toen de olie eruit was, wel de koppeling eens bekeken.  

Ik kan,wanneer ik met de hand de koppelingsmand vastpak, deze een mmof 5 linksom of rechtsom draaien.  Kost wel aardig wat kracht, maar het kan wel. 

Nu zie ik filmpjes op youtube van bijv een honda cbr die ook speling heeft en daar is het verhaal dat de dempingsveren in de koppelingsmand versleten zijn en er een andere koppelingsmand in moet .

Ik weet niet of dit speling is, of het een defect is of dat dit normaal is.  Ik heb er een filmpje van gemaakt maar die kan ik hier niet plaatsen volgens mij.  

En dat van de achterrem in de bocht. Ik dacht dat wanneer ik de achterrem gebruik voor automatisch meegaat vanwege dat gelinkte remsysteem wat de vfr heeft? 

Edited by samv

• 3 weeks later...

Mijn eerste gedachte ging ook naar de ketting. Gemeten op de middenbok of zijstandaard? durf zo niet te zeggen wat er voor de VFR in de onderhoudshandleiding staat.

1 uur geleden, RoelH zei:

Mijn eerste gedachte ging ook naar de ketting. Gemeten op de middenbok of zijstandaard? durf zo niet te zeggen wat er voor de VFR in de onderhoudshandleiding staat.

Volgens het WPH is kettingspanning meten/afstellen op de middenbok..

Die veren van het koppelingshuis kan natuurlijk. Andere mogelijkheid is dat de transmissiedempers in de achternaaf niet helemaal jofel meer zijn. Makkelijk te controleren door aan het huis te voelen of daar veel speling op zit. Dit geeft niet echt een klak geluid mocht er wat mis zijn, of het moet de ketting zijn die een daardoor een zwieper krijgt.

Ik heb nieuwe koppelingsplaten en veren besteld en zal deze er eerst eens inzetten.  Dan meteen de ketting even spannend al stond die volgens mijn metingen al binnen de marges die in het WPH genoemd worden.  

Als het toch de veren van het koppelingshuis zijn, zijn die te reviseren? Want ik zag dat een nieuwe een slordige 800 euro kost. 

Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...